Siirry suoraan sisältöön

Heikkonäköiset ja ikääntyneet (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DS13-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.04.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Optometrian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Pia Mäkelä
  • Optometria Virtuaali
  • Päivi Nokipii
  • Tuomas Leisti

Vastuuopettaja

Pia Mäkelä

Ryhmät

  • SXE22K1
    Optometrian tutkinto-ohjelma päivätoteutus

Tavoitteet

TIETO
Opiskelija osaa
kertoa seuraavista asioista, liittyen henkilöön, jonka näkökykyä ei voida parantaa merkittävästi käyttämällä tavanomaisia silmälaseja tai piilolinssejä. Tavoite on, että henkilö voi hyödyntää jäljellä olevaa näköään käyttäen suurentavia apuvälineitä ja kuvantamistekniikkaa: (1) heikkonäköisyyden ja sokeuden määritelmät, (2) esiintyvyys ja syyt, (3) näkökyvyn mittaaminen, mukaan lukien erityisten näkötaulujen käyttö kauas ja lähelle, (4) suurennus (5) valo ja valaistus, (6) ääreisnäön apuvälineet, (7) vino katselutekniikka eli eksentrinen katselu ja ”steady eye strategy”, (8) ympäristön mukauttaminen (9) kliiniset toimenpiteet (10) tutkimukset henkilöille, joilla on vakava näkökenttäpuutos (11) monimutkaisten apuvälineiden käyttö, esim. silmälasilinssiin asennetut teleskoopit (12) suodatinlasit
Opiskelija osaa
kertoa seuraavista asioista, jotka liittyvät ikääntyneisiin (1) Ikääntymisen vaikutukset näkemiseen ja toimintakykyyn, (2) Ikään liittyvät havaintokyvyn muutokset (ei näkemiseen liittyvät), (3) Silmälasikorjaus afakia and pseudoafakia-tapauksissa, (4) Näön menetyksen aiheuttamat psykologiset vaikutukset, (5) Tutkimukset ikääntyvän moniaistivammaisen asiakkaan kanssa, (6) Jatkotutkimusten tarpeen arviointi ja niihin ohjaaminen

TAITO
Opiskelija osaa
arvioida heikkonäköisen ja ikääntyvän henkilön näköä
suositella näkemisen apuvälineitä heikkonäköisille ja ikääntyneille

Sisältö

Heikkonäköisyyden ja sokeuden määritelmät:
WHO määritelmät
Näkövamman arviointi etuuksien arviointiin (haittaluokat)
Heikkonäköisyys: Ilmaantuvuus, ja syyt, esiintyvyys myös lapsilla
Näkökyvyn mittaaminen:
Näöntarkkuus, erityiset taulut kauas ja lähelle
Kontrastiherkkyys
Häikäisy ja sen vaikutukset
Lukeminen ja suurennustarpeen määrittäminen
Suurennusmenetelmät:
Kuvakoon suurennus
Katseluetäisyyden lyhentäminen - ylisuuret lähilisät
Todellinen kuvasuurennus
Teleskooppisuurennus
Ei-optiset apuvälineet
Valo ja valaistus
Ääreisnäön apuvälineet
Eksentrinen katselu ja “steady eye strategy”
Ympäristön mukauttaminen ja saavutettavuus
Elektroniset apuvälineet ja näkemistä helpottavat sovellukset
Kliiniset toimenpiteet:
Heikkonäköisen henkilön näöntutkimusrutiini, määräyksen kirjoittaminen ja harjoitukset
Vakavan näkökenttäpuutoksen huomioiminen tutkimuksissa
Suodatinlasit
Näkövammaisten keskusliitto ja näkövammarekisteri

Ikääntymisen vaikutukset näkemiseen ja toimintakykyyn:
Fysiologiset muutokset - yleinen ja silmän fysiologia ja toiminta
Muutokset näkemisessä ja tutkiminen:
· Näöntarkkuus - pinhole
· Kontrastiherkkyys
· Taittovirhe
· Värinäkö
· Silmän väliaineiden suodatusominaisuudet eri allonpituuksilla
· Valoherkkyys
· Häikäisy (estohäikäisy ja kiusahäikäisy)
· Pimeäadaptaatio, häikäisyn sieto ja palautuminen
· Näkökentät - Amsler
· Kriittinen välketaajuus
· Akkommodaatio ja konvergenssi
· Okulomotorinen järjestelmä
Ikään liittyvät havaintokyvyn muutokset (ei näkemiseen liittyvät):
· Kuulo
· Koordinaatio
· Oppiminen
· Sosiaalinen asema
Silmälasikorjaus afakia and pseudoafakia-tapauksissa
· Epidemiologia, anamneesi ja oireet
· Tutkiminen ja kliinisten merkkien tunnistaminen
o suurennos
o näkökenttä
o kuvavääristymä
o konvergenssivaade
o herkkyys häikäisyille
Silmälasilinssit afakiakorjauksessa
Afakiapotilaan näöntutkiminen ja silmälasimääritys
Näön menetyksen aiheuttamat psykologiset vaikutukset ja toiminta huonon ennusteen saaneen asiakkaan kanssa

Tutkimukset ikääntyvän moniaistivammaisen asiakkaan kanssa
Jatkotutkimusten tarpeen arviointi ja niihin ohjaaminen

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- soveltaa alan tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden mukaisesti
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä ja tutkimustietoa
- soveltaa tutkimustietoa ammatillisissa tehtävissä
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä työtilanteissa
- toimia tilaaja- ja asiakaslähtöisesti ja yrittäjänä
- toimia työtehtävissä vastuullisesti turvallisuus huomioiden
- arvioida ammattieettistä toimintaa
- edustaa ammattialaansa monialaisissa ja kansainvälisissä ryhmissä ja projekteissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- osoittaa alan tietoperustan hyvän hallinnan
- käyttää teorian ja ammattialan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti ja yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
- luoda ja viestiä uutta tietoa
- kehittää innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin ja ongelmiin
- soveltaa ammatillista osaamistaan uusissa tilanteissa
- ottaa vastuun ammatillisen prosessin kokonaisuudesta
- kehittää yhteisön turvallisuutta ja vastuullisuutta
- soveltaa ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa
- johtaa henkilöiden/ryhmien ammatillista kehittymistä
- toimia tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- soveltaa alan tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden mukaisesti
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista

Esitietovaatimukset

Binokulaarinen näkeminen