Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1 (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EP80-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
06.05.2024 - 19.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
04.11.2024 - 25.11.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 52
- Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jasu Forss
- Janett Halonen
- Akvaliina Lacho
- Vastuuopettaja
- Jasu Forss
- Ryhmät
-
SXI24K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Opintojakso
- SX00EP80
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 17 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 04.11.2024 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
ETÄ Orientaatio Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1 SX00EP80-3006 |
|
Ma 11.11.2024 klo 09:00 - 15:30 (6 t 30 min) |
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1 SX00EP80-3006 |
MPB3006
Ergonomia
MPA2027 Lasten ja nuorten toimintaterapia MPA2028 Aikuisten toimintaterapia |
Ti 12.11.2024 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1 SX00EP80-3006 |
MPA4009
Oppimistila
|
Ma 25.11.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1 SX00EP80-3006 |
MPA2027
Lasten ja nuorten toimintaterapia
|
Tavoitteet
Opiskelija analysoi arviointitietoa asiakkaalle merkityksellisen toiminnan ja toimintakokonaisuuksien tunnistamiseksi sekä nimeää niihin liittyviä muutostarpeita. Opiskelija tutustuu asiakaslähtöiseen tavoitteen asetteluun. Opiskelija ymmärtää tavoitteiden asettamisen merkityksen toiminnallisuuden mahdollistamisessa. Opiskelija perehtyy tavoitteiden mukaisen terapeuttisen toiminnan suunnitteluun, joka edistää asiakkaan toiminnallisuutta. Opiskelija ymmärtää toimintaterapian teorian ja mallien merkityksen terapian suunnittelussa. Opiskelija hyödyntää muiden tieteenalojen tietoa asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamisessa.
Sisältö
- Toiminnallisuus, osallistuminen ja toimintaan sitoutuminen
- Toimintakokonaisuudet
- Asiakaslähtöinen tavoitteen asettelu
- Toimintaterapian suunnittelu
- Toimintaterapian teoria ja mallit suunnittelun tukena
- Toiminnan analyysi ja terapeuttinen toiminta
Aika ja paikka
Orientaatio etä ma 4.11.2024
Opetusta kampuksella:
ma 11.11
ti 12.11
ma 25.11
Katso tarkemmat tiedot lukujärjestyksestä.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Luento-opetus
Käytännön harjoitteet
Itsenäinen työskentely¨
Ryhmätyöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Hyväksyttyjä oppimistehtäviä ei voi uusia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetukseen osallistuminen edellytyksenä opintojakson suorittamiselle..
Sisällön jaksotus
Opetuskertojen välissä itsenäistä opiskelua. Materiaali osoitetaan opintojakson alussa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi koostuu ryhmtehtävästä, yksilötehtävästä ja opetuskertoihin osallistumisesta.
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Minä toimintaterapeuttina.