Siirry suoraan sisältöön

Toimintaterapian työelämäharjoittelu 4 (Ryhmä A) (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EQ67-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

24.01.2024 - 28.03.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jari Pihlava
  • Kaija Kekäläinen
  • Annis Hovatta
  • Janett Halonen

Vastuuopettaja

Kaija Kekäläinen

Ryhmät

  • SXI21S2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tutustuu harjoittelupaikan työkäytäntöihin, ohjeistuksiin ja asiakastyötä ohjaavaan lainsäädäntöön. Opiskelija toimii harjoittelupaikalla asiakaslähtöisesti, ammatillisesti ja toimintaterapian eettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija harjoittelee terapiasuhteen muodostamista ja reflektoi meneillään olevaa terapiasuhdetta. Opiskelija tekee yhteistyötä muiden ammattilaisten ja mahdollisuuksien mukaan asiakkaan läheisten kanssa. Opiskelija hyödyntää myös muiden tieteenalojen tietoa muodostaakseen kokonaiskuvan asiakkaan tilanteesta. Opiskelija hyödyntää ohjausta osaamisen kehittymisen tukena.

Opiskelija suunnittelee toimintaterapian asiakasprosesseja (yksilö, ryhmä ja yhteisö) ja pohtii niiden etuja. Opiskelija hyödyntää teoriatietoa ja näyttöön perustuvaa toimintaa asiakasprosessien toteutuksessa. Opiskelija arvioi toimintaterapian asiakasprosessien vaikuttavuutta. Opiskelija laatii suosituksia ja ohjeita asiakkaiden toiminnallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija antaa neuvontaa ja ohjausta toiminnallisten ongelmien ennaltaehkäisemiseksi. Opiskelija arvioi jatkokuntoutuksen tarvetta ja mahdollisuuksia sekä tekee tarpeen mukaan suosituksen. Opiskelija pohtii digitaalisten kuntoutuspalvelujen hyödynnettävyyttä asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamisessa. Opiskelija analysoi asiakasprosesseista kertynyttä tietoa toimintakokonaisuuksien tunnistamiseksi ja merkityksellisen toiminnan mahdollistamiseksi. Opiskelija asettaa yhteistyössä asiakkaan kanssa prosesseihin tavoitteita ja suunnittelee tavoitteiden mukaista terapeuttista toimintaa toiminnallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija perustelee asiakasprosesseja ammatillista päättelyä ja näyttöön perustuvaa toimintaa hyödyntäen. Opiskelija tarkastelee asiakasprosessista kertynyttä tietoa suhteessa monialaisesti tuotettuun tietoon. Opiskelija viestii asiakasprosessista suullisesti ja kirjallisesti. Opiskelija tekee aktiivisesti yhteistyötä toimintaterapian käytäntöjen kehittämiseksi teoriatiedon ja näyttöön perustuvan toiminnan pohjalta.

Sisältö

- Toimintaterapeutin työtä ohjaavat ohjeistukset, säännöt, lainsäädäntö ja turvallisuus
- Toimintaterapeutin työnkuva ja siihen kuuluvat työtehtävät
- Toimintaterapian asiakasprosessit (yksilö, ryhmä ja/ tai yhteisö) ja niiden toteuttaminen
- Toimintaterapiaan liittyvien yhteistyösuhteiden muodostaminen
- Terapiasuhdeosaamisen hyödyntäminen asiakassuhteissa
- Asiakasprosessista viestiminen suullisesti sekä kirjallisesti tietojärjestelmissä
- Neuvonta, ohjaus, ennaltaehkäisevätyö, digitaaliset palvelut ja jatkokuntoutus
- Oman toiminnan perustelu ja reflektointi
- Toimintaterapian käytäntöjen kehittäminen
- Ammatillinen päättely
- Opiskelijan asettamat oppimistavoitteet osaamisen vahvistamisessa
- Teorian soveltaminen käytäntöön oppimistehtävien avulla

Aika ja paikka

Harjoittelun suunniteltu ajoitus on 24.1. - 8.3.2024 .

Opiskelija voi poiketa annatusta +- 5 päivää mikäli se on harjoittelupaikan kannalta perusteltu ja sovittu. Suuremmasta poikkeamasta ajoitukseen yhteys harjoittelun vastuuopettajaan .

Mikäli opiskelija suunnittelee harjoittelujakson poikkeavalla aikataululla opiskelija sitoutuu selvittämään mitä päällekkäisyyksiä mahdollisesti aiheutuu muihin opintoihin nähden. Opiskelija sitoutuu sovittuihin harjoittelupäiviin . Samanaikaisesti mahdollisesti muihin opintoihin liittyvät opintopäivät opiskelija sopii jo etukäteen korvattavaksi esim harjoittelupäiviä lisäämällä.

