Skip to main content

Methods for Research and Development Work (5 cr)

Code: SX00DZ98-3039

General information


Enrollment

27.11.2023 - 10.12.2023

Timing

18.03.2024 - 10.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 150

Degree programmes

  • Public Health Nursing
  • Degree Programme in Emergency Care
  • Nursing (in Finnish)
  • Midwifery

Teachers

  • Riitta Vilkko
  • Iira Lankinen
  • Päivi Leskinen
  • Tiia Saastamoinen

Teacher in charge

Riitta Vilkko

Groups

  • SXK22S1A
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä A
  • SXQ22S1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
  • SXO22S1B
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
  • SXO22S2A
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto, verkkopainotteinen
  • SXO22S1A
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
  • SXK22S1B
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä B
  • SXO22S2B
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto, verkkopainotteinen, lähihoitajapolku
  • SXL22S1
    Kätilötyön tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Learning outcomes
The student
- is familiar with the research process and the principles of development work based on research
- is familiar with information seeking and analysis methods applicable to development work as well as other work methods
- understands the justification for methods and instruments used in development work
- understands the significance of concise research knowledge to the development and implementation of common practices
- adheres to the ethical principles of research and development work

Content

Contents
Research process and development work based on research
Information seeking and critical reading
Qualitative and quantitative information seeking and analysis methods and their application to research and development work
Practice-based approach to development work
Concise research knowledge (e.g. recommendations) and its use in evidence-based practice
Ethical principles of research and development work

Location and time

Opintojakso on verkkopainotteinen kurssi, joka suoritetaan Moodle-alustalla ajanjaksolla 18.03.2024 - 10.05.2024.

Opintojaksoon sisältyvät toteutuksen orientaatio, erilliset webinaarit ja työpajat (laadullisen ja määrällisen tutkimuksen työpajat sekä tilastopaja). Edellä mainitut toteutetaan tiettynä päivänä, tiettyyn kellonaikaan. Tehtävien palautus ja tentit on myös aikataulutettu. Muuten opiskelija suunnittelee itse opintojakson etenemisen aikataulun.

Huom! Opiskelija vahvistaa osallistumisensa opintojaksolle olemalla läsnä opintojakson orientaatiotunnilla (vrt. Tutkintosääntö). Mikäli opiskelija ei osallistu orientaatiotunnille, hänen osallistuminen opintojaksolle voidaan evätä.

Opintojaksoon sisältyvistä tilastopajoista saat lisätietoa kurssin orientaatiossa sekä Omasta, opintojakson työtilan kautta.

AIKATAULUMUUTOKSET OVAT MAHDOLLISIA!

Materials

Vehviläinen-Julkunen, K. & Kankkunen, P. 2013 (tai myöhemmin). Tutkimus hoitotieteessä. Sanomapro.

Tuomi, J., Kylmä, J. & Juvakka, T. 2014. Laadullinen terveystutkimus. Edita.

Tuomi, J & Sarajärvi, A. 2017. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.

Kuula, A. 2011. Tutkimusetiikka - aineiston hankinta, käyttö ja säilytys. Vastapaino.

Stolt, M & Axelin A & Suhonen R (toim.). 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto.

Tarkempi opintojakson materiaali on kuvattu Moodle-alustalla.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Teaching methods

This is in Finnish language course.

Employer connections

N/A

Exam schedules

AIKATAULUMUUTOKSET OVAT MAHDOLLISIA!

Opintojakson orientaatio, etäyhteydellä 18.3.2024 klo 13.00-15.00. Zoom-linkki lisätään lukujärjestykseen.

Etiikan tehtävä, palautus Moodleen 28.3.2024 klo 16.00 mennessä. Arviointi hyväksytty-hylätty.

Webinaari: Kirjallisuuskatsaus ja tiedonhaku, etäyhteydellä 28.3.2024 klo 9-11.15, Zoom-linkki lisätään lukujärjestykseen.

Reflektiowebinaari: Tutkimusetiikka, etäyhteydellä 11.4.2024 klo 9-10.30. Zoom-linkki lisätään lukujärjestykseen.

Tiedonhaun työkirja, palautus Moodleen 21.4.2024, klo 16.00 mennessä. Arviointi hyväksytty - hylätty.

Tietotesti: Tiedonhaku. Tietotesti on auki opintojaksototeutuksen ajan ja sen voi uusia niin monta kertaa, että tentti on hyväksytty.

