Siirry suoraan sisältöön

Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP80-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.11.2024 - 25.11.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 52
Koulutus
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jasu Forss
Janett Halonen
Akvaliina Lacho
Vastuuopettaja
Jasu Forss
Ryhmät
SXI24K2
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Opintojakso
SX00EP80

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 17 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Ma 04.11.2024 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
ETÄ Orientaatio Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1 SX00EP80-3006
Ma 11.11.2024 klo 09:00 - 15:30
(6 t 30 min)
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1 SX00EP80-3006
MPB3006 Ergonomia
MPA2027 Lasten ja nuorten toimintaterapia
MPA2028 Aikuisten toimintaterapia
Ti 12.11.2024 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1 SX00EP80-3006
MPA4009 Oppimistila
Ma 25.11.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1 SX00EP80-3006
MPA2027 Lasten ja nuorten toimintaterapia
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija analysoi arviointitietoa asiakkaalle merkityksellisen toiminnan ja toimintakokonaisuuksien tunnistamiseksi sekä nimeää niihin liittyviä muutostarpeita. Opiskelija tutustuu asiakaslähtöiseen tavoitteen asetteluun. Opiskelija ymmärtää tavoitteiden asettamisen merkityksen toiminnallisuuden mahdollistamisessa. Opiskelija perehtyy tavoitteiden mukaisen terapeuttisen toiminnan suunnitteluun, joka edistää asiakkaan toiminnallisuutta. Opiskelija ymmärtää toimintaterapian teorian ja mallien merkityksen terapian suunnittelussa. Opiskelija hyödyntää muiden tieteenalojen tietoa asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamisessa.

Sisältö

- Toiminnallisuus, osallistuminen ja toimintaan sitoutuminen
- Toimintakokonaisuudet
- Asiakaslähtöinen tavoitteen asettelu
- Toimintaterapian suunnittelu
- Toimintaterapian teoria ja mallit suunnittelun tukena
- Toiminnan analyysi ja terapeuttinen toiminta

Aika ja paikka

Orientaatio etä ma 4.11.2024

Opetusta kampuksella:
ma 11.11
ti 12.11
ma 25.11

Katso tarkemmat tiedot lukujärjestyksestä.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Luento-opetus
Käytännön harjoitteet
Itsenäinen työskentely¨
Ryhmätyöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Hyväksyttyjä oppimistehtäviä ei voi uusia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetukseen osallistuminen edellytyksenä opintojakson suorittamiselle..

Sisällön jaksotus

Opetuskertojen välissä itsenäistä opiskelua. Materiaali osoitetaan opintojakson alussa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Hyväksytty/

Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.

Hylätty/

Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi koostuu ryhmtehtävästä, yksilötehtävästä ja opetuskertoihin osallistumisesta.

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Minä toimintaterapeuttina.

Siirry alkuun