Introduction to Social Pedagogy (5 cr)
Code: SX00EO95-3017
General information
Enrollment
27.11.2023 - 31.01.2024
Timing
11.01.2024 - 26.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 49
Degree programmes
- Social Services
Teachers
- Seija Mäenpää
- Heli Määttänen
Groups
-
SXH24K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Objective
The students will be familiar with the theoretical foundations and the basic concepts of social pedagogy as well as different trends in the field. They will be familiar with the typical characteristics of socio-pedagogical work approach. The students are familiar with the value system, ethical concepts and the principles of professional ethics. The students will understand the importance of critical thinking.
Content
Social pedagogy as a field of science and practice. The roots and the development of social pedagogy. Key concepts and operating principles of social pedagogy. Introduction to ethical thinking and professional ethics in the field of social services.
Location and time
Myllypuron kampus
18.1-29.3.2024
Materials
Tenttialueena:
- luennot ja luentomateriaalit (opintojakson työtilassa Oma:ssa Helin opetus ja Seijan opetus kansioissa),
- tenttikirja Nivala, Elina & Ryynänen, Sanna. 2019. Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Helsinki: Gaudeamus. Tenttiin sivut: s. 13-85, s.185-233, s.341-342. Teos on saatavissa kirjastoista sekä e-kirjana. E-kirjasta tulee tenttiin (sivunumerot ei täsmää paperikirjan kanssa) otsikoiden mukaan:
s. 13-85: Johdanto ja osio I Perustukset
s. 185-233: luku 6 Sosiaalipedagoginen työote
s. 341-342: taulukko 4 Sosiaalipedagogiikan ytimessä
Teaching methods
Opetus tapahtuu lähiopetuksessa, luennot , opetuskeskustelut ja toiminnalliset tehtävät
Itsenäinen opiskelu (lähiopetuksen aiheisiin orientoivat tehtävät ja kirjallinen artikkelianalyysitehtävä)
Ryhmätyöt
Tentti
Employer connections
-
Exam schedules
Tentin ajankohta ja uusintamahdollisuudet:
*6.3.-24. klo 9.00-10.30 (MPA4011)
(Erityisen tuen päätöksen Metropoliasta saaneet opiskelijat voivat saada tenttiaikaan tai järjestelyihin sovittuja muutoksia.)
Opiskelija voi kaksi kertaa uusia hylätyn tentin seuraavina uusintakoepäivinä. Hyväksyttyä tenttiä voi korottaa kerran (ensimmäisenä uusintakoekertana).
Uusintakokeeseen täytyy imoittautua ennakkoon.
Uusintatentin aikataulu 1. uusintatentti 23.4. tunnus: SU202404 (ilmoittautuminen 11.3.-2.4.)
2. uusintatentti 11.6. tunnus: SU202406 (ilmoittautuminen 29.4.-20.5.)
Completion alternatives
ei valinnaisia suoritustapoja
Student workload
5 op=135 t
Content scheduling
P3
Further information
Lähiopetuksessa on läsnäolovelvollisuus. (Aiemmalla osaamisella voi osittain Ahotoida lähiopetuksen, jolloin opintojakson orientaatio, artikkelianalyysitehtävä, tehtävän purkukerta ja tentti ovat pakollisia = * tähtimerkityt kerrat) Lähiopetuksesta poissaoloihin annetaan korvaavia tehtäviä, joilla ei kuitenkaan voi suorittaa koko jaksoa.
Opettajat Heli Määttänen (HM) ja Seija Mäenpää (SM)
*18.1.2024 klo 8.30-11.45 Orientaatio A ryhmä ja B-ryhmä (SM ja HM)
22.1. klo 8.30-11.45 B-ryhmä (HM)
22.1. klo 12.45- 16.00 A-ryhmä (SM)
25.1. klo 12.45- 16.00 A-ryhmä (HM)
25.1. klo 12.45- 16.00 B-ryhmä (SM)
31.1. klo 8.30-11.45 A-ryhmä (HM)
31.1. klo 12.45- 16.00 B-ryhmä (SM)
1.2. klo 12.45- 16.00 A-ryhmä (SM)
1.2. klo 12.45- 16.00 B-ryhmä (HM)
6.2. klo 8.30- 11.45 A+B-ryhmä (SM)
13.2. klo 12.45-16.00 A+B-ryhmät, artikkelianalyysitehtävän väliohjaus, vapaaehtoinen läsnäolo (HM, Merja Outinen)
15.2. klo 12.45-16.00 A+B ryhmät (HM)
26.2. klo 10.00 mennessä artikkelianalyysitehtävän PALAUTUS Omaan (ja asiantuntijaviestinnän opettajalle Moodleen)
29.2. Vertaispalautteen PALAUTUS Omaan (ja asiantuntijaviestinnän opettajalle Moodleen) klo 16.00 mennessä
1.3. klo 9.00- 11.45 A+B-ryhmä CRASH seminaariesitys (SM)
*1.3. klo 12.45- 16.00 A+B-ryhmä Artikkielianalyysien PURKU (SM ja HM)
*6.3. klo 9.00-10.30 TENTTI
*Tähtimerkityiltä kerroilta poissaolojen korvaavat tehtävät ilmestyvät opintojakson Omaan tehtäviin kyseisten lähiopetustuntien jälkeen. Korvaavien tehtävien palautus on periodin loppuun mennessä. Koko jakson lähiopetuksia ei voi korvata tehtävillä.
Opiskelija voi kaksi kertaa uusia hylätyn tentin seuraavina uusintakoepäivinä. Hyväksyttyä tenttiä voi korottaa kerran (ensimmäisellä uusintakoekerralla).
(Erityisen tuen päätöksen Metropoliasta saaneet opiskelijat voivat saada tenttiaikaan tai järjestelyihin sovittuja muutoksia.)
Uusintakokeeseen täytyy ilmoittautua etukäteen
1. uusintatentti 23.4. tunnus: SU202404 (ilmoittautuminen 11.3.-2.4.)
2. uusintatentti 11.6. tunnus: SU202406 (ilmoittautuminen 29.4.-20.5.)
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, good (3)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, excellent (5)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, approved/failed
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment methods and criteria
Läsnäolot lähiopetuksessa, lähiopetuksen orientoivat tehtävät, sekä artikkelianalyysitehtävä ja vertaispalaute suoritettu hyväksytysti (hyväksytty/täydennettävä arviointiasteikko).
Tentti suoritettu hyväksytysti (0-5 arviointiasteikko), kriteerit:
• sosiaalipedagogisten käsitteiden osaaminen ja määrittely
• kysymykseen vastaaminen ja olennaisten asioiden käsittely
• vastauksen loogisuus ja selkeys, perustelut ja käytännön esimerkit
• pohdinta
Arviointitasot;
(0) Hylätty
Vastauksesta ei käy ilmi, että tenttikirjallisuutta on luettu ja ymmärretty, vaan vastaus pohjautuu arkiajattelun. Vastaus saattaa sisältää runsaasti olennaisia asiavirheitä ja merkittäviä väärinkäsityksiä tai painottua pelkästään epäolennaisiin asioihin.
(1-2) Tyydyttävä
Vastaus, joka sisältää joitakin oikein ymmärrettyjä, tenttikirjallisuudessa mainittuja asioita. Vastaus saattaa painottua epäolennaisiin asioihin tai sisältää joitakin asiavirheitä ja väärinkäsityksiä, mutta osoittaa kuitenkin opiskelijan hallitsevan opittavan aineiston vähimmäistasolla. Vastaus on suppea tai liian laaja.
(3-4) Hyvä
Asiapitoinen tenttikirjallisuuden ymmärrykseen perustuva vastaus, joka kuitenkin voi sisältää myös jonkun yksittäisen asiavirheen, väärinkäsityksen tai epäolennaisen asian. Opittavan aineiston perussisältö on pääosin hyvin ymmärretty ja rakenne on selkeä. Vastaus sisältää myös joitakin tärkeitä yksityiskohtia ja/tai olennaisia teoriaa kuvaavia käytännön esimerkkejä ja pohdintaa.
(5) Kiitettävä
Erinomainen, tenttikirjallisuuteen perustuva vastaus, joka ei sisällä asiavirheitä, väärinkäsityksiä tai epäolennaisia asioita. Opittavan alueen sisältö ja rakenne on erittäin hyvin ymmärretty. Vastaus sisältää paljon tärkeitä yksityiskohtia ja olennaisia teoriaa hyvin kuvaavia käytännön esimerkkejä ja teoriaa avaavaa pohdintaa.
Opintojakson kokonaisarvosana (numero) muodostuu tenttiarvosanan perusteella, kun arvioitavat osiot (läsnäolo, artikkelianalyysitehtävä ja tentti) on suoritettu hyväksytysti.