Skip to main content

Supporting Valuable Life for the Old People with Multi-Needs (15 cr)

Code: SX00EQ16-3004

General information


Enrollment

06.05.2024 - 19.05.2024

Timing

12.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

15 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Seats

0 - 27

Degree programmes

  • Elderly Care

Teachers

  • Saila Pakarinen
  • Leena Piironen
  • Merja Lahdenperä
  • Satu Vahaluoto
  • hyvinvointi vanhustyö 1
  • Anna Puustelli-Pitkänen
  • Heidi Oilimo
  • Anu-Riikka Eerola
  • Mia Rosenström

Teacher in charge

Miia Pulkkinen

Groups

  • SXC23S2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto

Objective

The Students:

• are able to describe the starting points of gerontological assessment and rehabilitation process
• are able to explain the importance of human centeredness and the holistic approach for leading a good everyday life reflecting one’s own needs for the older person with multi-needs
• practise activities that promote rehabilitation and support the active role of older people in everyday activities
• are able to support an older person in daily activities in a resource-oriented manner using gerontological care and nursing methods
• utilise the basics of ergonomic methods and kinesthetics in activities
• are able to describe the starting points and objectives of terminal care and identify ways to support an older person and the close ones at the end of life
• justify their own action on the basis of gerontological knowledge
• recognise the ethical principles of elderly care and are able to apply them in advancing the good life of an older person

Content

• gerontological assessment process, RAI assessment, recording process and client plan
• methods to assist gerontological nursing and encountering
• good end-of-life care and the starting points of terminal care
• the starting points for kinesthetics and ergonomic work
• rehabilitative everyday life and the work approach to promote rehabilitation in strengthening the reserves of energy of older people
• small assistive equipment
• sensory functions of the older person with multi-needs and their support
• starting points for oral care of an older person
• nutrition and its evaluation on clients with multi-needs (MNA)
• ethics, professional ethics and ethical activities of elderly care
• laborations
• internship 7 ECTS
• assessing one's own skills and professional growth

Location and time

Lähiopetus

2.10. Harjoitteluinfo/Heidi Oilimo
24.10. Hoiva- ja hoitotyön auttamismenetelmät/Anu-Riikka Eerola Huom. Opetukseen osallistuminen on pakollista voidakseen osallistua 31.10 hoitotyön laboraatiopäivään
25.10. Saattohoitopäivä/Anu-Riikka Eerola
30.10. Ergonomia/Leena Piironen + pienapuvälineet/Satu Vahaluoto
31.10. Hoiva- ja hoitotyön laboraatiot/Anu-Riikka Eerola Huom. Laboraatiopäivään osallistuminen edellyttää että on osallistunut hoiva- ja hoitotyön auttamismenetelmien teoriaopetukseen
7.11. Suunhoito/Saila Pakarinen + ravitsemus/Merja Lahdenperä
18.12. Etiikkatyöpaja/Mia Rosenström

Harjoittelu:
11.11. - 16.12.
22.11. Pienryhmät (etä)
17.12. Harjoittelun purku

Materials

Will be published in Moodle.

Teaching methods

Essay / paper
Distance learning
Assignments / coursework
Field work
Laboratory instruction
Face-to-face teaching / Contact teaching / Instruction
Participatory methods
Reflective practice
Work placement / intership / practical training / industrial placement
Collaborative learning

Employer connections

Harjoittelu työelämässä 1.11 - 16.12.2024

Exam schedules

-

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

1 op = 27 h opiskelijan työtä

Content scheduling

2. periodi

Further information

Hoiva- ja hoitotyön auttamismenetelmien laboraatiopäivään ja etiikkatyöpajaan osallistuminen on pakollista myös Ahot-päätöksen saaneile.

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
--------
Metropolian tietosuojaseloste:

https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, good (3)

Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, excellent (5)

Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, approved/failed

Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment methods and criteria

Arviointiasteikko 0-5, jatkuva arviointi, ks. arviointikriteerit

Arvioinnin pääpaino saattohoidon ja etiikan kirjallisissa tehtävissä (numerinen arviointi)

Opintojakson kaikki osasuoritukset arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.

Opintojakson kirjalliset tehtävät edellyttävät monipuolista soveltuvien lähteiden käyttöä.

Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan
- myöhässä palautetut tehtävät laskevat arvosanaa
- myöhässä palautetuista tehtävistä ei anneta palautetta.

Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.

Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.

Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavia tehtäviä.

Further information

- The students must pass the following course before the internship : Group Activity Supporting the Occupational Performance of Older People 10 ECTS