Siirry suoraan sisältöön

Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP77-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.10.2024 - 20.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Eeva Tawast
Mira Lönnqvist
Akvaliina Lacho
Vastuuopettaja
Akvaliina Lacho
Ryhmät
SXI23S2
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Opintojakso
SX00EP77

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 31 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 23.10.2024 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
Orientaatio, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 SX00EP77-3004
MPA5020 Oppimistila
Ke 23.10.2024 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
LÄHI Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 SX00EP77-3004
MPA6009 Oppimistila
To 24.10.2024 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
LÄHI Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 SX00EP77-3004
MPA6009 Oppimistila
Ke 06.11.2024 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 SX00EP77-3004
MPB1045 Aistihuone
Ke 20.11.2024 klo 09:00 - 15:30
(6 t 30 min)
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 SX00EP77-3004
MPA2027 Lasten ja nuorten toimintaterapia
MPA2028 Aikuisten toimintaterapia
MPA2029 Vuorovaikutusluokka
MPA2030 Luovan ilmaisun oppimistila
MPA2007 Ryhmäilmiö
To 21.11.2024 klo 09:00 - 15:30
(6 t 30 min)
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 SX00EP77-3004
MPA5018 Oppimistila
Ke 04.12.2024 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
LÄHI / Tentti Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 SX00EP77-3004
MPC4001 Oppimistila
To 19.12.2024 klo 09:00 - 13:00
(4 t 0 min)
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 SX00EP77-3004
MPA5019 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
Opiskelija ymmärtää toiminnallisen tasapainon merkityksen yksilön hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen näkökulmasta. Opiskelija arvioi ja analysoi toimintaympäristön vaikutusta asiakkaan toiminnallisuuteen, osallistumiseen ja suoriutumiseen. Opiskelija löytää ratkaisuja toiminnallisen tasapainon ja toiminnallisuuden mahdollistamiseksi asiakkaalle merkityksellisissä toimintakokonaisuuksissa ja ympäristöissä.

Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa, hahmottaa aivojen toiminnan yhteyden ihmisen toimintaan ja soveltaa tietoa arvioidessaan ja tukiessaan ihmisen toiminnallisuutta. Opiskelija tietää aivojen rakenteen vaurioitumisen sekä aivotoiminnan häiriintymisen yleisimmät syyt sekä seuraukset psyykkiselle, fyysiselle ja sosiaaliselle toiminnalle. Opiskelija ymmärtää aikuisten aivojen ja aivoperäisten ongelmien kuntoutumisen edellytykset sekä rajat. Opiskelija arvioi oman osaamisensa moniammatillisessa tiimissä ja osaa ohjata asiakkaan tarpeen mukaan neuropsykologisiin palveluihin. Opiskelija soveltaa neuropsykologista tietoa toimintaterapiassa.

Sisältö

Toiminnallisuuden mahdollistaminen (3op)
- Toiminnallinen tasapaino
- Toiminnallisuuden mahdollistamisen ratkaisut toimintaympäristöissä
- Toiminnallisuuden mahdollistaminen toimintakokonaisuuksissa

Kliininen neuropsykologia (2op)
- Toimintojen lokalisoituminen aivoissa ja kognitiiviset toimintakokonaisuudet
- Yleisimmät vaurio- ja häiriömekanismit aivoperäisten toimintakyvyn ongelmien taustalla
- Aikuisen aivojen muovautuvuus ja aivoperäisten ongelmien kuntoutuksen perusteet
- Neuropsykologiset oirekuvat ja psykologiset liitännäisoireet
- Toimintaterapeutti moniammatillisessa yhteistyössä neuropsykologin kanssa
- Neuropsykologisen tiedon soveltaminen toimintaterapeuttisen kuntoutuksen suunnitteluun

Aika ja paikka

Toiminnallisuuden mahdollistaminen, lähiopetuskerrat merkitty lukujärjestykseen.

Neuropsykologian perusteet 2 op, ks. lukujärjestyksestä kaksi opetuskertaa ja tenttipäivä.

Oppimateriaalit

Toiminnallisuuden mahdollistaminen: opintojakson materiaalit liitetään Moodleen, johon lähetetään työtila-avain OMA:n työtilan kautta opintojakson orientaatiokertaan mennessä

Neuropsykologian perusteet 2 op: tenttikirja Jehkonen ym. (toim.) 2020 (e-kirja), 2019 tai 2015 (painetut teokset). Kliininen neuropsykologia. Sivunumerojen osalta tarkempi tiedotus ennen opintojaksoa tai viimeistään opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Toiminnallisuuden mahdollistaminen: itsenäinen opiskelu, aktivoivat verkkoluennot sekä kontaktiopetukseen liittyvät luennot, ohjatut harjoitukset yksilöllisesti/pareittain/pienryhmissä koululla

Neuropsykologian perusteet 2 op/ Eeva Tawast: Aktivoivat luennot, neuropsykologisen tiedon soveltavaan osaamiseen valmisteleva tapausopetus (PBL) ja kurssikirjallisuudesta tehtävät muistiinpanot.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Toiminnallisuuden mahdollistaminen leikkiosuudessa toteutetaan yhteistyötä lähialueen päiväkotiryhmien kanssa. Leikkitoimintaa toteutetaan Myllypuron kampuksella Lapsen oikeuksien päivänä 20.11.2024, läsnäolo pakollista (puolet ryhmästä osallistuu aamupäivällä, puolet iltapäivällä)

Neuropsykologian perusteet 2 op: Työelämäläheinen tapausopetus.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Neuropsykologian perusteet 2 op: Varsinainen tentti 4.12. klo 9, sen jälkeen palaute ja tapausopetus; kaksi nimettyä uusintamahdollisuutta (Myllypuron) kampuksen tenttiakvaariossa keväällä 2025.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 op = 81 tuntia

Neuropsykologian perusteet 2 op = 54 tuntia

Sisällön jaksotus

Löytyy Omasta

Lisätietoja opiskelijoille

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä Ahot-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Toiminnallisuuden mahdollistaminen: oppimistehtävät 0-5. Lisätietoa orientaatiokerralla.
Hyväksytysti suoritettua oppimistehtävää ei voi uusia.

Neuropsykologian perusteet: 0-5: tentissä osoitettu osaaminen (aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen voi vahvistaa tentissä osoitetun osaamisen arviointiratkaisua); 100%.

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Toiminnallisuuden arviointi 1.

Lisätiedot

Opintojakso sisältää toiminnallisuuden mahdollistamista 3op ja kliinistä neuropsykologiaa 2op.

Suositellaan valittavaksi yhtä aikaa Hermoston vaikutus toiminnallisuuteen opintojakson kanssa.

Siirry alkuun