Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EO94-3015
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
11.01.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 44
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anna Rinnemaa
- Jukka Törnroos
Ryhmät
-
SXH24K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia opiskeluun ja oman alansa työtehtäviin liittyvissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa tuottaa oman alansa tekstilajeja eri kanaviin. Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä. Hän osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti. Opiskelija tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen.
Sisältö
Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta. Vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet. Selkokielinen kommunikaatio. Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen. Digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt. Tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö sekä merkintätavat.
Aika ja paikka
Lähiopetus Myllypuron kampuksella, ks. lukujärjestys.
Oppimateriaalit
Kielitoimiston sanakirja 2020. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty 11.11.2020.
Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston kielikeskus.
Kirjallisen työn ohjeet 2021. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty 11.1.2021. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.
Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto.
Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.
Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. Helsinki: WSOY. 11., uudistettu painos.
Opetusmenetelmät
aktivoivat luennot, harjoitukset, ohjattu keskustelu, suulliset esitykset, ryhmätyöt
Lisätietoja opiskelijoille
Viestinnän osuuden lähiopetus (Anna Rinnemaa)
MUUTOKSET MAHDOLLISIA!
• to 18.1.24 8.30-11.45 Orientoituminen, kurssiin tutustuminen; Oma viestijäkuva, viestintätaidot sosionomin työssä. Kirjoittaminen ammattikorkeakoulussa, tieteellisen kirjoittamisen perusasioita. Lähdeluettelotehtävä.
• ke 7.2.2024 8.30-11.45 Kirjoittaminen ammattikorkeakoulussa jatkuu. Referointikäytännöt, viitetekniikkaan tutustuminen, tieteellinen kirjoittaminen... Lähdeluettelotehtävän läpikäynti.
• pe 16.2.2024 9.00 -14.00 (pop up – paja: tule kun sinulle sopii) Pakollinen kirjoitustyöpaja, OMA KONE JA SOSIAALIPEDAGOGISET SILMÄLASIT -TEKSTI MUKAAN. Huomaa, että et voi palauttaa tekstiäsi, jos et ole käynyt pajassa. Mukana auttamassa on myös erityisope Merja Outinen. (Jos vain suinkin mahdollista, kannattaa EHDOTTOMASTI osallistua myös Helin ja Seijan pajaan ti 13.2.!!)
• ma 4.3.2024 12.45-16 Suullinen viestintä; esitysten suunnittelu ja kohdentaminen; esiintymisjännitys. Palautteen antaminen.
• ke 6.3.2024 13.00 -16.15 Puhe-esitykset: seminaari. Kurssin päätös.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty.
Hyväksytty suoritus
Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän hakee monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija toimii rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelijan kielitaito vastaa vähintään taitotasoa B2 (CEFR).
Esitietovaatimukset
Opiskelijan suomen kielen taito on Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotasolla (CEFR) B2.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää 1 op tietotekniikan opetusta.