Siirry suoraan sisältöön

Johtaminen ja vanhuspalvelujen laatu (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BN31-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 28

Koulutus

  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Anu-Riikka Eerola
  • Päivi Rahmel

Vastuuopettaja

Anu-Riikka Eerola

Ryhmät

  • SXC21K2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija arvioi omaa asiantuntijuuttaan ja määrittelee kehittämistarpeitaan siten, että ottaa huomioon itsensä johtamisen periaatteet sekä omat voimavaransa. Hän hyödyntää hiljaista tietoa johtamisen voimavarana sekä syventää omaa ammattietiikkaansa ja tunneosaamistaan johtamistyössä. Hän tunnistaa ikäjohtamisen perusteet ja käyttää monipuolisesti teoriatietoa esimiestehtäviä kuvatessaan. Opiskelija osaa määritellä johtamiseen liittyvät strategiset tavoitteet ja haasteet sekä niiden merkityksen esimiestyössä ja työyhteisön kehittämisessä. Hän osaa selittää työyhteisön ja tiimityön dynamiikkaan liittyviä kysymyksiä sekä analysoi työyhteisöjen ja organisaatioiden perusrakenteita ja strategioita.

Sisältö

Opetus integroituu projektimaisesti vanhustyön johtamisen ja kehittämisen harjoitteluun. Itsensä johtaminen ja hiljaisen tiedon käyttö johtamisen voimavarana. Johtamisen eettisyys, organisaatioiden arvot ja periaatteet osana laatujohtamista. Työyhteisöjen dynamiikan, ryhmä- ja tiimityöskentelyn periaatteet. Työyhteisön kehittäminen ja sen keskeiset menetelmät. Strateginen toiminnan johtaminen. Henkilöstöjohtaminen.

Aika ja paikka

Opintojakson opetus:
16.1 klo 8.30 - 11.45
16.1 klo 12.45 - 16.00 Geronomin esiintymistaidot/Päivi Rahmel
9.2 klo 8.30 - 16.00
7.3 klo 8.30 - 16.00
9.4 klo 9.00 - 15.00 Opintojakson purku, toteutetaan yhdessä Vanhustyön johtaminen ja kehittäminen -harjoittelun purun kanssa

Oppimateriaalit

Suositeltava kirjallisuus Moodlessa.
Opintojaksolla työskentely ja tehtävien tekeminen edellyttää aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen perehtymistä.

Opetusmenetelmät

Osallistavat menetelmät
Lähiopetus
Reflektointi
Kirjalliset tehtävät
Verkkokurssit

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.

Kansainvälisyys

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op= 135 tuntia

Sisällön jaksotus

1. periodi

Lisätietoja opiskelijoille

Opetus integroituu projektimaisesti vanhustyön johtamisen ja kehittämisen harjoitteluun.

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
--------
Avoimen opiskelijalla oppimistekona lähiopiskelu sekä laaja kirjallinen tehtävä, jos tutkinto-opiskelijat tekevät esim. projektia.

Metropolian tietosuojaseloste

https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- soveltaa vanhustyön ja gerontologian tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden mukaisesti
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3-4
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä ja tutkimustietoa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa tutkimustietoa vanhustyön ammatillisissa tehtävissä
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä työtilanteissa
- toimia tilaaja- ja asiakaslähtöisesti ja yrittäjänä
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia työtehtävissä vastuullisesti turvallisuus huomioiden
- arvioida ammattieettistä toimintaa
- edustaa vanhustyötä ja gerontologiasta osaamista monialaisissa ja kansainvälisissä ryhmissä ja projekteissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa vanhustyön ja gerontologian tietoperustan hyvän hallinnan
- käyttää gerontologisten teorioiden ja vanhustyön käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti ja yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
- luoda ja viestiä uutta tietoa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- kehittää innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja vanhustyön ammatillisiin tehtäviin ja ongelmiin
- soveltaa vanhustyön ammatillista osaamistaan uusissa tilanteissa
- ottaa vastuun vanhustyön ammatillisen prosessin kokonaisuudesta
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- kehittää yhteisön turvallisuutta ja vastuullisuutta
- soveltaa vanhustyön ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa
- johtaa henkilöiden/ryhmien ammatillista kehittymistä
- toimia tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta vanhustyötä ja gerontologista tietoa
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä puutteellisesti
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- asiantuntijaksi riittämätön vanhustyön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- suhtautuu huolimattomasti vanhustyön turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiasteikko 0 - 5

Opintojakson osasuoritukset edellyttävät soveltuvien lähteiden käyttöä.
Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.

Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.

Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.

Lisätiedot

Opiskelija ja opettaja-tutor käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.