Siirry suoraan sisältöön

Osteopaatin erityisosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00ER16-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.08.2024 - 31.03.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Osteopatian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Kevin Collet
Laura Lee Calonius
Osteopatia Virtuaali
Sandra Rinne
Toni Kirén
Mirka Peththahandi
Vastuuopettaja
Sandra Rinne
Ryhmät
SXF21S1
Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
SX00ER16

Toteutuksella on 25 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 80 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 27.08.2024 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Osteopaatin erityisosaaminen SX00ER16-3001
MPB2025b Manuaalinen terapia 3b
Ti 03.09.2024 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Osteopaatin erityisosaaminen SX00ER16-3001
MPB2025a Manuaalinen terapia 3a
Ma 09.09.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Osteopaatin erityisosaaminen SX00ER16-3001
MPB2023 Manuaalinen terapia 2
Ti 10.09.2024 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Osteopaatin erityisosaaminen SX00ER16-3001
MPB2022 Manuaalinen terapia 1
Ke 11.09.2024 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Osteopaattina urheilukentällä ja sen laidalla - Osteopaatin erityisosaaminen SX00ER16-3001
MPC4010 Dojo
Ti 17.09.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Osteopaatin erityisosaaminen SX00ER16-3001
MPB2023 Manuaalinen terapia 2
To 19.09.2024 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Osteopaatin erityisosaaminen SX00ER16-3001
MPB2023 Manuaalinen terapia 2
Ke 25.09.2024 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Osteopaattina urheilukentällä ja sen laidalla - Osteopaatin erityisosaaminen SX00ER16-3001
MPC4010 Dojo
Pe 27.09.2024 klo 08:30 - 12:00
(3 t 30 min)
Osteopaatin erityisosaaminen SX00ER16-3001
MPB2025a Manuaalinen terapia 3a
Ma 30.09.2024 klo 08:45 - 12:00
(3 t 15 min)
Osteopaatin erityisosaaminen SX00ER16-3001
MPB2023 Manuaalinen terapia 2
Ke 02.10.2024 klo 08:30 - 16:00
(7 t 30 min)
Mahdollisuuksien maisema
Ke 09.10.2024 klo 10:15 - 11:45
(1 t 30 min)
Osteopaattina urheilukentällä ja sen laidalla - Osteopaatin erityisosaaminen SX00ER16-3001
MPB2025a Manuaalinen terapia 3a
Pe 01.11.2024 klo 08:45 - 12:00
(3 t 15 min)
Osteopaatin erityisosaaminen SX00ER16-3001
MPB2023 Manuaalinen terapia 2
Ti 05.11.2024 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
ETÄ ESITYKSET IKÄIHMINEN Osteopaatin erityisosaaminen SX00ER16-3001
Ma 18.11.2024 klo 08:45 - 12:00
(3 t 15 min)
Osteopaatin erityisosaaminen SX00ER16-3001
MPB2025 Manuaalinen terapia 3
Pe 29.11.2024 klo 08:30 - 12:00
(3 t 30 min)
OSPE Osteopaatin erityisosaaminen SX00ER16-3001, Osteopaattinen tutkiminen ja hoito 4 SX00ER10-3002
MPB1013.17 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.16 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.15 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.14 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.13 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.12 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.11 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.10 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1014 HyMy-kylän yhteistyötila
MPB1015 HyMy-kylän yhteistyötila 2
Ma 09.12.2024 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Osteopaatin erityisosaaminen SX00ER16-3001
MPB2025b Manuaalinen terapia 3b
Ke 11.12.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Tutkinnon yhteinen UUSINTATENTTI päivä
MPB1013.17 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.16 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.15 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.14 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.13 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.12 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.11 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.10 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1014 HyMy-kylän yhteistyötila
MPB1015 HyMy-kylän yhteistyötila 2
Ma 16.12.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
KÄYTÄNNÖN UUSINTA
MPB1013.17 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.16 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.15 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.14 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.13 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.12 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.11 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.10 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1014 HyMy-kylän yhteistyötila
MPB1015 HyMy-kylän yhteistyötila 2
Pe 14.02.2025 klo 09:00 - 14:00
(5 t 0 min)
Käytännön tentti
MPB1014 HyMy-kylän yhteistyötila
MPB1015 HyMy-kylän yhteistyötila 2
MPB1013.17 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.16 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.14 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.15 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.13 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.12 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.11 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.10 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.9 Hyvinvointikylän terapiahuone
Ma 24.02.2025 klo 14:15 - 16:00
(1 t 45 min)
Käytännön tentin 1. uusinta
MPB1014 HyMy-kylän yhteistyötila
MPB1015 HyMy-kylän yhteistyötila 2
MPB1013.17 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.16 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.14 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.15 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.13 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.12 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.11 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.10 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.9 Hyvinvointikylän terapiahuone
Ti 04.03.2025 klo 08:00 - 08:30
(0 t 30 min)
Käytännön tentin 2. uusinta
MPB1014 HyMy-kylän yhteistyötila
MPB1015 HyMy-kylän yhteistyötila 2
MPB1013.17 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.16 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.14 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.15 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.13 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.12 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.11 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.10 Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.9 Hyvinvointikylän terapiahuone
Ti 18.03.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Kasvuikäisen osteopatia
MPB2025b Manuaalinen terapia 3b
Ti 25.03.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Kasvuikäisen osteopatia
MPB2025b Manuaalinen terapia 3b
Ti 08.04.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Osteopaatin erityisosaaminen SX00ER16-3001
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• integroida eri osteopaattisia lähestymistapoja osteopaattisia periaatteita huomioiden
• soveltaa eri osteopaattisia manuaalisia tekniikoita yksilöllisesti asiakkaan tarpeiden mukaan
• integroida monipuolisesti osteopaattisia periaatteita hoitotilanteessa
• integroida tarkkaa toiminnallista anatomiaa osteopaattisen käsittelyn suunnitteluun ja toteutukseen asiakkaan tarpeiden mukaisesti
• ottaa huomioon ihmisiä erilaisissa elämäntilanteissa

