Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DZ98-3036

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
15.01.2024 - 22.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Marianne Roivas
Mia Rosenström
Tuomas Leisti
Vastuuopettaja
Marianne Roivas
Ryhmät
SXI22K2
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
SXC22K2
Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
Opintojakso
SX00DZ98

Toteutuksella on 14 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 21 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 11.03.2024 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
ETÄ: Määrällisten menetelmien paja (Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3036)

Ti 12.03.2024 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
ETÄ: Määrällisten menetelmen paja (Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3036)

Ti 12.03.2024 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
ETÄ/ Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3036 PAJA: Kehittämistyön prosessi
Ke 13.03.2024 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
ETÄ Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3036: PAJA: Laadullisen aineiston kerääminen (vaihtoehtoinen aika 8.5.)
Ke 13.03.2024 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
ETÄ/Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3036 PAJA: Kehittämistyön menetelmät
Pe 15.03.2024 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
ETÄ Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3036: PAJA: Laadullisen aineiston analyysi (vaihtoehtoinen aika 16.5.)
Pe 15.03.2024 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
ETÄ Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3036: PAJA: Kirjallisuuskatsaus (vaihtoehtoinen aika 17.5.)
Ti 07.05.2024 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
ETÄ/Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3036 PAJA: Kehittämistyön prosessi
Ke 08.05.2024 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
ETÄ Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3036: PAJA: Laadullisen aineiston kerääminen (vaihtoehtoinen aika 13.3.)
Ma 13.05.2024 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
ETÄ: Määrällisten menetelmien paja (Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3036)

Ti 14.05.2024 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
ETÄ: Määrällisten menetelmien paja (Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3036)

Ke 15.05.2024 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
ETÄ/ Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3036 PAJA: Kehittämistyön menetelmät
To 16.05.2024 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
ETÄ Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3036: PAJA: Laadullisen aineiston analyysi (vaihtoehtoinen aika 15.3.)
Pe 17.05.2024 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
ETÄ Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät SX00DZ98-3036: PAJA: Kirjallisuuskatsaus (vaihtoehtoinen aika 15.3.)
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- kuvata tutkimusprosessin kulun ja tutkimukseen perustuvan kehittämistyön periaatteet
- kuvata kehittämistyössä sovellettavia tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä sekä työtapoja
- perustella kehittämistyössä käytettäviä menetelmiä ja työtapoja
- ymmärtää tiivistetyn tutkimustiedon merkityksen yhtenäisten käytäntöjen kehittämisessä ja toteuttamisessa
- toimia tutkimus- ja kehitystyön eettisten periaatteiden mukaisesti

Sisältö

Tutkimusprosessi ja tutkimukseen perustuva kehittämistyö
Tutkimustiedon haku ja kriittinen lukeminen
Laadulliset ja määrälliset tiedonhankinta- ja analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen tutkimus- ja kehitystyössä
Kehittämistyön toiminnalliset työtavat
Tiivistetty tutkimustieto (esim. suositukset) ja sen käyttö näyttöön perustuvassa toiminnassa
Tutkimus- ja kehitystyön eettiset periaatteet

Aika ja paikka

Moodle-työtila on avoinna 15.1.–22.5.2024. Kurssilla on väljä viikkokohtainen aikataulu, ja edetä voi seuraavaan osioon, kun edellinen on suoritettu. Menetelmäpajat kuuluvat opintojaksoon.

MENETELMÄPAJOJEN OHJELMA KEVÄÄLLÄ 2024:

Laadullinen tutkimus:
- Laadullisen aineiston kerääminen 13.3. klo 9–10.30 (vaihtoehtona 8.5. klo 9.00–10.30)
- Laadullisen aineiston analyysi 15.3. klo 9–10.30 (vaihtoehtona 16.5. klo 9.00–10.30)
- Kirjallisuuskatsaus 15.3. klo 12.30–14.00 (vaihtoehtona 17.5. klo 9.00–10.30)

Määrällinen tutkimus:
- Määrällisen aineiston kerääminen 11.3. klo 9.00–10.30 (vaihtoehtona 14.5. klo 9.00–10.30)
- Määrällisen aineiston analyysi 12.3. klo 9.00–10.30 (vaihtoehtona 13.5. klo 9.00–10.30)

Kehittämistyö:
- Kehittämistyön prosessi 12.3. klo 12.30–14.00 (vaihtoehtona 7.5. klo 9.00–10.30)
- Kehittämistyön menetelmät 13.3. klo 12.30–14.00 (vaihtoehtona 15.5. klo 9.00–10.30)

Oppimateriaalit

Opiskelumateriaali esitellään Moodle-työtilassa.

Opetusmenetelmät

Opintojakson suorittaminen perustuu itsenäiseen opiskeluun Moodlessa sekä menetelmäpajoihin.

Työmuotoja ovat harjoitukset, tehtävät, keskustelu, pajat sekä itsearviointi. Kaikki tehtävät palautetaan Moodle-työtilaan.

Opintojakso on yhteinen toimintaterapian (AMK) -tutkinnon opiskelijoiden kanssa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 tuntia.

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Tervetuloa Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät -opintojaksolle!

Huomioi, että sinun tulee olla suorittanut aiemmissa opinnoissasi 5 op:n laajuinen opintojakso, jossa olet tutustunut tutkimus- ja kehitystoimintaan omalla alallasi.

Tämä opintojakso tutustuttaa sinut TKI-työn menetelmiin ja sijoittuu opinnoissasi kohtaan, jossa alat suunnitella omaa opinnäytetyötäsi.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:

- etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- toimia asiakaslähtöisesti
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Moodlen tehtävien arviointi.

Siirry alkuun