Siirry suoraan sisältöön

Ohjattu kliininen harjoittelu 3 (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00ER20-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 25

Koulutus

  • Osteopatian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jouni Arffman
  • Lassi Karhunen
  • Laura Lee Calonius
  • Sandra Rinne
  • Mirka Peththahandi
  • Toni Kirén
  • Laura Korhonen

Vastuuopettaja

Mirka Peththahandi

Ryhmät

  • SXF21S1
    Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija syventää taitojaan asiakkaan haastattelussa, tutkimisessa, erotusdiagnostiikassa ja hoidossa. Opiskelija käyttää erilaisia osteopaattisia manuaalisia tekniikoita ja kykenee turvalliseen ja tehokkaaseen hoitoon osteopaattisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija priorisoi eri hoitotekniikoita. Opiskelija observoi opiskelijakollegoidensa asiakastyöskentelyä pienryhmissä ja arvostaa tiedon jakamista. Opiskelija osallistuu asiakkaan osteopaattiseen diagnostiikkaan ohjatusti. Opiskelija osoittaa työskentelyssään lisääntynyttä laajemman tiedon ja taidon integraatiota. Opiskelija laatii asiakastapauksesta kirjallisen hoitojakson palautteen ja konsultaatiopyynnön. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa markkinointia, myyntiä ja asiakashankintaa. Opiskelija osallistuu osteopaatin työn laadunhallinnan suunnitteluun, toteutukseen ja kehittämiseen. Opiskelija osallistuu moniammatilliseen tiimityöskentelyyn. Opiskelija arvioi omaa ja muiden osaamista. Opiskelija ottaa vastuuta ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta.

Sisältö

Vuorovaikutustaidot
Haastattelu, observointi ja tutkimisrutiinit
Erotusdiagnostiiikka
Osteopaattinen diagnoosi, hoito ja ohjaus
Kirjallinen hoitojakson palaute ja konsultaatiopyyntö
Vastaanottotoiminta
Markkinointi, myynti ja asiakashankinta
Moniammatillinen ongelmanratkaisu

Aika ja paikka

HyMy-kylän oppimisympäristössä ohjattua harjoittelua syyskuusta joulukuuhun.

Oppimateriaalit

Opiskelija hyödyntää opetussuunnitelmassa toteutettujen aiempien kurssien opintoja: mm. anatomian, fysiologian, toiminninnallisen anatomian, patofysiologian ym.

Opiskelija lukee Harjoittelun Käsikirjaa tarpeen mukaan.

Opetusmenetelmät

Ohjattu kliininen harjoittelu
Opetusasiakas vastaanotto
Asiakaspalvelutyöskentely
Pienryhmätyöskentely
Moodle työtila käytössä.
Kauden tavoitteet ja tehtävät käydään läpi orientaatiossa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso toteutuu HyMy-kylän moniammatillisessa oppimisympäristössä

Muu kauden aikana tapahtuva työelämäyhteistyö ja tapahtumat.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Henkilökohtainen kehityskeskustelu pidetään opiskelijan ja harjoitteluohjaajan kesken kauden lopulla.

Kansainvälisyys

Kansainväliset vaihto-opiskelijat mahdollisesti tutustumassa HyMy-kylään.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Poissaoloja voi korvata observoimalla muita ryhmiä HyMyssä tai osteopaatin vastaanoton observoinnilla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op x 27h= 270h opiskelijan työtä

Yli kolmen päivän sairauspoissaoloista tulee olla lääkärin tai terveydenhoitajan sai-rauspoissaolotodistus. Tämä todennetaan tarvittaessa opintojakson vastuuopettajalle Mirka Peththahandille.

Mikäli poissaolo johtuu muusta kuin sairaustapauksesta, niin se tulee korvata täysmääräisesti. Poissaolojen korvaamiseen käy muiden osteopaattiopiskelija ryhmien observointi HyMy-kylässä tai ulkopuolisen osteopaatin luona.

Oppimistehtävät tulee olla suoritettuna hyväksytysti ja palautettuna ajallaan. Tehtävät voidaan tarvittaessa kerran palauttaa opiskelijalle täydennettäväksi.

Sisällön jaksotus

1.-2. periodilla

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Kevyesti ohjaajan tukemana

Geneeriset työelämätaidot
Opiskelija on omaksunut biopsykososiaalisen työnotteen ja eettiset ohjeet osaksi toimintaansa. Opiskelijalla on avoin ja arvostava asenne työskentelyyn. Opiskelija osallistuu yhteisölliseen toimintaan. Hän omaa monipuoliset vuorovaikutustaidot ja pystyy asiantuntevaan keskusteluun erilaisten ihmisten kanssa. Opiskelija omaa ongelman ratkaisutaitoja.