Osteopaatti raskaana olevan tai synnyttäneen naisen tukena. Raskaana olevan tai synnyttänen naisen haastattelu, osteopaattinen tutkiminen ja hoito. Opiskelija tunnistaa raskauteen liittyvät fysiologiset ja toiminnalliset muutokset ja osaa integroida tietämystään osaksi osteopaattista hoitoa. Opiskelija ymmärtää raskausajan kulun ja hormonaaliset muutokset. Opiskelija tunnistaa raskausaikaan liittyvät mahdolliset haasteet ja biopsykososiaalisen kuormituksen sekä toimii dialogisessa vuorovaikutuksessa raskaana olevan kanssa.

Osteopaatti kasvuikäisen lapsen terveyden tukena. Opiskelija osaa haastatella lasten vanhempia ja tehdä kasvuikäisen lapsen perustutkimisen. Korvan, nenän ja kurkun alueen rakenne ja toiminta, toimintahäiriöt ja niiden vaikutus elimistöön. Opiskelija tuntee korvan, nenän ja kurkun anatomian ja fysiologian, sekä niiden keskeisimmät sairaudet ja vammat. Opiskelija pystyy alueen tuntemuksen perusteella tunnistamaan toiminnallisia yhteyksiä ja niiden vaikutus elimistöön, ja pystyy soveltamaan tätä tietoa omaan hoitokäytäntöönsä.

Osteopaatti työikäisen ihmisen tukena. Osteopaatti silmän terveyden tukena. Opiskelija tuntee silmän anatomian ja fysiologian, sekä keskeisimmät silmäsairaudet ja vammat. Opiskelija tunnistaa silmän tuntemuksen perusteella toiminnallisia yhteyksiä ja niiden vaikutuksen elimistöön, ja pystyy soveltamaan tätä tietoa omaan hoitokäytäntöönsä.

