Siirry suoraan sisältöön

Terapeuttisen toiminnan ja terapiasuhdeosaamisen syventäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EQ62-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

18.01.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jari Pihlava
  • Mira Lönnqvist

Vastuuopettaja

Mira Lönnqvist

Ryhmät

  • SXI21S2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija laajentaa osaamistaan toiminnan analyysin käytöstä. Opiskelija vertailee ja perustelee kriittisesti erilaisten analyysitapojen käyttöä toimintaterapiassa. Opiskelija tutustuu uusiin toiminnan tieteen näkökulmiin ja ymmärtää toiminnan tieteen merkityksen toimintaterapian tulevaisuuden näkökulmasta. Opiskelija analysoi ja arvioi omaa terapiasuhdeosaamistaan ja syventää tämän pohjalta omaa osaamistaan. Opiskelija ymmärtää ja osaa perustella toiminnan analysoinnin ja terapiasuhteen merkitystä terapeuttisen toiminnan mahdollistamisen näkökulmasta.

Sisältö

Oman aiemman osaamisen tarkastelu
- Tehtäväanalyysi ja yksilöllinen toiminnan analyysi
- Terapeuttinen toiminta
- Toiminnan tieteen perusteiden kertaaminen
- Toiminnan tieteen ajankohtaiset tutkimukset ja niiden vaikutus toimintaterapian tulevaisuuteen
- Teknologia vuorovaikutuksessa
- Terapiasuhdeosaamisen syventäminen valituista teemoista
- Kohtaamisen ja yhteistoiminnan merkitys toimintaterapiassa
- Empatia ja palaute terapiasuhteessa

Aika ja paikka

Opintojakson orientaatio 18.1.2024 klo 9-11.45 Myllypuron kampuksella. HUOM! osallistumalla orientaatioon vahvistat ilmoittautumisesi opintojaksolle

Opintojakson synteesipäivät 7.-8.5.2024 klo 12.30-16.00 HUOM! Osallistuminen pakollista, koska osoitat kontaktiopetuksen aikana opintojakson oppimistehtävään liittyvää osaamista.

Oppimateriaalit

Opintojakso toteutetaan MOODLE:ssa ja opiskelumateriaalit löytyvät sieltä opintojakson orientaatiokertaan mennessä.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely verkossa, yhteistoiminnallinen oppiminen kontaktiopetuksessa / oman osaamisen arviointi / vertaispalaute

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso sisältää 5 x 27 t= 135 t opiskelijan työtä.
HUOM! Opiskelijan on tärkeää suunnitella huolellisesti oman ajankäyttönsä opintojakson aikana, sillä oppiminen tehostuu, kun opintojakson eri osioita toteutetaan vaiheittain.

Sisällön jaksotus

- aluksi aikaisemmin opitun kertaus ja reflektointi
- toiminnan analyysiin ja terapiasuhdeosaamiseen liittyvän osaamisen syventäminen ja sen osoittaminen opintojakson lopussa synteesipäivässä

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Hyväksytty/

Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Hylätty/

Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei käytä alan käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
-ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei kykene toimimaan ryhmässä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät ja osaamisen osoittaminen synteesipäivässä hyväksytty/täydennettävä ja 0-5

Jos olet valmistumassa toukokuussa 2024, ilmoita asiasta opintojakson opettajille opintojakson alkaessa, jotta arviointisi on mahdollista toteuttaa määräaikaan mennessä.

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaamista vähintään 85 opintopistettä sisältäen osaamisen opintojaksolta: Terapeuttisen toiminnan perusteet, Minä toimintaterapeuttina, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 2