Opiskelija hakeutuu observoimaan opiskelijakollegoidensa asiakastyöskentelyä ja hakeutuu ohjatusti moniammatilliseen tiimityöskentelyyn. Toimii luotettavasti ryhmän ja alan edun mukaisesti. Toteuttaa markkinointia, myyntiä ja asiakashankintaa. Tunnistaa itsereflektiota ja pyrkii hyödyntämään sitä toimintansa kehittämisessä.

Anamneesitaidot ja kliininen päättely
Selvittää asiakkaan esitiedot, sairaushistorian ja asiakkaan tavoitteet. Kertoo asiakastapauksen tiivistetysti ja selkeästi harjoitteluohjaajalle ammattikielellä. Tunnistaa mahdolliset punaiset liput ja osteopaattisen hoidon vasta-aiheet. Analysoi asiakastapausta ja asettaa alustavat hypoteesit. Valitsee tarkoituksenmukaiset tutkimukset ja erotusdiagnostiset testit. Tekee osteopaattisen erotusdiagnoosin ja päätyy osteopaattiseen työhypoteesiin. Laatii osteopaattisen hoitosuunnitelman ja prognoosin pääosin ohjaajan tukemana.

Käytännön taidot
Suorittaa asiakkaan perustutkimisen ja asiakastapaukseen liittyvät tarvittavat tutkimisrutiinit ohjatusti asiakkaan huomioiden. Suorittaa tarvittavat erotusdiagnostiset testit ja arvioi tulosten merkityksen laatiakseen ohjatusti osteopaattisen työdiagnoosin. Toteuttaa yksilöllisen osteopaattisen hoitosuunnitelman. Käyttää hoidossa erilaisia osteopaattisia manuaalisia tekniikoita ja lähestymistapoja asianmukaisesti ja turvallisesti.

Osteopaattinen ajattelu ja toiminta
Käyttää asiakastyössään anatomian ja fysiologian tietämystään sekä osteopaattisia periaatteita ja malleja kliinisessä päättelyssä, hoidon suunnittelussa sekä toteutuksessa osittain ohjaajan tukemana. Tarkastelee asiakastapauksiin liittyviä kysymyksiä suppeasti.

Ammatillisuus
Osoittaa työssään hyvää työergonomiaa ja asiakkaan käsittelytaitoja. On tarkka ajankäytön suhteen. On toiminnassaan huolellinen, siisti ja hygieeninen. Kirjaa ja raportoi ammattikielellä selkeästi asiakkaan tiedot. Hankkii pyydettäessä itsenäisesti asiakastapaukseen liittyvää tietoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Tapaukseen sopien ja itsenäisesti

Geneeriset työelämätaidot
Opiskelija on omaksunut biopsykososiaalisen työnotteen ja eettiset ohjeet merkittäväksi osaksi toimintaansa. Opiskelijalla on avoin, arvostava ja oma-aloitteinen asenne työskentelyyn. Opiskelija omaa yhteisöllisen, osallistuvan asenteen ja on aktiivinen yhteisön toimija. Hän omaa monipuoliset vuorovaikutustaidot ja pystyy asiantuntevaan keskusteluun erilaisten ihmisten kanssa. Opiskelija omaa laajat ja monipuoliset ongelman ratkaisutaidot.

Opiskelija hakeutuu observoimaan opiskelijakollegoidensa asiakastyöskentelyä ja hakeutuu moniammatilliseen tiimityöskentelyyn ja osallistuen tiedon jakamiseen. Toimii luotettavasti ja itsenäisesti ryhmän ja alan edun mukaisesti. Suunnittelee ja toteuttaa itsenäisesti monipuolista markkinointia, myyntiä ja asiakashankintaa. Kykenee itsereflektioon ja muokkaa toimintaansa sen mukaisesti tulevissa tilanteissa.

Anamneesitaidot ja kliininen päättely
Selvittää asiakkaan esitiedot, sairaushistorian ja asiakkaan tavoitteet. Kertoo asiakastapauksen tiivistetysti ja selkeästi harjoitteluohjaajalle ammattikielellä. Tunnistaa mahdolliset punaiset liput ja osteopaattisen hoidon vasta-aiheet. Analysoi asiakastapausta ja asettaa alustavat hypoteesit. Valitsee tarkoituksenmukaiset tutkimukset ja erotusdiagnostiset testit. Tekee osteopaattisen erotusdiagnoosin ja päätyy osteopaattiseen työhypoteesiin. Laatii osteopaattisen hoitosuunnitelman ja prognoosin ohjatusti ja tapaukseen sopien.

