Siirry suoraan sisältöön

Hermoston vaikutus toiminnallisuuteen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EO22-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2024 - 26.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Anou Londesborough
Jonna Heimonen
Mira Lönnqvist
Vastuuopettaja
Anou Londesborough
Ryhmät
SXI23K2
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Opintojakso
SX00EO22

Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 29 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ke 20.03.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Hermoston vaikutus toiminnallisuuteen SX00EO22-3005
MPB4005 Oppimistila
To 21.03.2024 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Hermoston vaikutus toiminnallisuuteen SX00EO22-3005
MPB2030 Anatomian opetustila
Pe 22.03.2024 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
ETÄ: Neurologia 1 (fysioterapia ja toimintaterapia)
Zoom
To 28.03.2024 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
ETÄ Hermoston vaikutus toiminnallisuuteen SX00EO22-3005 https://metropolia.zoom.us/j/67340201384?pwd=MDRwUEYxbGE5TGhoTm9zL21xc3dCQT09
To 28.03.2024 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
ETÄ: Neurologia 3 (fysioterapia ja toimintaterapia)
Zoom
Pe 05.04.2024 klo 14:00 - 15:30
(1 t 30 min)
ETÄ: Neurologia 3 (fysioterapia ja toimintaterapia)
Zoom
Pe 12.04.2024 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
ETÄ Hermoston vaikutus toiminnallisuuteen SX00EO22-3005 https://metropolia.zoom.us/j/67340201384?pwd=MDRwUEYxbGE5TGhoTm9zL21xc3dCQT09
To 02.05.2024 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Hermoston vaikutus toiminnallisuuteen SX00EO22-3005
MPB2005 Anatomia
Pe 03.05.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Hermoston vaikutus toiminnallisuuteen SX00EO22-3005
MPB2030 Anatomian opetustila
Ma 20.05.2024 klo 10:00 - 12:45
(2 t 45 min)
TENTTI Hermoston vaikutus toiminnallisuuteen SX00EO22-3005
MPC3001 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa selittää keskus- ja ääreishermoston rakenteen ja toiminnan sekä yläraajan hermotuksen. Opiskelija ymmärtää hermoston merkityksen ihmisen toiminnan säätelijänä. Opiskelija tunnistaa keskushermoston häiriöiden vaikutuksia ihmisen toimintaan ja toimintakykyyn. Opiskelija tutustuu maassamme tavattavien keskeisten neurologisten ja lastenneurologisten sairauksien oireisiin ja tietää neurologisten sairauksien kliinisen tutkimisen ja hoidon mallit. Opiskelija tuntee neurologisten sairauksien ennaltaehkäisyn periaatteet, hoidon suositukset ja kuntoutustoiminnan.

Sisältö

- Hermosolun rakenne ja toiminta
- Hermoston kehityksen pääpiirteet
- Keskus- ja ääreishermoston rakenne ja toiminta
- Asento- ja liikeaisti, tasapainoaisti, kipuaisti, tuntoaisti
- Yläraajan hermotus, yleisimmät yläraajan hermovauriot ja niiden oireet.
- Sikiökauden hermostollisen kehityksen kriittiset vaiheet
- Ulkoisten tekijöiden vaikutus hermoston sikiöaikaiseen kehitykseen ja pienen lapsen sairastumiseen / vammautumiseen
- Aistitoimintaa heikentävät sairaudet, niiden tutkimus ja hoito
- Motorista toimintaa heikentävät sairaudet, niiden tutkimus ja hoito
- Kipu-, päänsärky-, huimaus- ja halvaustilat
- Tavallisimmat lääkkeet ja niiden vaikutukset toimintakykyyn
- Yleisimmät neurologian ja lasten neurologian diagnoosit ja kuntoutuksen käytänteet

Oppimateriaalit

Luentomateriaali ja muu jaettava kurssimateriaali

Oheiskirjallisuus (neuroanatomian ja -fysiologian osuuteen):
- Budowick, M. Anatomian atlas. WSOY. – hermosto-osuus
- Sand, O. ym. Ihminen. Anatomia ja fysiologia. Sanomapro tai
Nienstedt ja Kallio: Luut ja ytimet. Ihmiselimistö lyhyesti. WSOY. tai
Vierimaa ja Laurila: Keho. Anatomia ja fysiologia. WSOY. tai
Karhumäki ym. : Päästä varpaisiin – ihmisen anatomia ja fysiologia. Edita.

Lastenneurologian osuudessa käytetään teosta Haataja ym. 2014 Lastenneurologia (kirjaston valikoimassa sekä printti että e-kirja), lisäksi opiskelija tekee itsenäistä täydentävää tiedonhakua

Opetusmenetelmät

NEUROANATOMIA JA -FYSIOLOGIA (Anou Londesborough)
- luento-opetus (lähiopetus)
- ohjattu itsenäinen opiskelu (verkko-opiskelumateriaali: verkkoluennot, luettava materiaali ja tehtävät)

NEUROLOGIA:
Neurologia 1 op

LASTENNEUROLOGIA 1 OP (Mira Lönnqvist)
itsenäinen opiskelu ja yksilöllinen oppimistehtävä 1op erillisen ohjeen mukaan

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Neuroanatomian ja -fysiologian tentti: 20.5.2024 klo 10.00

Neuroanatomian ja -fysiologian uusintatentit:
- ma 3.6.2024 klo 16.30
- Exam-tentti (tenttiakvaariossa) aikavälillä 19.8.-1.9.2024

Lastenneurologian oppimistehtävän palautus 19.4. klo 16 mennessä OMA:n työtilaan

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Neuroanatomia ja -fysiologia 81h (20h kontaktiopetusta, 60h ohjattua verkko-opiskelua)
Lastenneurologia 27 t koostuu itsenäisestä opiskelusta ja yksilöllisen oppimistehtävän työstämisestä

Sisällön jaksotus

Opintojaksoon sisältyy:
Neurologia 1 op
Lastenneurologia 1 op
Neuroanatomia ja -fysiologia 3op

Lisätietoja opiskelijoille

Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti opintojakson alettua.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Hyväksytty/

Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Hylätty/

Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei käytä alan käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei kykene toimimaan ryhmässä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

NEUROANATOMIA JA -FYSIOLOGIA:
- itsenäisten tehtävien hyväksytty suoritus
- tentti, josta numeerinen arviointi asteikolla 1-5 (läpäisyn raja 50% pisteistä)

Lastenneurologian yksilöllinen oppimistehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty / täydennettävä (tarkemmat arvioinnin perusteet tehtäväohjeessa)

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Tuki- ja liikuntaelimistön vaikutus toiminnallisuuteen

Lisätiedot

Opintojakso sisältää anatomian ja fysiologian opintoja 3 op ja neurologian opintoja 2 op

Suositellaan valittavaksi myös Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 opintojakso.

Siirry alkuun