Siirry suoraan sisältöön

Toimintaterapian työelämäharjoittelu 1 (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP75-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jari Pihlava
  • Annis Hovatta
  • Akvaliina Lacho

Vastuuopettaja

Jari Pihlava

Ryhmät

  • SXI23K2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tutustuu harjoittelupaikan työkäytäntöihin, ohjeistuksiin ja asiakastyötä ohjaavaan lainsäädäntöön. Opiskelija toimii harjoittelupaikalla asiakaslähtöisesti, ammatillisesti ja toimintaterapian eettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija harjoittelee terapiasuhteen muodostamista ja reflektoi toteutunutta terapiasuhdetta. Opiskelija tekee yhteistyötä muiden ammattilaisten ja mahdollisuuksien mukaan asiakkaan läheisten kanssa. Opiskelija hyödyntää myös muiden tieteenalojen tietoa muodostaakseen kokonaiskuvan asiakkaan tilanteesta. Opiskelija hyödyntää ohjausta osaamisen kehittymisen tukena.

Opiskelija suunnittelee toimintaterapian asiakasprosesseja yksilön arjen ja osallistumisen näkökulmasta. Opiskelija hyödyntää teoriatietoa toimintaterapian asiakasprosessien suunnittelussa ja dokumentoinnissa. Opiskelija analysoi asiakkaasta kertynyttä tietoa asiakkaalle merkityksellisen toiminnan ja toimintakokonaisuuksien tunnistamiseksi. Opiskelija arvioi toimintaympäristön vaikutusta asiakkaan toiminnallisuuteen, osallistumiseen ja suoriutumiseen. Opiskelija asettaa asiakkaan kanssa tavoitteita, suunnittelee ja toteuttaa tavoitteiden mukaista terapeuttista toimintaa asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija tarkastelee asiakasprosessista kertynyttä tietoa suhteessa monialaisesti tuotettuun tietoon. Opiskelija viestii asiakasprosessista suullisesti ja kirjallisesti.

Sisältö

- Toimintaterapeutin työtä ohjaavat ohjeistukset, säännöt, lainsäädäntö ja turvallisuus
- Toimintaterapeutin työnkuva ja siihen kuuluvat työtehtävät
- Toimintaterapian asiakasprosessit ja niiden toteuttaminen
- Toiminnan analysointi ja terapeuttinen toiminta
- Toimintaterapiaan liittyvien yhteistyösuhteiden muodostaminen
- Terapiasuhdeosaamisen hyödyntäminen asiakassuhteissa
- Asiakasprosessista viestiminen suullisesti ja kirjallisesti
- Oman toiminnan reflektointi
- Opiskelijan asettamat oppimistavoitteet osaamisen vahvistamisessa
- Teorian soveltaminen käytäntöön oppimistehtävien avulla

Aika ja paikka

Info lisätiedot lukujärjestys.
Harjoittelu
Harjoittelun alussa yhteistapaaminen (Teams): työelämäohjaaja, opettaja ja opiskelija (opiskelijan oppimistavoitteet jaksolle)
Harjoittelun aikana pienryhmätapaaminen (Teams): opiskelijat ja opettaja
Harjoittelun päätös: harjoittelukokemusten jakaminen pienryhmissä. Pienryhmää ohjaava opettaja ilmoittaa tarkemman ajan ja muodon (etä/lähi).

Oppimateriaalit

Harjoittelua koskevat yleiset ohjeet löytyvät wiki-sivuilla Toimintaterapian työelämäharjoittelu
https://wiki.metropolia.fi/pages/viewpage.action?pageId=76939802
ja
Toimintaterapia työelämäharjoittelu 1 sisältöä koskevat asiat löytyvät wiki-sivuilla
https://wiki.metropolia.fi/pages/viewpage.action?pageId=220891169

Opiskelijoiden jo käymien opintojaksojen materiaalit.

Harjoittelupaikan asiakkaisiin liittyvä yleinen kirjallisuus ja asiakkaiden tt:aan liittyvä kirjallisuus

Opetusmenetelmät

Ohjattu harjoittelu.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu tehdään työelämässä. Opiskelija hankkii itse harjoittelupaikan. Katso tarkat ohjeet wikistä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op =270h
Opiskelupäivän pituus 8h /pvä = 40h /viikko (sisältää perehtymisen, välillisen ja välittömän asiakastyön sekä tehtävän teon).
Aikataulutus sovitaan työpaikalla työpaikan käytänteiden mukaan.

Tehtävän osuus on noin 1 op = 27 h, jonka tekeminen sisältyy harjoittelun tunteihin.

Sisällön jaksotus

Info
Alustavat oppimistavoitteet jakson tavoitteisiin peilaten jaksolle
Harjoittelun aloitus
Oppimistavoitteista keskustelu harjoittelupaikassa (työelämäohjaaja ja opiskelija)
Oppimistavoitteista sopiminen (työelämäohjaaja, opettaja ja opiskelija)
Pienryhmätapaaminen (opiskelijat ja opettaja)
Väliarviointi (työelämäohjaaja ja opiskelija)
Loppuarviointi (työelämäohjaaja ja opiskelija, tarvittaessa opettaja)
Pienryhmätapaaminen (opiskelijat ja opettaja)
Tehtävän ja tavoite- ja rviointilomakkeen palautus

Lisätietoja opiskelijoille

Varaa harjoittelupaikkasi edellisen lukukauden aikana kts. ohjeet Wiki ja ilmoita paikan tiedot koulun lomakkeelle, kun se julkaistaan Wikissä.
Tutustu lisäksi Wikissä oleviin ohjeisiin erityisesti rokotuksiin ja rikostaustaotteen esittämiseen liittyen. https://wiki.metropolia.fi/pages/viewpage.action?pageId=153584504

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Hyväksytty/

Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Hylätty/

Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei käytä alan käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei kykene toimimaan ryhmässä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija laatii Harjoittelun tavoite- ja arviointilomakkeelle oppimistavoitteet, tekee itsearvioinnin niiden toteutumisesta.
Harjoittelun ohjaaja ja ohjaava opettaja kirjaavat opiskelijalle palautteen näistä sekä harjoittelun tehtävistä.
Opettaja arvioi harjoittelujakson: hyväksytty-täydennettävä-hylätty

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaamista vähintään 30 opintopistettä sisältäen osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Terapeuttisen toiminnan perusteet, Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 1, Minä toimintaterapeuttina, Toiminnallisuuden arviointi 1

Lisätiedot

Toimintaterapian tutkinto sisältää neljä 10 opintopisteen laajuista työelämäharjoittelujaksoa. Jokaisen harjoittelujakson tulee olla toisiinsa nähden mahdollisimman erilaisia (WFOT:n minimistandardit). Opiskelija hankkii harjoittelupaikan itse ja hyväksyttää sen harjoittelun vastuuopettajalla. Ensimmäisessä harjoittelussa työelämäohjaajaksi suositellaan toimintaterapeuttia.

Suositellaan valittavaksi myös Toiminnallisuuden mahdollistaminen 2 opintojakso.