Käytännön taidot
Suorittaa asiakkaan perustutkimisen ja asiakastapaukseen liittyvät tarvittavat tutkimisrutiinit itsenäisesti asiakkaan huomioiden. Suorittaa tarvittavat erotusdiagnostiset testit ja arvioi tulosten merkityksen laatiakseen osteopaattisen työdiagnoosin. Toteuttaa yksilöllisen osteopaattisen hoitosuunnitelman. Käyttää hoidossa erilaisia osteopaattisia manuaalisia tekniikoita ja lähestymistapoja asianmukaisesti, turvallisesti ja tehokkaasti.

Osteopaattinen ajattelu ja toiminta
Integroi asiakastyössään laajaa anatomian ja fysiologian tietämystään sekä käyttää osteopaattisia periaatteita ja malleja kliinisessä päättelyssä, hoidon suunnittelussa sekä toteutuksessa. Tarkastelee asiakastapauksiin liittyviä kysymyksiä itsenäisesti eri näkökulmista.

Ammatillisuus
Osoittaa työssään hyvää työergonomiaa ja asiakkaan käsittelytaitoja. On tarkka ajankäytön suhteen. On toiminnassaan huolellinen, siisti ja hygieeninen. Kirjaa ja raportoi ammattikielellä selkeästi asiakkaan tiedot. Hankkii itsenäisesti ja oma-aloitteisesti asiakastapaukseen liittyvää tietoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Asiantuntevasti ja erinomaisella työotteella

Geneeriset työelämätaidot
Opiskelija on omaksunut biopsykososiaalisen työnotteen ja eettiset ohjeet luontevaksi osaksi toimintaansa. Opiskelijalla on avoin, arvostava, ennakkoluuloton ja oma-aloitteinen asenne työskentelyyn. Opiskelija omaa yhteisöllisen, osallistuvan ja kehittävän asenteen ja on aktiivinen yhteisön toimija. Hän omaa monipuoliset vuorovaikutustaidot ja pystyy asiantuntevaan sekä empaattiseen keskusteluun erilaisten ihmisten kanssa. Opiskelija omaa laajat, monipuoliset ja kehittävät ongelman ratkaisutaidot.

Opiskelija hakeutuu aktiivisesti observoimaan opiskelijakollegoidensa asiakastyöskentelyä ja hakeutuu moniammatilliseen tiimityöskentelyyn arvostaen ja osallistuen aktiivisesti tiedon jakamiseen. Opiskelija toimii luotettavasti, laadukkaasti, itsenäisesti ja oma-aloitteisesti ryhmän ja alan edun mukaisesti. Opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja kehittää itsenäisesti laadukasta sekä monipuolista markkinointia, myyntiä ja asiakashankintaa. Opiskelija kykenee laadukkaaseen itsereflektioon ja pystyy muokkaamaan toimintaansa sen mukaisesti tilanteessa.

Anamneesitaidot ja kliininen päättely
Selvittää asiakkaan esitiedot, sairaushistorian ja asiakkaan tavoitteet. Kertoo asiakastapauksen tiivistetysti ja selkeästi harjoitteluohjaajalle ammattikielellä. Tunnistaa mahdolliset punaiset liput ja osteopaattisen hoidon vasta-aiheet. Analysoi asiakastapausta ja asettaa alustavat hypoteesit. Valitsee tarkoituksenmukaiset tutkimukset ja erotusdiagnostiset testit. Tekee osteopaattisen erotusdiagnoosin ja päätyy osteopaattiseen työhypoteesiin. Laatii osteopaattisen hoitosuunnitelman ja prognoosin sujuvasti ja luotettavalla työotteella.

Käytännön taidot
Suorittaa asiakkaan perustutkimisen sujuvasti ja luotettavalla työotteella ja asiakastapaukseen liittyvät tarvittavat tutkimisrutiinit itsenäisesti asiakkaan huomioiden. Suorittaa tarvittavat erotusdiagnostiset testit ja arvioi tulosten merkityksen laatiakseen osteopaattisen työdiagnoosin. Toteuttaa laadukkaan yksilöllisen osteopaattisen hoitosuunnitelman. Käyttää ja soveltaa hoidossa erilaisia manuaalisia osteopaattisia tekniikoita ja lähestymistapoja asianmukaisesti, turvallisesti ja tehokkaasti.

