Group Activity Supporting the Functional Capacity of the Older People (10 ECTS)
Code: SX00EP99-3006
General information
- Enrollment
- 06.05.2024 - 19.05.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 12.08.2024 - 09.12.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 ECTS
- Virtual portion
- 4 ECTS
- RDI portion
- 1 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus and online
- Unit
- (2019-2024) School of Wellbeing
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 36
- Degree programmes
- Elderly Care
- Teacher in charge
- Heidi Oilimo
- Groups
-
SXC24K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Course
- SX00EP99
Implementation has 23 reservations. Total duration of reservations is 163 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Mon 09.09.2024 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
MPA6010
Oppimistila
|
Mon 09.09.2024 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
MPA6010
Oppimistila
|
Mon 16.09.2024 time 08:30 - 16:00 (7 h 30 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
MPBK030
Liikuntasali
|
Tue 17.09.2024 time 08:30 - 16:00 (7 h 30 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
MPBK030
Liikuntasali
|
Thu 03.10.2024 time 08:30 - 16:00 (7 h 30 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
|
Thu 24.10.2024 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
MPA2029
Vuorovaikutusluokka
|
Thu 24.10.2024 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
MPA2029
Vuorovaikutusluokka
|
Mon 04.11.2024 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
|
Tue 05.11.2024 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
|
Wed 06.11.2024 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
|
Thu 07.11.2024 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
|
Fri 08.11.2024 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
|
Mon 11.11.2024 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
|
Tue 12.11.2024 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
|
Wed 13.11.2024 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
|
Thu 14.11.2024 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
|
Fri 15.11.2024 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
|
Mon 18.11.2024 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
|
Tue 19.11.2024 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
|
Wed 20.11.2024 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
|
Thu 21.11.2024 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
|
Fri 22.11.2024 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
|
Tue 26.11.2024 time 08:30 - 16:00 (7 h 30 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
MPA2030
Luovan ilmaisun oppimistila
|
Objective
The Students
• work with older people with different abilities to function, building a confidential client relationship
• are able to explain the starting points for assessing ability to function
• recognise the importance of physical activity, creative action and group activities for maintaining and strengthening the health and functional abilities of an older person
• plan and implement goal-oriented, group activities supporting functional abilities for older people in different operating environments
• use different activation methods according to the specific needs of older people
• assess their own action and how the goals set for the action were met
• recognise the importance of asepsis and infection prevention in their work and are able to act in accordance with the existing guidelines
Content
• becoming acquainted with different group activities of older people
• group action and guiding in different operating environments
• sociocultural and creative methods in group activities
• health inducing sports
• the application of creative activities and health exercises to support occupational performance
• utilizing digitalisation in group activities
• criteria for assessing functional capacity and learning TOIMIA database
• basics of asepsis
• internship 4,5 ECTS
• assessing one's own proficiency and professional growth
Location and time
Opintojakson aikataulu
Lähiopetus
9.9. ap opintojakson orientaatio ja verkkokurssin esittely + ip toimintakyky ja arviointimenetelmät
16.9. toiminnallinen työpajapäivä(terveysliikunta + luovat menetelmät)
17.9. toiminnallinen työpajapäivä (terveysliikunta + luovat menetelmät)
3.10. Mahdollisuuksien maisemia
24.10. omat ohjaustuokiot + harjoitteluinfo
Harjoittelu 4.11. - 22.11.
14.11. Pienryhmät (ETÄ)
26.11. Harjoittelun purkupäivä
Huom. Muutokset aikataulussa mahdollisia.
Materials
Moodlessa.
Itsenäisiä kirjallisuushakuja.
Opintojakson alkaessa ilmoitettavat materiaalit.
Teaching methods
Interactive lecture
Participatory methods
Learning assignments
Project learning
Guided assignments
Individual tutorials
Essay/paper
Distance learning
Assignments/coursework
Field work / work placement
Face-to-face teaching/Contact teaching/Instruction
Employer connections
Harjoittelu työelämässä 4,5 op = 15 päivää. (Hyväksytty / hylätty)
Huom. Hyväksytty harjoittelu edellyttää soveltuvien lähteiden käyttöä kirjallisessa harjoitteluraportissa!
Student workload
10 ects = 270 hours student work
Further information
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Metropolian tietosuojaseloste:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Tekoälyn käyttö opintojaksolla
Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.
Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille?(8.8.2024) (pdf-tiedosto)
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, good (3)
Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, excellent (5)
Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, approved/failed
Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment methods and criteria
Arvioinnista ja tehtävistä
- Arviointiasteikko 0-5, jatkuva arviointi, ks. arviointikriteerit
- Opintojakson kirjalliset tehtävät edellyttävät annettujen ja soveltuvien lähteiden käyttöä.
- Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
- Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
- Verkkokurssin (3op) hyväksytty suorittaminen vaatii kursiin liittyvien tehtävien tekemistä.
Lopulliseen arvosanaan vaikuttavat
- Opintojakson osasuoritukset (esim. verkkokurssi, mahd. muut tehtävät) arvioidaan ja ne vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
- Projektisuunnitelma & raportti
- Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen huomioidaan arvioinnissa. - Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.
KRITEERIT
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija:
- tunnistaa toimintakyvyn arvioinnin lähtökohdat
- tunnistaa fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen ikääntyneen ihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja vahvistamiselle
- tunnistaa aseptiikan ja infektioiden torjunnan merkityksen työssään ja osaa toimia voimassa olevien ohjeistusten mukaisesti
- suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellista, toimintakykyä tukevaa ryhmätoimintaa toimintakyvyltään erilaisille ikääntyneille ihmisille erilaisissa toimintaympäristöissä
- arvioi omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista.
Hyvä (3-4)
Opiskelija:
- osaa selittää toimintakyvyn arvioinnin lähtökohdat
- osaa kuvailla fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen ikääntyneen ihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja vahvistamiselle
- selittää aseptiikan ja infektioiden torjunnan merkityksen työssään ja osaa toimia voimassa olevien ohjeistusten mukaisesti
- suunnittelee perustellen ja toteuttaa tavoitteellista, toimintakykyä tukevaa ryhmätoimintaa toimintakyvyltään erilaisille ikääntyneille ihmisille erilaisissa toimintaympäristöissä
- arvioi perustellen omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista.
Kiitettävä (5)
Opiskelija:
- osaa selittää toimintakyvyn arvioinnista saatujen tulosten merkityksiä
- osaa perustella monipuolisesti fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen ikääntyneen ihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja vahvistamiselle
- selittää aseptiikan ja infektioiden torjunnan merkityksen työssään ja osaa toimia voimassa olevien ohjeistusten mukaisesti
- suunnittelee monipuolisesti perustellen ja toteuttaa tilannetta arvioiden tavoitteellista, toimintakykyä tukevaa ryhmätoimintaa toimintakyvyltään erilaisille ikääntyneille ihmisille erilaisissa toimintaympäristöissä
- arvioi kriittisesti omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista.
Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.