Siirry suoraan sisältöön

Osteopaattinen tutkiminen ja hoito 5 (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00ER11-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 24.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Osteopatian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Varpu Perämäki
  • Leena Suojanen
  • Sandra Rinne
  • Toni Kirén

Vastuuopettaja

Sandra Rinne

Ryhmät

  • SXF21S1
    Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija kohtaa ihmisen ammattimaisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa. Opiskelija huomioi ja säätelee omaa kehon ja mielen tilaa tukeakseen palpaatiota ja tunnistaa tämän merkityksen omassa työskentelyssä. Opiskelija arvioi hienovaraisia muutoksia kudosten joustavuudessa ja laadussa kasvojen alueella ja hermoston tasolla sekä viestii löydöksistään ammatillisesti. Opiskelijan palpaatio on anatomisesti tarkkaa ja otteiltaan sensitiivistä tutkiessaan ja käsitellessään asiakasta turvallisesti osteopaattisin tekniikoin. Opiskelija tunnistaa ja arvioi osteopaattisen lähestymistavan indikaatiot ja kontraindikaatiot kyseisissä tekniikoissa. Opiskelija selittää kasvojen ja vatsanontelon alueiden toiminnallisia merkityksiä ihmisen terveydentilaan. Opiskelija analysoi osteopaattisen lähestymistavan, sekä kraniaalisen että viskeraalisen osa-alueiden periaatteita ja selittää tekniikoiden oletettuja vaikutusmekanismeja tutkimustietoa soveltaen. Opiskelija osaa käsitellä osteopaattisin manuaalisin tekniikoin pään, kasvojen, purentaelimistön, rintakehän ja lantion alueita eri kudostasoilla. Opiskelija hyödyntää ja yhdistää erilaisia osteopaattisia lähestymistapoja asiakkaan hoitosuunnitelmassa ja -käytännössä.

Sisältö

• Kasvojen alueen rakenne ja toiminnallisuus
• Leukanivelen ja purentaelimistön toiminnallisuus
• Aivohermot ja keskushermosto
• Rintakehän ja lantion alueen rakenteiden ja toimintojen välinen yhteys eri kudostasoilla
• Indikaatiot ja kontraindikaatiot
• Erotusdiagnostiikka
• Neuroendokrinologian perusteet

Kurssi sisältää 4 op harjoittelua.

Aika ja paikka

Aloitus
9.1. (etä)
9.2. VISD (etä)

Osa 1
26.1.
31.1.
8.2.
14.2.
16.2.
21.2.
1.3.
18.3. kertaus

Osa 2
23.1.
6.2.
12.2.
28.2.
4.3.
13.3.
14.3.
20.3.

Oppimateriaalit

Materiaalia on moodle-työtilassa

Opetusmenetelmät

Virtuaalinen oppimisympäristö
Ryhmätyöt
Aktivoivat luennot
Ohjatut harjoitukset
Itsenäinen harjoittelu ja opiskelu

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

OSPE tentti 28.3.

Kansainvälisyys

Virtual international student day VISD on osa tätä toteutusta
Kansainvälisen viikon luennot ja työpajat ovat osanat tätä toteutusta
Vierailevan luennoitsijan opetus on osana tätä toteutusta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus 60 h
Itsenäinen työskentely/ryhmätyö 45 h
itsenäinen harjoittelu + tentti 30 h

yhteensä 135 h opiskelijan työtä

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti ja turvallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on palpaatiotaidoiltaan herkkä ja anatomisesti tarkka. Opiskelija analysoi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija analysoi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii joustavasti ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti, tehokkaasti ja turvallisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on palpaatiotaidoiltaan herkkä, muuntautuva ja anatomisesti tarkka. Opiskelija analysoi ja soveltaa keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija analysoi ja soveltaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii vastuullisena ja proaktiivisena ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti, tehokkaasti, ennakoivasti ja turvallisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti ja turvallisesti.

Esitietovaatimukset

Osteopaattinen tutkiminen ja hoito 4