Osteopaattinen ajattelu ja toiminta
Integroi asiakastyössään laajaa anatomian ja fysiologian tietämystään sekä soveltaa syvällisesti osteopaattisia periaatteita ja malleja kliinisessä päättelyssä, hoidon suunnittelussa sekä toteutuksessa. Tarkastelee asiakastapauksiin liittyviä kysymyksiä laaja-alaisesti eri näkökulmista.

Ammatillisuus
Osoittaa työssään erinomaista työergonomiaa ja laadukasta asiakkaan käsittelytaitoa. On erittäin tarkka ajankäytön suhteen. On toiminnassaan huolellinen, siisti ja hygieeninen. Kirjaa ja raportoi ammattikielellä selkeästi asiakkaan tiedot. Hankkii oma-aloitteisesti ja itsenäisesti asiakastapaukseen liittyvää laaja-alaista tietoa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Kevyesti ohjaajan tukemana

Geneeriset työelämätaidot
Opiskelija on omaksunut biopsykososiaalisen työnotteen ja eettiset ohjeet osaksi toimintaansa. Opiskelijalla on avoin ja arvostava asenne työskentelyyn. Opiskelija osallistuu yhteisölliseen toimintaan. Hän omaa monipuoliset vuorovaikutustaidot ja pystyy asiantuntevaan keskusteluun erilaisten ihmisten kanssa. Opiskelija omaa ongelman ratkaisutaitoja.

Opiskelija hakeutuu observoimaan opiskelijakollegoidensa asiakastyöskentelyä ja hakeutuu ohjatusti moniammatilliseen tiimityöskentelyyn. Toimii luotettavasti ryhmän ja alan edun mukaisesti. Toteuttaa markkinointia, myyntiä ja asiakashankintaa. Tunnistaa itsereflektiota ja pyrkii hyödyntämään sitä toimintansa kehittämisessä.

Anamneesitaidot ja kliininen päättely
Selvittää asiakkaan esitiedot, sairaushistorian ja asiakkaan tavoitteet. Kertoo asiakastapauksen tiivistetysti ja selkeästi harjoitteluohjaajalle ammattikielellä. Tunnistaa mahdolliset punaiset liput ja osteopaattisen hoidon vasta-aiheet. Analysoi asiakastapausta ja asettaa alustavat hypoteesit. Valitsee tarkoituksenmukaiset tutkimukset ja erotusdiagnostiset testit. Tekee osteopaattisen erotusdiagnoosin ja päätyy osteopaattiseen työhypoteesiin. Laatii osteopaattisen hoitosuunnitelman ja prognoosin pääosin ohjaajan tukemana.

Käytännön taidot
Suorittaa asiakkaan perustutkimisen ja asiakastapaukseen liittyvät tarvittavat tutkimisrutiinit ohjatusti asiakkaan huomioiden. Suorittaa tarvittavat erotusdiagnostiset testit ja arvioi tulosten merkityksen laatiakseen ohjatusti osteopaattisen työdiagnoosin. Toteuttaa yksilöllisen osteopaattisen hoitosuunnitelman. Käyttää hoidossa erilaisia osteopaattisia manuaalisia tekniikoita ja lähestymistapoja asianmukaisesti ja turvallisesti.

Osteopaattinen ajattelu ja toiminta
Käyttää asiakastyössään anatomian ja fysiologian tietämystään sekä osteopaattisia periaatteita ja malleja kliinisessä päättelyssä, hoidon suunnittelussa sekä toteutuksessa osittain ohjaajan tukemana. Tarkastelee asiakastapauksiin liittyviä kysymyksiä suppeasti.

Ammatillisuus
Osoittaa työssään hyvää työergonomiaa ja asiakkaan käsittelytaitoja. On tarkka ajankäytön suhteen. On toiminnassaan huolellinen, siisti ja hygieeninen. Kirjaa ja raportoi ammattikielellä selkeästi asiakkaan tiedot. Hankkii pyydettäessä itsenäisesti asiakastapaukseen liittyvää tietoa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi
Oppimistehtävä

Opintojakson arviointikriteereinä:
Geneeriset työelämätaidot
Anamneesitaidot ja kliininen päättely
Käytännön taidot
Osteopaattinen ajattelu ja toiminta
Ammatillisuus

Esitietovaatimukset

Ohjattu kliininen harjoittelu 2, Ihmisyksilön kehitysosaaminen