Osteopaatin erityisosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00ER16-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
19.08.2024 - 31.03.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Osteopatian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Kevin Collet
- Laura Lee Calonius
- Osteopatia Virtuaali
- Sandra Rinne
- Toni Kirén
- Mirka Peththahandi
- Vastuuopettaja
- Sandra Rinne
- Ryhmät
-
SXF21S1Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- SX00ER16
Toteutuksella on 25 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 80 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 27.08.2024 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Osteopaatin erityisosaaminen SX00ER16-3001 |
MPB2025b
Manuaalinen terapia 3b
|
Ti 03.09.2024 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Osteopaatin erityisosaaminen SX00ER16-3001 |
MPB2025a
Manuaalinen terapia 3a
|
Ma 09.09.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Osteopaatin erityisosaaminen SX00ER16-3001 |
MPB2023
Manuaalinen terapia 2
|
Ti 10.09.2024 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Osteopaatin erityisosaaminen SX00ER16-3001 |
MPB2022
Manuaalinen terapia 1
|
Ke 11.09.2024 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Osteopaattina urheilukentällä ja sen laidalla - Osteopaatin erityisosaaminen SX00ER16-3001 |
MPC4010
Dojo
|
Ti 17.09.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Osteopaatin erityisosaaminen SX00ER16-3001 |
MPB2023
Manuaalinen terapia 2
|
To 19.09.2024 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Osteopaatin erityisosaaminen SX00ER16-3001 |
MPB2023
Manuaalinen terapia 2
|
Ke 25.09.2024 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Osteopaattina urheilukentällä ja sen laidalla - Osteopaatin erityisosaaminen SX00ER16-3001 |
MPC4010
Dojo
|
Pe 27.09.2024 klo 08:30 - 12:00 (3 t 30 min) |
Osteopaatin erityisosaaminen SX00ER16-3001 |
MPB2025a
Manuaalinen terapia 3a
|
Ma 30.09.2024 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
Osteopaatin erityisosaaminen SX00ER16-3001 |
MPB2023
Manuaalinen terapia 2
|
Ke 02.10.2024 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
Mahdollisuuksien maisema |
|
Ke 09.10.2024 klo 10:15 - 11:45 (1 t 30 min) |
Osteopaattina urheilukentällä ja sen laidalla - Osteopaatin erityisosaaminen SX00ER16-3001 |
MPB2025a
Manuaalinen terapia 3a
|
Pe 01.11.2024 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
Osteopaatin erityisosaaminen SX00ER16-3001 |
MPB2023
Manuaalinen terapia 2
|
Ti 05.11.2024 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
ETÄ ESITYKSET IKÄIHMINEN Osteopaatin erityisosaaminen SX00ER16-3001 |
|
Ma 18.11.2024 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
Osteopaatin erityisosaaminen SX00ER16-3001 |
MPB2025
Manuaalinen terapia 3
|
Pe 29.11.2024 klo 08:30 - 12:00 (3 t 30 min) |
OSPE Osteopaatin erityisosaaminen SX00ER16-3001, Osteopaattinen tutkiminen ja hoito 4 SX00ER10-3002 |
MPB1013.17
Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.16 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.15 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.14 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.13 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.12 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.11 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.10 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1014 HyMy-kylän yhteistyötila MPB1015 HyMy-kylän yhteistyötila 2 |
Ma 09.12.2024 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Osteopaatin erityisosaaminen SX00ER16-3001 |
MPB2025b
Manuaalinen terapia 3b
|
Ke 11.12.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Tutkinnon yhteinen UUSINTATENTTI päivä |
MPB1013.17
Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.16 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.15 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.14 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.13 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.12 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.11 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.10 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1014 HyMy-kylän yhteistyötila MPB1015 HyMy-kylän yhteistyötila 2 |
Ma 16.12.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
KÄYTÄNNÖN UUSINTA |
MPB1013.17
Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.16 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.15 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.14 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.13 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.12 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.11 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.10 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1014 HyMy-kylän yhteistyötila MPB1015 HyMy-kylän yhteistyötila 2 |
Pe 14.02.2025 klo 09:00 - 14:00 (5 t 0 min) |
Käytännön tentti |
MPB1014
HyMy-kylän yhteistyötila
MPB1015 HyMy-kylän yhteistyötila 2 MPB1013.17 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.16 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.14 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.15 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.13 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.12 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.11 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.10 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.9 Hyvinvointikylän terapiahuone |
Ma 24.02.2025 klo 14:15 - 16:00 (1 t 45 min) |
Käytännön tentin 1. uusinta |
MPB1014
HyMy-kylän yhteistyötila
MPB1015 HyMy-kylän yhteistyötila 2 MPB1013.17 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.16 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.14 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.15 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.13 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.12 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.11 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.10 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.9 Hyvinvointikylän terapiahuone |
Ti 04.03.2025 klo 08:00 - 08:30 (0 t 30 min) |
Käytännön tentin 2. uusinta |
MPB1014
HyMy-kylän yhteistyötila
MPB1015 HyMy-kylän yhteistyötila 2 MPB1013.17 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.16 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.14 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.15 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.13 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.12 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.11 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.10 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.9 Hyvinvointikylän terapiahuone |
Ti 18.03.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Kasvuikäisen osteopatia |
MPB2025b
Manuaalinen terapia 3b
|
Ti 25.03.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Kasvuikäisen osteopatia |
MPB2025b
Manuaalinen terapia 3b
|
Ti 08.04.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Osteopaatin erityisosaaminen SX00ER16-3001 |
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• integroida eri osteopaattisia lähestymistapoja osteopaattisia periaatteita huomioiden
• soveltaa eri osteopaattisia manuaalisia tekniikoita yksilöllisesti asiakkaan tarpeiden mukaan
• integroida monipuolisesti osteopaattisia periaatteita hoitotilanteessa
• integroida tarkkaa toiminnallista anatomiaa osteopaattisen käsittelyn suunnitteluun ja toteutukseen asiakkaan tarpeiden mukaisesti
• ottaa huomioon ihmisiä erilaisissa elämäntilanteissa
Osteopaatti raskaana olevan tai synnyttäneen naisen tukena. Raskaana olevan tai synnyttänen naisen haastattelu, osteopaattinen tutkiminen ja hoito. Opiskelija tunnistaa raskauteen liittyvät fysiologiset ja toiminnalliset muutokset ja osaa integroida tietämystään osaksi osteopaattista hoitoa. Opiskelija ymmärtää raskausajan kulun ja hormonaaliset muutokset. Opiskelija tunnistaa raskausaikaan liittyvät mahdolliset haasteet ja biopsykososiaalisen kuormituksen sekä toimii dialogisessa vuorovaikutuksessa raskaana olevan kanssa.
Osteopaatti kasvuikäisen lapsen terveyden tukena. Opiskelija osaa haastatella lasten vanhempia ja tehdä kasvuikäisen lapsen perustutkimisen. Korvan, nenän ja kurkun alueen rakenne ja toiminta, toimintahäiriöt ja niiden vaikutus elimistöön. Opiskelija tuntee korvan, nenän ja kurkun anatomian ja fysiologian, sekä niiden keskeisimmät sairaudet ja vammat. Opiskelija pystyy alueen tuntemuksen perusteella tunnistamaan toiminnallisia yhteyksiä ja niiden vaikutus elimistöön, ja pystyy soveltamaan tätä tietoa omaan hoitokäytäntöönsä.
Osteopaatti työikäisen ihmisen tukena. Osteopaatti silmän terveyden tukena. Opiskelija tuntee silmän anatomian ja fysiologian, sekä keskeisimmät silmäsairaudet ja vammat. Opiskelija tunnistaa silmän tuntemuksen perusteella toiminnallisia yhteyksiä ja niiden vaikutuksen elimistöön, ja pystyy soveltamaan tätä tietoa omaan hoitokäytäntöönsä.
