Skip to main content

Basics of Individual and Group Counselling (5 cr)

Code: SX00EP00-3017

General information


Enrollment

06.05.2024 - 19.05.2024

Timing

12.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Seats

0 - 49

Degree programmes

  • Social Services

Teachers

  • hyvinvointi sosiaaliala
  • Jouni Piekkari

Groups

  • SXH24K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

The students will learn the theoretical fundamentals of counselling. The students will be able to apply the principles of dialogue to counselling.They can plan, implement, and assess counselling work in a goal oriented way listening to the client. The students will be able to offer guidance taking into account individual needs in both individual and group counselling.

Content

Basics of individual, group, and community counselling. Ethical issues in counselling.
Principles of dialogical interaction. Different approaches to counselling.
Different roles in counselling work. Goal-oriented counselling, planning and evaluation in the social context.
Feedback as a part of the counselling work. Reflecting one’s own counselling.

Location and time

KONTAKTIOPETUS SYKSY 2024 1. PERIODI:

Ma 26.08. @ 10.00 - 11.15 MPA6009 Orientaatio opintojaksoon LÄSNÄOLO PAKOLLINEN!
Ke 28.08. @ 12.45 - 16.00 MPA4015 Ryhmänohjaus / Piekkari
To 29.08. @ 12,45 - 16.00 MPA 4015 Ryhmänohjaus / Piekkari
Ke 04.09. @ 12,45 - 16.00 MPA4015 Ryhmänohjaus / Piekkari
Ma 09.09. @ 12.45 - 16.00 MPA4015 Ryhmänohjaus / Piekkari
Ma 16.09. @ 12.45 - 16.00 MPA4015 Ryhmänohjaus / Piekkari
Ti 17.9 @ 8.30 - 16.00 Itsenäinen tiimityöskentely/ Ohjaus kentälllä
Ti 24.9. @ 8.30 - 16.00 Itsenäinen tiimityöskentely/ Ohjaus kentälllä
Ma 07.09 @ MPA4015 09.00 - 16.00 Ryhmänohjaus / Piekkari PÄÄTTÖSEMINAARI, projektien esittely LÄSNÄOLO PAKOLLINEN (Esittely arvioidaan).

Materials

Yksilöohjauksen osuuden tenttimateriaali:
1. Lähiopetuksessa käsitellyt asiat
2. JOKO Mönkkönen K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus TAI Vehviläinen S. 2014 Ohjaustyön opas. Gaudeamus. Valintaa ei tarvitse ilmoittaa opettajalle.
3. Sarvikas H. 2020. Asiakas kohdataan kuuntelemalla. Julkaisussa Tietoa, taitoa ja teknologiaa – kehittämispolkuja sosiaali- ja terveysalalla. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 157. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/345656/B157.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ryhmänohjauksen oheiskirjallisuus (käytetään oppimistehtävässä):

Alaverdyan, A., Mattila, L., Peuna-Korpioja, K., Kivioja, T. & Lautamo, L. 2019. Ryhmänohjaajan opas. Kompensaatiokeinoista apua arkeen, työhön ja oppimiseen Komppaa-ryhmätoimintamallin avulla. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 271. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-541-8.
Osallistavat menetelmät - vinkkejä ja virikkeitä kouluttajalle. KSL. https://www.ksl.fi/julkaisut/osallistavat-menetelmat/
EHYT ry. Ryhmäilmiö. Ryhmänohjaajan käsikirja. https://ehyt.fi/tuote/ryhmailmio-ryhman-ohjaajan-kasikirja/
Pinskupakki.fi Valtakunnallinen pinskuportaali

Teaching methods

Verkko- ja kontaktiluennot
Toiminnalliset menetelmätyöpajat
Ohjausharjoitukset
Ohjaustehtävä asiakasryhmän kanssa (tiimityö)
Verkkomateriaalit ja kirjalliset oppimistehtävät OMA:ssa.
Päättöseminaari (projektitöiden esittely)

Employer connections

Ryhmänohjaus: Opintojaksolla toteutetaan kahden tapaamiskerran ohjauskokous pienryhmäharjoituksena (tutustumistapaaminen+ohjaustapaaminen). Asiakasryhmiä ovat esim. alakoulut, ammatilliset oppilaitokset ja sekä maahanmuuttajajärjestöt. Yhteistyötä tehdään mahdollisesti myös Olo-Tila -hankkeen kumppanien kanssa.

Student workload

5 op = 132h (n. 16,5 pv á 8h) opiskelijan työtä:
Yksilöohjaus 66h: luennot ja tentti

Ryhmänohjaus 66h:
* Ryhmänohjaustehtävä (verkkomateriaalit, ohjaustehtävän suunnittelu ja toteutus, projektiesittely 34h).
* Luennot ja työpajat 30h
* Oppimistehtävät 2 h

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, good (3)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, excellent (5)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, approved/failed

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment methods and criteria

Yksilöohjauksen osuus: tenttiarvosana T1-K5
Ryhmänohjauksen osuus: T1-K5
Läsnäolo ryhmänohjauksessa 80% (arvosana laskee korvaamattomista poissaoloista 1/kontaktiopetuskerta). Kaksi korvaavaa tehtävää.
Pienryhmätehtävä (35t) Ryhmänohjaus asiakasryhmässä; projektiesittely loppuseminaarissa; projektin sosiaalipedagogiset perustelut (tehtävän tarkemmat kriteerit annetaan opetuksen yhteydessä). Opiskelija pitää tuntikirjanpitoa työskentelystään. Ryhmä tekee tämän pohjalta itsearvion kunkin tiimin jäsenen ajallisesta osallistumisesta projektiin.
Suoritetut muut oppimistehtävät (hyväksytty/Hylätty).
Opintojaksolla kaksi korvaavaa tehtävä, joista kukin korvaa yhden kontaktiopetuskerran. Tehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty. NIistä ei anneta erikseen arviointia.

Opintojakson arvosana: 50% ryhmänohjaus ja 50% yksilöohjaus