Siirry suoraan sisältöön

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja kansainvälisyys toimintaterapiassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EQ68-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

01.02.2024 - 17.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jasu Forss
  • Janett Halonen

Vastuuopettaja

Janett Halonen

Ryhmät

  • SXI21S2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä muutoksia ja haasteita yhteiskunnassa. Opiskelija ennakoi yhteiskunnallisten muutosten vaikutuksia toimintaterapeutin asiakastyöhön ja työyhteisön toimintaan. Opiskelija tekee monialaista ja -ammatillista yhteistyötä ratkaisujen löytämiseksi terveyden ja hyvinvoinnin yhteiskunnallisiin muutostarpeisiin. Opiskelija analysoi ja erittelee muutostarpeiden vaikutusta toimintaterapeutin työhön ja asiakasprosesseihin. Opiskelija osallistuu toimintaterapian asiakasprosessien kehittämiseen. Opiskelija osaa työskennellä projekteissa ja toteuttaa tutkimus- ja kehittämishankkeita. Opiskelija kykenee luovaan ongelmanratkaisuun, työtapojen kehittämisen ja soveltaa oman alansa tietoa ja menetelmiä. Opiskelija etsii asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja. Opiskelija tietää yhteiskunnallisen vaikuttamisen muotoja. Opiskelija osallistuu yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen ja keskusteluun eri viestintäkanavissa ja verkostoissa toiminnallisen tasa-arvon ja hyvinvoinnin edistämiseksi.

Opiskelija osallistuu eri tavoin toimintaterapian kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. Opiskelija seuraa toimintaterapian kansainvälisiä tutkimuksia, ilmiöitä ja niiden vaikutusta toimintaterapeutin työhön. Opiskelijalla on taito kohdata ja työskennellä erilaisista kulttuuritaustoista tulevien asiakkaiden ja yhteisöjen kanssa. Opiskelija omaa tarvittavan kielitaidon.

Sisältö

Terveyden ja hyvinvoinnin yhteiskunnalliset ja globaalit muutokset ja muutostarpeet
- Monialainen ja -ammatillinen kehittämistyö
- Ongelmanratkaisu ja yhteistyötaidot
- Asiakaslähtöiset, kestävät ja taloudelliset ratkaisut
- Yhteiskunnallinen vaikuttaminen
- Toimintaterapian kansainvälinen yhteistyö
- Toimintaterapian kansainvälinen tutkimus ja kehitys
- Monikulttuurisuusosaaminen
- Vieraalla kielellä toimiminen

Aika ja paikka

Opintojakso alkaa 1.2.2024

Vaihtoehto 1:
- Paritehtävien palautusajankohdat:
Ajankohta 1: 3.3.2024
Ajankohta 2: 21.4.2024
- Mielipidekirjoitus:17.3 tai 5.5
- Lähipäivä kampuksella 17.5

Vaihtoehto 2:
- Paritehtävien palautusajankohdat:
Ajankohta 1: 3.3.2024
Ajankohta 2: 21.4.2024
- Keskustelu -tehtävä: 4-17.3 tai 22.4-5.5
- Mielipidekirjoitus:17.3 tai 5.5

Oppimateriaalit

Materiaali ja tiedot löytyvät Moodlesta opintojakson alkaessa

Opetusmenetelmät

MOODLE toimii tämän opintojakson pääasiallisena työtilana. Työtila aukeaa 1.2.2024: Infoa ja linkki OMAn työtilan kautta.
- Orientaatio opintojaksoon tallenteena MOODLEssa
- Itsenäisen opiskelun aineistot ja tehtävät MOODLEssa
- Opintojakson suoritustavat kuvattuna MOODLEssa
- Sisältää sekä itsenäistä työskentelyä että parityöskentelyä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehto 1: Teoreettinen osuus Moodlessa ja lähipäivä kampuksella 17.5 klo 9-11:45

Vaihtoehto 2: Vain Moodlessa em. aikataulun mukaan

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Hyväksytty/

Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.


Hylätty/

Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei käytä alan käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
-ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei kykene toimimaan ryhmässä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Vaihtoehto 1:
- Raportti paritehtävänä (1-5)
- Posteri paritehtävänä (Hyv-Hyl)
- Mielipidekirjoitus (Hyv-Hyl, vaikuttaa korottvatsi tai laskevasti arvosanaan)
- Osallistuminen lähipäivään 17.5 klo 9-11:45 Myllypuron kampuksella

Vaihtoehto 2:
- Raportti paritehtävänä (1-5)
- Posteri paritehtävänä (Hyv-Hyl)
- Keskustelu MOODLEssa (Hyv-Hyl)
- Mielipidekirjoitus (Hyv-Hyl, vaikuttaa korottvatsi tai laskevasti arvosanaan)

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaamista vähintään 85 opintopistettä