Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät (verkkopainotteinen) (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DZ98-3038

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

15.01.2024 - 15.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 150

Koulutus

  • Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
  • Ensihoidon tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
  • Kätilötyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Iira Lankinen
  • Päivi Leskinen
  • Tiia Saastamoinen
  • Camilla Långstedt
  • Pihla Markkanen

Vastuuopettaja

Pihla Markkanen

Ryhmät

  • SXK22S1A
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä A
  • SXQ22S1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
  • SXO22S1B
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
  • SXO22S2A
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto, verkkopainotteinen
  • SXO22S1A
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
  • SXK22S1B
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä B
  • SXO22S2B
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto, verkkopainotteinen, lähihoitajapolku
  • SXL22S1
    Kätilötyön tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- kuvata tutkimusprosessin kulun ja tutkimukseen perustuvan kehittämistyön periaatteet
- kuvata kehittämistyössä sovellettavia tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä sekä työtapoja
- perustella kehittämistyössä käytettäviä menetelmiä ja työtapoja
- ymmärtää tiivistetyn tutkimustiedon merkityksen yhtenäisten käytäntöjen kehittämisessä ja toteuttamisessa
- toimia tutkimus- ja kehitystyön eettisten periaatteiden mukaisesti

Sisältö

Tutkimusprosessi ja tutkimukseen perustuva kehittämistyö
Tutkimustiedon haku ja kriittinen lukeminen
Laadulliset ja määrälliset tiedonhankinta- ja analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen tutkimus- ja kehitystyössä
Kehittämistyön toiminnalliset työtavat
Tiivistetty tutkimustieto (esim. suositukset) ja sen käyttö näyttöön perustuvassa toiminnassa
Tutkimus- ja kehitystyön eettiset periaatteet

Aika ja paikka

Opintojakso on verkkokurssi, joka suoritetaan Moodle-alustalla ajanjaksolla 15.01.2024 - 15.03.2024

Opintojakson orientaatio, webinaarit ja työpajat toteutetaan tiettynä päivänä, tiettyyn kellonaikaan. Tehtävien palautus ja tentit on myös aikataulutettu (Ks. aikataulu Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet-kohdasta). AIKATAULUMUUTOKSET OVAT MAHDOLLISIA!

Muuten opiskelija suunnittelee itse opintojakson etenemisen aikataulun.

Huom! Opiskelija vahvistaa osallistumisensa opintojaksolle olemalla läsnä opintojakson orientaatiotunnilla (vrt. Tutkintosääntö). Mikäli opiskelija ei osallistu orientaatiotunnille, hänen osallistuminen opintojaksolle voidaan evätä.

Opintojaksoon sisältyvistä Päivi Leskisen tilastopajoista saat lisätietoa Omasta opintojakson työtilan kautta.

Oppimateriaalit

Vehviläinen-Julkunen, K. & Kankkunen, P. 2013 (tai myöhemmin). Tutkimus hoitotieteessä. Sanomapro.

Tuomi, J., Kylmä, J. & Juvakka, T. 2014. Laadullinen terveystutkimus. Edita.

Tuomi, J & Sarajärvi, A. 2017. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.

Kuula, A. 2011. Tutkimusetiikka - aineiston hankinta, käyttö ja säilytys. Vastapaino.

Stolt, M & Axelin A & Suhonen R (toim.). 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto.

Tarkempi opintojakson materiaali on kuvattu Moodle-alustalla.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opetusmenetelmät

Opintojakso on sairaanhoitaja-, ensihoitaja-, terveydenhoitaja- ja kätilötutkintojen opiskelijoille tarkoitettu verkkopainotteinen kurssi, joka suoritetaan Moodle-alustalla (saat Moodle-alustan nimen ja kurssiavaimen orientaatiotunnilla). Kurssiin sisältyy myös työpajatyöskentelyä erikseen ilmoitettuna ajankohtana.

Kurssin voi suorittaa missä vaiheessa opintoja tahansa, mutta se suositellaan suoritettavan lähellä opinnäytetyöprosessin aloittamista parhaimman hyödyn saamiseksi.

