Terapeuttisen toiminnan perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EP71-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 27.11.2023 - 31.01.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 15.01.2024 - 10.03.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 52
- Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jasu Forss
- Akvaliina Lacho
- Vastuuopettaja
- Jasu Forss
- Ryhmät
-
SXI24K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Opintojakso
- SX00EP71
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 21 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 16.01.2024 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
Orientaatio Terapeuttisen toiminnan perusteet SX00EP71-3006 |
MPB6023
Oppimistila
|
Ma 29.01.2024 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
ETÄ Terapeuttisen toiminnan perusteet SX00EP71-3006 |
|
Ti 20.02.2024 klo 09:00 - 15:30 (6 t 30 min) |
Terapeuttisen toiminnan perusteet SX00EP71-3006 |
MPA2027
Lasten ja nuorten toimintaterapia
MPA2028 Aikuisten toimintaterapia MPA2007 Oppimistila MPA2029 Vuorovaikutusluokka |
Ke 21.02.2024 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Terapeuttisen toiminnan perusteet SX00EP71-3006 |
MPC3001
Oppimistila
|
Ma 04.03.2024 klo 09:00 - 15:30 (6 t 30 min) |
Terapeuttisen toiminnan perusteet SX00EP71-3006 |
MPB4013
Simulaatio, koti
MPB4023 Reflektointitila |
Ti 05.03.2024 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Terapeuttisen toiminnan perusteet SX00EP71-3006 |
MPA2028
Aikuisten toimintaterapia
MPA2029 Vuorovaikutusluokka MPC4013 Oppimistila |
Aika ja paikka
Läsnäoloa edellyttävä opetus kampuksella:
16.1. orientaatio opintojaksoon
20.2. ja 21.2. lähiopetus
4.3. käytännön harjoituksia
5.3. lähiopetus
Etäopetus 29.1.
Yksilötehtävän palautus 25.2.
Ryhmätehtävien palautus 10.3.
Oppimateriaalit
Hautala, T. - Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita. Erityisesti luku 1 ja luku 2 (s. 117-123)Toiminnan terapeuttisen voiman malli.
Muu materiaali tiedoksi opintojakson alussa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Hyväksyttyjä oppimistehtäviä ei voi uusia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson ryhmätehtävä arvioidaan numeraalisesti (0-5), yksilötehtävä hyväksytty-täydennettävä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op, josta osa itsenäistä työskentelyä yksin tai ryhmässä. Luento-opetus aikataulutettu, itsenäinen työskentely suunniteltu kontaktiopetuksen väliin jääviin aikoihin.
Opetusmenetelmät
Luento-opetus ja työpajatyöskentely (edellyttää läsnäoloa)
Ryhmätyöskentely ja -tehtävä
Yksilötehtävänä
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla työskennellään ryhmissä ja omien ja yhdessä jaettujen kokemusten kautta opitaan asioita. Aktiivisella osallistumisella ja läsnäololla on oman oppimisen kannalta merkitystä paljon.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Lisätiedot
Opintojaksolla työskennellään ryhmissä ja omien ja yhdessä jaettujen kokemusten kautta opitaan asioita. Aktiivisella osallistumisella ja läsnäololla on oman oppimisen kannalta merkitystä paljon.