Siirry suoraan sisältöön

Henkilöstön ja verkostojen johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000FH48-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

30.09.2024 - 29.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 62

Koulutus

  • Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
  • Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)

Opettaja

  • Marjatta Komulainen

Vastuuopettaja

Marjatta Komulainen

Ryhmät

  • L1323S6
    Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi
  • S2923S6
    Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi AMK

Tavoitteet

Opiskelija osaa henkilöstöjohtamisen periaatteet ja johtaa henkilöstöä niiden mukaisesti. Hän tuntee keskeisen työlainsäädännön sekä virka- ja työehtosopimukset ja hyödyntää niitä käytännössä.

Opiskelija tunnistaa ja ennakoi henkilöstön osaamisen tarpeita ja osaa käyttää erilaisia menetelmiä osaamisen arviointiin ja kehittämiseen. Hän osaa motivoivan johtamisen käytänteet ja tukea itseohjautuvien tiimien toimintaa. Hän osaa luoda ja ylläpitää hyvinvointia yhdessä asiantuntijaorganisaation henkilöstön kanssa.

Opiskelija tunnistaa menestyvän organisaatiokulttuurin keskeiset tekijät ja vahvistaa henkilöstön motivaatiota. Hän tunnistaa strategisesti tärkeät kumppaniverkostot ja niiden merkityksen osana johtamista.

Sisältö

- Henkilöstöjohtamisen periaatteet ja arvot asiantuntijaorganisaatioissa
- Työlainsäädäntö, virka- ja työehtosopimukset
- Osaamisen johtaminen
- Hyvinvoinnin ja motivaation vastuullinen johtaminen
- Henkilöstön ja verkostojen strategialähtöinen johtaminen

Aika ja paikka

Ennakkotehtävän kirjallisuus 1-2.

Kirjallisuus löytyy myös Moodlesta.

1. Liisa Timonen, Jaana Mäkelä & Anne-Mari Raivio (toim.) 'Moninaisuus on hyvän työyhteisön ominaisuus'. Sarja: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 213. (2015)
2. www-aineistoon Mosaiikki – erilaisuus vahvuudeksi – tasa-arvo- ja moninaisuustyön ABC
https://docplayer.fi/289580-Tasa-arvo-ja-moninaisuustyon-abc.html
Lue julkaisusta sivut 4-15.

Ennakkotehtävä tehdään ensimmäiseen lähipäivään mennessä. Ennakkotehtävä on Moodlessa. Sen työstämisen voi halutessaan aloittaa kesällä 2023. Tehtävä on itsellinen yksilötehtävä.

Opetusmenetelmät

HUOMAA METROPOLIAN OHJE:

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Toteutuksesta vastaa lehtori Marjatta Komulainen, marjatta.komulainen@metropolia.fi, 040 136 9424. Marjatta Komulaiselle voi laittaa palautetta myös sähköpostitse Moodlessa olevan palautekanavan lisäksi, marjatta.komulainen@metropolia.fi.

Opintojakson Moodle työtilassa on tämän toteutuksen käsikirjoitus. Moodle pohjautuu verkko-opetuksen pedagokiseen Moduuli-malliin.

Henkilöstön ja verkostojen ennakoiva johtaminen -toteutus sisältää monipuolisia oppimisaktiviteetti tehtäviä yksilötehtävistä ja ryhmätehtävään. Toteutuksella luodaan aluksi omakohtainen kokemus moninaisuuden johtamiseen, jossa jokainen voi pohtia ilmiötä arvona ja laajentaa sen käsitystään itselleen. Ilmiöstä jaetaan tietoa verkkokeskustelun muodossa ja opetuskohtaamisissa. Tietoa jaetaan ilmiön ympäriltä eri asiantuntijarooleista katsottuna ja opiskelijat osallistuvat valitsemaansa verkkokeskusteluun sekä haastavat toisiaan keskusteluissa aiheen tiimoilta.