Opetus toteutuu suomenkielellä. Englanninkielisen sairaanhoitajatutkinnon (DPN) opiskelijoilla on oma toteutus.

Opintojakson vastuuopettaja on Camilla Långstedt.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

AIKATAULUMUUTOKSET OVAT MAHDOLLISIA!

Opintojakson orientaatio, etäyhteydellä 15.1.2024 klo 10-11.30. Zoom-linkki lisätään lukujärjestykseen.

Etiikan tehtävä, palautus Moodleen 26.1.2024 klo 16.00 mennessä. Arviointi hyväksytty-hylätty.

Reflektiowebinaari: Tutkimusetiikka, etäyhteydellä 31.1.2024 klo 9-10.30. Zoom-linkki lisätään lukujärjestykseen.

Webinaari: Kirjallisuuskatsaus ja tiedonhaku, etäyhteydellä 1.2.2024 klo 13-15.15. Zoom-linkki lisätään lukujärjestykseen.

Tiedonhaun työkirja, palautus Moodleen 16.2.2024 klo 16.00 mennessä. Arviointi hyväksytty - hylätty.

Tietotesti: Tiedonhaku. Tietotesti on auki opintojaksototeutuksen ajan ja sen voi uusia niin monta kertaa, että tentti on hyväksytty.

Moodle-tentti: (kurssin loppukoe) 8.3.2024. Tentti on auki klo 15.00-16.00 välisenä aikana, tenttiin vastaamiseen on varattu aikaa 20 minuuttia. Mahdolliset uusinnat 15.3.2024 ja 5.4.2024. Tentti on auki klo 15.00-16.00 välisenä aikana, tenttiin vastaamiseen on varattu aikaa 20 minuuttia. Arviointi 0-5.


Työpaja: Tutkimusten lukutaito ja laadunarviointi. Kahteen työpajaan osallistuminen on pakollista, yhteen laadullisen tutkimuksen työpajaan ja yhteen määrällisen tutkimuksen työpajaan. Arviointi hyväksytty-hylätty. Työpajojen aikataulu ilmoitetaan orientaatiossa. Työpajat toteutetaan etäyhteydellä ja niitä järjestetään samansisältöisinä usemman kerran opintojaksototeutuksen aikana.

Opintojaksoon sisältyvistä Päivi Leskisen tilastopajoista saat lisätietoa Omasta opintojakson työtilan kautta.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä.

Opintojakson orientaatio, webinaarit ja työpajat toteutetaan tiettynä päivänä, tiettyyn kellonaikaan. Tehtävät ja tentit on myös aikataulutettu. Muuten opiskelija suunnittelee itse opintojakson etenemisen aikataulun.

Sisällön jaksotus

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista, materiaaleihin tutustumista, webinaareihin ja työpajoihin osallistumista, tehtävien tekemisen ja Moodle-tentin hyväksyttyä suoritusta aikarajan puitteissa.

Opintojakso muodostuu seuraavista suorituksista:

1. Orientaatioon osallistuminen.

2. Etiikan tehtävä (tehdään pareittain).
3. Etiikan tehtävään liittyvä reflektiowebinaari.

4. Tiedonhaun työkirja-tehtävä (tehdään pareittain).
5. Tietotesti: Tiedonhaku (yksilötentti).
6. Kirjallisuuskatsauksen ja tiedonhaun webinaari.

4. Työpajat: Tutkimusten lukutaito ja laadunarviointi. Kahteen työpajaan osallistuminen on pakollista, yhteen laadullisen tutkimuksen työpajaan ja yhteen määrällisen tutkimuksen työpajaan.

6. Moodle-tentti (yksilötentti).

7. Päivi Leskisen tilastopajoista lisätietoa myöhemmin.

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:

- etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- toimia asiakaslähtöisesti
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät, webinaarit, työpajat: Hyväksytty-hylätty.
Moodle-tentti: 0-5