Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DZ98-3036
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
27.11.2023 - 10.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
15.01.2024 - 22.05.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Marianne Roivas
- Mia Rosenström
- Tuomas Leisti
- Vastuuopettaja
- Marianne Roivas
- Ryhmät
-
SXI22K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
-
SXC22K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Opintojakso
- SX00DZ98
Toteutuksella on 14 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 21 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 11.03.2024 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
ETÄ: Määrällisten menetelmien paja (Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3036) |
|
Ti 12.03.2024 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
ETÄ: Määrällisten menetelmen paja (Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3036) |
|
Ti 12.03.2024 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
ETÄ/ Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3036 PAJA: Kehittämistyön prosessi |
|
Ke 13.03.2024 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
ETÄ Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3036: PAJA: Laadullisen aineiston kerääminen (vaihtoehtoinen aika 8.5.) |
|
Ke 13.03.2024 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
ETÄ/Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3036 PAJA: Kehittämistyön menetelmät |
|
Pe 15.03.2024 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
ETÄ Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3036: PAJA: Laadullisen aineiston analyysi (vaihtoehtoinen aika 16.5.) |
|
Pe 15.03.2024 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
ETÄ Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3036: PAJA: Kirjallisuuskatsaus (vaihtoehtoinen aika 17.5.) |
|
Ti 07.05.2024 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
ETÄ/Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3036 PAJA: Kehittämistyön prosessi |
|
Ke 08.05.2024 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
ETÄ Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3036: PAJA: Laadullisen aineiston kerääminen (vaihtoehtoinen aika 13.3.) |
|
Ma 13.05.2024 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
ETÄ: Määrällisten menetelmien paja (Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3036) |
|
Ti 14.05.2024 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
ETÄ: Määrällisten menetelmien paja (Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3036) |
|
Ke 15.05.2024 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
ETÄ/ Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3036 PAJA: Kehittämistyön menetelmät |
|
To 16.05.2024 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
ETÄ Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3036: PAJA: Laadullisen aineiston analyysi (vaihtoehtoinen aika 15.3.) |
|
Pe 17.05.2024 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
ETÄ Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3036: PAJA: Kirjallisuuskatsaus (vaihtoehtoinen aika 15.3.) |
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- kuvata tutkimusprosessin kulun ja tutkimukseen perustuvan kehittämistyön periaatteet
- kuvata kehittämistyössä sovellettavia tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä sekä työtapoja
- perustella kehittämistyössä käytettäviä menetelmiä ja työtapoja
- ymmärtää tiivistetyn tutkimustiedon merkityksen yhtenäisten käytäntöjen kehittämisessä ja toteuttamisessa
- toimia tutkimus- ja kehitystyön eettisten periaatteiden mukaisesti
Sisältö
Tutkimusprosessi ja tutkimukseen perustuva kehittämistyö
Tutkimustiedon haku ja kriittinen lukeminen
Laadulliset ja määrälliset tiedonhankinta- ja analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen tutkimus- ja kehitystyössä
Kehittämistyön toiminnalliset työtavat
Tiivistetty tutkimustieto (esim. suositukset) ja sen käyttö näyttöön perustuvassa toiminnassa
Tutkimus- ja kehitystyön eettiset periaatteet
Aika ja paikka
Moodle-työtila on avoinna 15.1.–22.5.2024. Kurssilla on väljä viikkokohtainen aikataulu, ja edetä voi seuraavaan osioon, kun edellinen on suoritettu. Menetelmäpajat kuuluvat opintojaksoon.
MENETELMÄPAJOJEN OHJELMA KEVÄÄLLÄ 2024:
Laadullinen tutkimus:
- Laadullisen aineiston kerääminen 13.3. klo 9–10.30 (vaihtoehtona 8.5. klo 9.00–10.30)
- Laadullisen aineiston analyysi 15.3. klo 9–10.30 (vaihtoehtona 16.5. klo 9.00–10.30)
- Kirjallisuuskatsaus 15.3. klo 12.30–14.00 (vaihtoehtona 17.5. klo 9.00–10.30)
Määrällinen tutkimus:
- Määrällisen aineiston kerääminen 11.3. klo 9.00–10.30 (vaihtoehtona 14.5. klo 9.00–10.30)
- Määrällisen aineiston analyysi 12.3. klo 9.00–10.30 (vaihtoehtona 13.5. klo 9.00–10.30)
Kehittämistyö:
- Kehittämistyön prosessi 12.3. klo 12.30–14.00 (vaihtoehtona 7.5. klo 9.00–10.30)
- Kehittämistyön menetelmät 13.3. klo 12.30–14.00 (vaihtoehtona 15.5. klo 9.00–10.30)
Oppimateriaalit
Opiskelumateriaali esitellään Moodle-työtilassa.
Opetusmenetelmät
Opintojakson suorittaminen perustuu itsenäiseen opiskeluun Moodlessa sekä menetelmäpajoihin.
Työmuotoja ovat harjoitukset, tehtävät, keskustelu, pajat sekä itsearviointi. Kaikki tehtävät palautetaan Moodle-työtilaan.
Opintojakso on yhteinen toimintaterapian (AMK) -tutkinnon opiskelijoiden kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 tuntia.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Tervetuloa Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät -opintojaksolle!
Huomioi, että sinun tulee olla suorittanut aiemmissa opinnoissasi 5 op:n laajuinen opintojakso, jossa olet tutustunut tutkimus- ja kehitystoimintaan omalla alallasi.
Tämä opintojakso tutustuttaa sinut TKI-työn menetelmiin ja sijoittuu opinnoissasi kohtaan, jossa alat suunnitella omaa opinnäytetyötäsi.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- toimia asiakaslähtöisesti
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Moodlen tehtävien arviointi.