Toteutuksella luodaan seuraavaksi tehtävän muodossa katsaus henkilöstövoimavarojen johtamiseen sekä niiden kehitysmahdollisuuksiin ja -haasteisiin. Tehtävän avulla saa käsityksen henkilöstöstrategian ja henkilöstövoimavarojen johtamisen mahdollisuuksista myös omalla työpaikalla. Oppiminen kumuloituu kun tehtävästä syntyneitä tuloksia jaetaan yhteisesti. Tehtävässä hyödynnetään Työterveyslaitoksen uusinta tietoa henkilöstövoimavarojen johtamisesta ja mallia, jota voi hyödyntää työelämän kehittämisessä ja jonka työstämiseen olen osallistunut. Minulla on kokemusta tämän mallin käytännönläheisestä hyödyntämäsestä. (Lähteenä: Pahkin, K. & Lindström, S.Kohti yhtenäisiä henkilöstövoimavarojen johtamiskäytäntöjä. Sosiaali- ja terveysalan organisaatioille päivitetty arviointimenetelmä. )

Toteutuksella tehdään päätteeksi oppimistehtävän muodossa katsaus itseohjautuvien tiimien mahdollisuuksiin työelämän kehittämisessä. Henkilöstöasiantuntijan ja henkilöstöpäällikön rooleissa nyt ja tulevaisuudessa itseohjautuvuus on mahdollisuus ja haaste. Miten itseohjautuvuudessa on toimittava esihenkilönä ja työntekijänä, entä miten se vaikuttaa johtamiseen? Tämä kytkeytyy lopuksi moninaisuuteen työyhteisötilanteissa.

Kaikista edellä mainituista näkökulmista on rakennettu Moodleen kattava tietovaranto luentotallenteiden, asiantuntijablogien sekä lähdemateriaalien muodossa. Toteutuksen materiaaleista jokainen voi valita itselleen soveltuvimman ja hyödyntää lähteitä tällä toteutuksella. Toteutuksen tehtävät on tuotekehitetty tuotekehityskoulutuksessa ja niitä on hyödynnetty myös hanketyöskentelyssä. Tällaisia hankkeita ovat olleet OONA -hanke ja Tuottavasti moninainen -hanke. Tehtävät ovat työelämälähtöisiä ja opiskelijat voivat soveltaa tietoaa kehittyessään henkilöstöalan ammattilaisiksi.

Ennakkotehtävä löytyy Moodlen ensimmäisestä osiosta.


Webinaari toimii käänteisen oppimisen ja kohtaamisen paikkoina, joissa myös luennoidaan. Moodlessa on tehtävät, pääosa luennoista, videot, tekstit ja oppimiskeskustelut.


Moodlessa on Chat ohjaus ja keskustelufoorumi, jossa voi jakaa myös toteutuksen ajan vapaata keskustelua ja pohdintoja. Chatissa voi kysyä myös aiheeseen liittyviä kysymyksiä.

Toteutus jakaantuu tarkemmin seuraaviin osa-alueisiin:


1. Ennakkotehtävä (ennakkotehtävä: pohtiva essee, oppimismateriaaleihin lukeminen ja esseen kirjoittaminen ennen ensimmäistä lähipäivää sekä oppimisaktiviteettina verkkokeskustelu). Katso ennakkotehtävän materiaalit kohdat 1-2.

2. Oppimisaktiviteettina välitehtävä henkilöstövoimavarojen johtamisesta -yksilötehtävänä ja

3. Oppimisaktiviteettina Itseohjautuvuus -ryhmätehtävänä (ryhmät Moodle alustalla)

4. Lähiopetus 2023, lähiopetus toteutetaan webinaareina. Webinaarilinkit löytyvät Moodlen etusivulta.

5. Osallistuminen webinaareihin


6 Toteutuksella hyödynnetään käänteistä oppimista, joka tarkoittaa, että opiskelijat työstävät aihetta itsellisesti, jonka jälkeen tietoa jaetaan opetuskohtaamisissa.

Kurssiavaimen Moodleen löydät opetuksen työtilasta.

Toteutuksen aikataulut löytyvät Moodle työtilan etusivulta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyön vastuu Marjatta Komulainen.

Kansainvälisyys

www -materiaalin ja kirjallisuuden kautta.

Lisätietoja opiskelijoille

Zoom - Webinaarien ajankohdat:

30.9.24 klo 13-16 Orientaatio

29.10.24 klo 9-12 Ryhmätöiden esitykset closing seminaarissa. Opponentit esittelevät opponoitavan työn ja opponoinnin tulokset tunnilla muulle ryhmälle. Tämän jälkeen työn tekijät ja muu ryhmä keskustelevat työstä. Aikaa yhteensä 20 min. / työ.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä tai muuten hankitulla sisällöllisesti vastaavalla vahvalla osaamisella.