Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja kansainvälisyys toimintaterapiassa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EQ68-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
06.05.2024 - 19.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
02.09.2024 - 05.11.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Vastuuopettaja
- Jasu Forss
- Ryhmät
-
SXI22K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Opintojakso
- SX00EQ68
Toteutuksella on 1 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 3 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 05.11.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja kansainvälisyys toimintaterapiassa SX00EQ68-3001 |
MPA2029
Vuorovaikutusluokka
|
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä muutoksia ja haasteita yhteiskunnassa. Opiskelija ennakoi yhteiskunnallisten muutosten vaikutuksia toimintaterapeutin asiakastyöhön ja työyhteisön toimintaan. Opiskelija tekee monialaista ja -ammatillista yhteistyötä ratkaisujen löytämiseksi terveyden ja hyvinvoinnin yhteiskunnallisiin muutostarpeisiin. Opiskelija analysoi ja erittelee muutostarpeiden vaikutusta toimintaterapeutin työhön ja asiakasprosesseihin. Opiskelija osallistuu toimintaterapian asiakasprosessien kehittämiseen. Opiskelija osaa työskennellä projekteissa ja toteuttaa tutkimus- ja kehittämishankkeita. Opiskelija kykenee luovaan ongelmanratkaisuun, työtapojen kehittämisen ja soveltaa oman alansa tietoa ja menetelmiä. Opiskelija etsii asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja. Opiskelija tietää yhteiskunnallisen vaikuttamisen muotoja. Opiskelija osallistuu yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen ja keskusteluun eri viestintäkanavissa ja verkostoissa toiminnallisen tasa-arvon ja hyvinvoinnin edistämiseksi.
Opiskelija osallistuu eri tavoin toimintaterapian kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. Opiskelija seuraa toimintaterapian kansainvälisiä tutkimuksia, ilmiöitä ja niiden vaikutusta toimintaterapeutin työhön. Opiskelijalla on taito kohdata ja työskennellä erilaisista kulttuuritaustoista tulevien asiakkaiden ja yhteisöjen kanssa. Opiskelija omaa tarvittavan kielitaidon.
Sisältö
Terveyden ja hyvinvoinnin yhteiskunnalliset ja globaalit muutokset ja muutostarpeet
- Monialainen ja -ammatillinen kehittämistyö
- Ongelmanratkaisu ja yhteistyötaidot
- Asiakaslähtöiset, kestävät ja taloudelliset ratkaisut
- Yhteiskunnallinen vaikuttaminen
- Toimintaterapian kansainvälinen yhteistyö
- Toimintaterapian kansainvälinen tutkimus ja kehitys
- Monikulttuurisuusosaaminen
- Vieraalla kielellä toimiminen
Aika ja paikka
Opintojakso alkaa ja MOODLE aukeaa 2.9.2024
Paritehtävien palautusajankohta 13.10.2024
Moodlekeskustelu: 14-27.10.2024
Mielipidekirjoitus: 20.10.2024
Monikulttuurisuus terveydenhuollossa verkkokurssin todistuksen palautus 5.11.2024
Lähipäivä kampuksella 5.11 klo 9-11:45
Oppimateriaalit
Materiaali ja tiedot löytyvät Moodlesta opintojakson alkaessa
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu 2.9.-5.11.2024
Infoa ja linkki OMAn työtilan kautta.
- Orientaatio opintojaksoon tallenteena
- Itsenäisen opiskelun aineistot ja tehtävät
- Sisältää sekä itsenäistä työskentelyä että parityöskentelyä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei käytä alan käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
-ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei kykene toimimaan ryhmässä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Raportti paritehtävänä (1-5)
- Posteri paritehtävänä (Hyv-Hyl)
- Keskustelu Moodlessa (Hyv-Hyl)
- Mielipidekirjoitus (Hyv-Hyl, vaikuttaa korottavasti tai laskevasti arvosanaan)
- Monikulttuurisuus terveydenhuollossa verkkokurssi (Hyv-Hyl)
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaamista vähintään 85 opintopistettä