Osteopaatti ikäihmisen tukena. Osteopaaatti urologisen järjestelmän vaivasta kärsivän ihmisen tukena. Opiskelija tuntee yleisimmät urologiset sairaudet ja niiden epidemiologiaa, diagnostiikkaa, oireita, löydöksiä ja hoitoperiaatteita. Opiskelija ymmärtää omaan osaamiseensa ja työhönsä liittyvät rajoitukset ja pystyy soveltamaan tätä tietoa omaan hoitokäytäntöönsä.
Osteopaatti urheilukentällä ja sen ulkopuolella. Opiskelija ymmärtää urheiluun liittyvät vaatimukset ja soveltaa aiempaa osaamistaan urheilupiiriin. Opiskelija tunnistaa erilaiset kuormituksen tekijät ja ymmärtää palautumisen merkityksen ja adapataatiokykyyn vaikuttavat tekijät, soveltaen näitä anamneesiin, kliiniseen tutkimiseen, hoitosuunnitelmaan, neuvontaan sekä ohjaukseen.
Sisältö
• Osteopaattina raskaana olevan tukena
• Raskaana olevan hormonaaliset ja fysiologiset muutokset
• Raskaana olevan tyypilliset toiminnalliset häiriöt
• Lantionpohjan syventävä toiminnallinen anatomia
• Virtsan kuljetus ja rakon toiminta ja virtsaamishäiriöt
• Eri ikäkausiin liittyvät yleisimmät urologiset sairaudet ja/tai niihin liittyviä tapahtumia
• Lasten osteopaattinen hoito
• Korva-nenä-kurkku-silmä alueiden toimintahäiriöt ja niiden hoito
• Osteopaattina urheilukentällä ja sen ulkopuolella
• Kuormituksen tekijät, adaptaatiokyky ja palautuminen
• Urheilijan toimintahäiriöt frontaali-, horisontaali- ja transversaalitasossa
• Osteopaatti työikäisen ihmisen tukena
• Osteopaattina ikäihmisen tukena
• Tyypillisimmät silmäsairaudet, toimintahäiriöt ja niiden hoito
Kurssi sisältää 3 op harjoittelua.
Oppimateriaalit
Opettajan jakama materiaali
Kirjallisuus
-Kuchera & Kuchera: Osteopathic Principles in Practice
-Kuchera & Kuchera: Osteopathic Consideration in somatic dysfunctions
Seffinger 2019. Foundations of Osteopathic Medicine. 4th edition. Lippincott Williams & Wilkins.
Opetusmenetelmät
Moodle työtila
Aktivoivat luennot
Ohjatut käytännön harjoitukset
Oppimistehtävät
Pienryhmätoiminta
Moniammatilliset osuudet HyMy-kylässä
Opintojakso käyttää yhteistä moodle alustaa. Opintojakso koostuu useasta pienemmästä kokonaisuudesta, joista vastaavat eri opettajat. Jokainen osa-alue alustetaan erikseen. Lopuksi yhteinen käytännön tentti.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
HyMy-kylässä tapahtuva moniammatillinen harjoittelu
esim. Perhekahvila
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Käytännön tentti OSPE (Objective Structured Practical Exam)
Käytännön tentin 1. uusinta
Käytännön tentin 2. uusinta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op x 27 h= 135 h opiskelijan työtä
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti ja turvallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on palpaatiotaidoiltaan herkkä ja anatomisesti tarkka. Opiskelija analysoi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija analysoi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii joustavasti ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti, tehokkaasti ja turvallisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on palpaatiotaidoiltaan herkkä, muuntautuva ja anatomisesti tarkka. Opiskelija analysoi ja soveltaa keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija analysoi ja soveltaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii vastuullisena ja proaktiivisena ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti, tehokkaasti, ennakoivasti ja turvallisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti ja turvallisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointiin vaikuttaa aktiivinen osallistuminen (80% tulee olla paikalla, jotta voi osallistua käytännön tenttiin), oppimistehtävät ajallaan suoritettuna, OSPE- tentti (70% läpäisy).
Esitietovaatimukset
Osteopaattinen tutkiminen ja hoito 1-5 -polun osaamistavoitteet