Moodle-tentti: (kurssin loppukoe) 10.5.2024. Tentti on auki klo 15.00-16.00 välisenä aikana, tenttiin vastaamiseen on varattu aikaa 20 minuuttia. Mahdolliset uusinnat 17.5.2024 ja 24.5.2024. Tentti on auki klo 15.00-16.00 välisenä aikana, tenttiin vastaamiseen on varattu aikaa 20 minuuttia. Arviointi 0-5.

Työpaja: Tutkimusten lukutaito ja laadunarviointi. Kahteen työpajaan osallistuminen on pakollista, yhteen laadullisen tutkimuksen työpajaan ja yhteen määrällisen tutkimuksen työpajaan. Arviointi hyväksytty-hylätty. Työpajojen aikataulu ilmoitetaan orientaatiossa. Työpajat toteutetaan etäyhteydellä ja niitä järjestetään samansisältöisinä usemman kerran opintojaksototeutuksen aikana.

Opintojaksoon sisältyvistä tilastopajoista saat lisätietoa Omasta opintojakson työtilan kautta (opettaja: Päivi Leskinen).

International connections

-

Completion alternatives

N/A

Student workload

5 op = 135 h opiskelijan työtä.

Opintojakson orientaatio, webinaarit ja työpajat toteutetaan tiettynä päivänä, tiettyyn kellonaikaan. Tehtävät ja tentit on myös aikataulutettu. Muuten opiskelija suunnittelee itse opintojakson etenemisen aikataulun.

Content scheduling

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista, materiaaleihin tutustumista, webinaareihin ja työpajoihin osallistumista, tehtävien tekemisen ja Moodle-tentin hyväksyttyä suoritusta aikarajan puitteissa.

Opintojakso muodostuu seuraavista suorituksista:

1. Orientaatioon osallistuminen.

2. Etiikan tehtävä (tehdään pareittain).
3. Etiikan tehtävään liittyvä reflektiowebinaari.

4. Tiedonhaun työkirja-tehtävä (tehdään pareittain).
5. Tietotesti: Tiedonhaku (yksilötentti).
6. Kirjallisuuskatsauksen ja tiedonhaun webinaari.

4. Työpajat: Tutkimusten lukutaito ja laadunarviointi. Kahteen työpajaan osallistuminen on pakollista, yhteen laadullisen tutkimuksen työpajaan ja yhteen määrällisen tutkimuksen työpajaan.

6. Moodle-tentti (yksilötentti).

7. Päivi Leskisen tilastopajoista lisätietoa myöhemmin.

Further information

-

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Satisfactory (1–2)
The student
- is familiar with the knowledge base and core components of the profession
- can search for information from a variety of sources
- is able to work in various tasks in different operating environments - demonstrates that they have achieved the targeted core competence
- is familiar with the key safety procedures in the profession
- adheres to ethical principles
- shares their competence in teams or projects.

Assessment criteria, good (3)

Good (3–4)
The student
- uses the concepts and knowledge base of the field consistently
- seeks information and assesses information sources and uses them critically - applies the knowledge base of the field in professional tasks
- applies their professional skill in various professional tasks
- acts independently and responsibly in professional situations
- takes safety into consideration when planning activities
- adheres to the ethical principles of the profession
- works in a goal-driven way in working groups or projects

Assessment criteria, excellent (5)

Excellent (5)
The student
- uses the concepts and knowledge base of the field in an expert way
- understands the justification for the use of information sources
- is able to justify activities using researched knowledge or studies - works in diverse and international tasks and work situations
- works in a client-centric and entrepreneurial way
- acts responsibly and with safety in mind
- is able to justify their activities with the ethical principles of the profession - organises and steers the activities of a team or project

Assessment criteria, approved/failed

Approved/Failed
The student
- can search for knowledge resourcefully utilising professional sources and uses the knowledge base of the field
- is familiar with the knowledge base and core components of the profession
- demonstrates having adequate professional skills to work in the profession
- demonstrates that they have achieved the targeted core competence
- works in a client-centric way
- adheres to ethical principles
- shares their competence in teams or projects
- is able to evaluate personal strengths and weaknesses and development needs
- is familiar with the key safety procedures in the profession
- shares their competence in teams or projects.

Assessment methods and criteria

Tehtävät, webinaarit, työpajat: Hyväksytty-hylätty.
Moodle-tentti: 0-5