Osteopaatti ikäihmisen tukena. Osteopaaatti urologisen järjestelmän vaivasta kärsivän ihmisen tukena. Opiskelija tuntee yleisimmät urologiset sairaudet ja niiden epidemiologiaa, diagnostiikkaa, oireita, löydöksiä ja hoitoperiaatteita. Opiskelija ymmärtää omaan osaamiseensa ja työhönsä liittyvät rajoitukset ja pystyy soveltamaan tätä tietoa omaan hoitokäytäntöönsä.

Osteopaatti urheilukentällä ja sen ulkopuolella. Opiskelija ymmärtää urheiluun liittyvät vaatimukset ja soveltaa aiempaa osaamistaan urheilupiiriin. Opiskelija tunnistaa erilaiset kuormituksen tekijät ja ymmärtää palautumisen merkityksen ja adapataatiokykyyn vaikuttavat tekijät, soveltaen näitä anamneesiin, kliiniseen tutkimiseen, hoitosuunnitelmaan, neuvontaan sekä ohjaukseen.

Sisältö

• Osteopaattina raskaana olevan tukena
• Raskaana olevan hormonaaliset ja fysiologiset muutokset
• Raskaana olevan tyypilliset toiminnalliset häiriöt
• Lantionpohjan syventävä toiminnallinen anatomia
• Virtsan kuljetus ja rakon toiminta ja virtsaamishäiriöt
• Eri ikäkausiin liittyvät yleisimmät urologiset sairaudet ja/tai niihin liittyviä tapahtumia
• Lasten osteopaattinen hoito
• Korva-nenä-kurkku-silmä alueiden toimintahäiriöt ja niiden hoito
• Osteopaattina urheilukentällä ja sen ulkopuolella
• Kuormituksen tekijät, adaptaatiokyky ja palautuminen
• Urheilijan toimintahäiriöt frontaali-, horisontaali- ja transversaalitasossa
• Osteopaatti työikäisen ihmisen tukena
• Osteopaattina ikäihmisen tukena
• Tyypillisimmät silmäsairaudet, toimintahäiriöt ja niiden hoito

Kurssi sisältää 3 op harjoittelua.

Oppimateriaalit

Opettajan jakama materiaali

Kirjallisuus
-Kuchera & Kuchera: Osteopathic Principles in Practice
-Kuchera & Kuchera: Osteopathic Consideration in somatic dysfunctions
Seffinger 2019. Foundations of Osteopathic Medicine. 4th edition. Lippincott Williams & Wilkins.

Opetusmenetelmät

Moodle työtila
Aktivoivat luennot
Ohjatut käytännön harjoitukset
Oppimistehtävät
Pienryhmätoiminta
Moniammatilliset osuudet HyMy-kylässä

Opintojakso käyttää yhteistä moodle alustaa. Opintojakso koostuu useasta pienemmästä kokonaisuudesta, joista vastaavat eri opettajat. Jokainen osa-alue alustetaan erikseen. Lopuksi yhteinen käytännön tentti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

HyMy-kylässä tapahtuva moniammatillinen harjoittelu

esim. Perhekahvila

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Käytännön tentti OSPE (Objective Structured Practical Exam)
Käytännön tentin 1. uusinta
Käytännön tentin 2. uusinta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op x 27 h= 135 h opiskelijan työtä

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti ja turvallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on palpaatiotaidoiltaan herkkä ja anatomisesti tarkka. Opiskelija analysoi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija analysoi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii joustavasti ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti, tehokkaasti ja turvallisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on palpaatiotaidoiltaan herkkä, muuntautuva ja anatomisesti tarkka. Opiskelija analysoi ja soveltaa keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija analysoi ja soveltaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii vastuullisena ja proaktiivisena ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti, tehokkaasti, ennakoivasti ja turvallisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti ja turvallisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointiin vaikuttaa aktiivinen osallistuminen (80% tulee olla paikalla, jotta voi osallistua käytännön tenttiin), oppimistehtävät ajallaan suoritettuna, OSPE- tentti (70% läpäisy).

Esitietovaatimukset

Osteopaattinen tutkiminen ja hoito 1-5 -polun osaamistavoitteet

Siirry alkuun