Opiskelija ilmoittaa harjoittelupaikasta ja ajasta wikisivuilla olevan harjoittelupaikkalomakkeen kautta. Lomakkeen kautta vastuuopettajalle kertyneen tiedon perusteella vahvistetaan jobiilivaraukset, tarkistetaan sopimukset Metropolian kanssa sekä vahvistetaan ohjaava opettaja.

Oppimateriaalit

Opiskelija hakee ja opiskelee harjoittelupaikan teemojen ja asiakkaiden toimintaterapiaprosessin edistämisen kannalta ajankohtaista kirjallisuutta sekä haastaa itsensä hyödyntämään ja kertaamaan tutkinto-opintojen aikana jo oppimaansa .

Kaikki harjoitteluun liittyvät ohjeet on koottuna Toimintaterapian tutkinnon harjoittelujen WIkisivuille.

Opetusmenetelmät

Opiskelija huolehtii harjoittelupaikan hakemisesta sekä paikan ilmoittamisesta wikisivun lomakkeen kautta.
Opiskelija sitoutuu harjoittelupaikassa oppimiseen vahvistamalla myös omia työelämätaitojaan harjoittelupaikan toimijoiden kanssa.
Opiskelija huolehtii annetuista oppimistehtävistä harjoittelujakson aikana.

Opiskelija tekee ennakkotehtävän, oppimistehtävän sekä nimeää oppimiselleen tavoitteet ja arvioi omaa oppimistaan.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelija hakee harjoittelupaikan tuutorin kanssa sovitussa suunnassa ja ilmoittaa sopimansa harjoittelupaikan tiedot viipymättä wikisivuilta löytyvällä harjoittelupaikkalomakkeella.

Kansainvälisyys

kansainvälinen vaihto on mahdollinen 4ssä harjoittelussa lukukausittain . Opiskelija suunnittelee kv-vaihdon Metropoliassa ohjeistetulla tavalla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ajoitukseen voi tehdä poikkeamia harjoittelupaikan saatavuuteen liittyen sekä harjoittelupaikassa oppimisen mahdollistamiseksi. viikkoa suuremmasta poikkeamasta yhteys harjoittelun vastuuopettajaan. Poikkeavan ajoituksen osalta opiskelija selvittää mahdollisten muiden päällekkäisten opintojaksojen aikataulut ja huolehtii korvaamisesta harjoittelussa.

mahdollisissa kysymyksissä harjoittelujakson opinnollistamiseen liittyen ollaan yhteydessä harjoittelujakson vastuuopettajaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op = 33 työpäivää ,
270 tuntia , tästä jää 6t ennakkotehtävälle työpäivien jälkeen.
Työpäivien (8t) osalta opiskelija suunnittelee ajankäyttönsä harjoittelupaikkaan ja siellä oppimiseen soveltuvalla tavalla yhteistoiminnassa harjoittelun ohjaajien kanssa. Opiskelija huomioi tässä, että harjoitteluaikaan kuuluu opettajan tapaamiset ja pienryhmät sekä harjoitteluun kuuluvien oppimistehtävien tekeminen.

Opettajan ohjaukseen liittyvät tapaamiset ja pienryhmät ohjeistetaan opettajakohtaisesti ennen harjoittelujakson alkua.

Lisätietoja opiskelijoille

kaikki harjoittelun ohjeet löytyvät tutkinnon harjoittelun Wikisivuilta.
Opiskelija seuraa myös kaikille opiskeljoille yhteisiä ohjeita Wiki-sivuilla.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimiii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

harjoittelujakson opintopisteet vahvistetaan omaan, kun seuraavista hyväksytty oppiminen:

- ennakkotehtävä on tehty ennen harjoittelun alkua
- tavoitteet ja oman oppimisen arviointi
- oppimistehtävä
- harjoittelupäivät todetaan toteutuneiksi.

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaamista vähintään 85 opintopistettä sisältäen osaamisen opintojaksolta: Toimintaterapian työelämäharjoittelu 2. Toiminnallisuuden mahdollistaminen 4, Toiminnallisuuden mahdollistaminen ryhmissä

Lisätiedot

Toimintaterapian tutkinto sisältää neljä 10 opintopisteen laajuista työelämäharjoittelujaksoa. Jokaisen harjoittelujakson tulee olla toisiinsa nähden mahdollisimman erilaisia (WFOT:n minimistandardit). Opiskelija hankkii harjoittelupaikan itse ja hyväksyttää sen harjoittelun vastuuopettajalla. Neljännessä harjoittelussa opiskelija harkitsee, tarvitseeko hän osaamisensa kehittymiseksi työelämäohjaajaksi toimintaterapeutin.