Palvelujen asiakaslähtöinen kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000FF68-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
13.02.2024 - 17.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 92
Koulutus
- Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
- Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
- Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettaja
- Salla Kivelä
- Heini Maisala-McDonnell
Vastuuopettaja
Salla Kivelä
Ryhmät
-
S3123S6Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
-
L1323S6Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi
-
S2923S6Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi AMK
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan osaamista arvoa tuottavien palvelujen ja palveluratkaisujen kehittämisessä tarkoitukseen soveltuvia palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen.
Opiskelija tuntee palvelumuotoilun keskeiset prosessit ja työotteet sosiaali- ja terveysalalla ja osaa soveltaa tarkoitukseen soveltuvia osallistavia kehittämismenetelmiä. Opiskelija hallitsee onnistuneen ja arvoa tuottavan kehittämisen periaatteet. Opiskelija ymmärtää asiakkaan keskeisen roolin ja asiakasosallisuuden merkityksen palvelujen kehittämisessä. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa, testata ja arvioida palvelujen kehittämistä prosessin eri vaiheissa. Opiskelija osaa koordinoida palvelujen kehittämisen kokonaisuutta, kehittämishankkeita - ja projekteja.
Sisältö
- Onnistuneen ja arvoa tuottavien palvelujen kehittäminen
- Asiakaslähtöisyyden ja asiakasosallisuuden mahdollisuudet
- Palvelumuotoilu kehittämisen lähestymistapana ja prosessina
- Osallistavat kehittämismenetelmät ja työkalut
- Palvelujen kehittämisprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
Aika ja paikka
13.02.2024 13.00-16.00 Asiakaslähtöiset palvelut sote-alalla ja kehittämisprojekti
11.03.2024 13.00 - 16.00 Palvelumuotoiluprosessin toteuttaminen
16.05.2024 09.00 - 12.00 Kehittämistöiden esitykset
17.05.2024 09.00-12.00 Kehittämistöiden esitykset
Oppimateriaalit
1. Työkalupakit erityisesti julkisten palveluiden suunnitteluun: http://flash.kunnat.net/2014/kuntalaiset-keskioon/#1 ja http://designresearch.aalto.fi/groups/encore/wp-content/uploads/2013/11/Sivistystoimen_tyokalupakki_palvelumuotoiluun2.pdf /2013//Sivistystoimen_tyokalupakki_palvelumuotoiluun2.pdf
2. Stickdorn, Hormess, Lawrence & Schneider (toim.) 2018. This is service design doing – applying service design thinking in the real world. Katso: https://www.thisisservicedesigndoing.com/ (klikkaa Access free methods)
3. Palvelumuotoilun työkalupakki (Jyväskylän AMK): http://sdt.fi/materiaali/ServiceDesignToolkit.pdf
Oheismateriaalia:
4. Koivisto Mikko, 2007. Mitä on palvelumuotoilu (TaM pro gradu, Taik) http://www.kulmat.fi/images/tiedostot/Artikkelit/Lopputyo_TaM_MikkoKoivisto_2007.pdf
5. Moritz, Stefan 2005. Service Design. Practical access to an evolving field. Köln International School of Design. http://stefan-moritz.com/welcome/Service_Design_files/Practical%20Access%20to%20Service%20Design.pdf ja
https://uploads.strikinglycdn.com/files/280585/5847bd6a-e928-4f0f-b677-ed7df26fa1df/Practical%20Access%20to%20Service%20Design.pdf
6. Foglieni, Villari & Maffei 2018. Designing better services – A Strategic Approach from Design to Evaluation. Springer. Kakkoskappale löytyy netistä, linkki lataa pdf:n suoraa omalle koneellesi: http://www.springer.com/cda/content/document/cda_downloaddocument/9783319631776-c2.pdf?SGWID=0-0-45-1620075-p181017558
7. Leskelä, Mikko 2017. Ihmisoivallus - Miten ihmisyyden ymmärtäminen mullistaa kaiken kehittämisen organisaatiossasi https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/ihmisoivallus/IhmisoivallusPDFversio.pdf
8. Tuulaniemi, Juha 2011. Palvelumuotoilu. Talentum.
Opetusmenetelmät
Monimuoto-opetus (lähiopetus zoomissa)
Itsenäinen opiskelu
Projektityöskentely ryhmässä
Esitykset
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 12h
Ryhmätyöskentely ja itsenäinen työskentely 123 h
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Projektiesitys ja projektiraportti
Lisätiedot
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen.