Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdehoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DZ93-3038

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

18.03.2024 - 19.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Anu Jokinen
  • Camilla Långstedt
  • Kari Hyvärinen

Vastuuopettaja

Kari Hyvärinen

Ryhmät

  • SXO23K1A
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
  • SXO23S1A
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä, hallinnollinen ryhmä A
  • SXO23S1B
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä, hallinnollinen ryhmä B
  • SXO23K1B
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa kuvata hoidollisen vuorovaikutuksen sisällön, käytänteet, elementit sekä näiden merkityksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä asiakkaan/potilaan ja hänen läheistensä kanssa erilaisissa kulttuuri- ja toimintaympäristöissä ja ymmärtää niiden merkityksen
- osaa potilaslähtöisen ja läheiset osallistavan mielenterveys - ja päihdehoitotyön suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin teoreettiset perusteet ja saa valmiudet soveltaa teoriatietoa erilaisissa toimintaympäristöissä
- osaa kertoa mielenterveyden, mielenterveyden häiriöiden ja psykiatristen sairauksien sekä päihderiippuvuuden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmisen ja hänen läheistensä hyvinvointiin
- osaa tunnistaa ja pohtia mielenterveys- ja päihdehoitotyön eettisiä ongelmia
- osaa selittää terveyttä edistävän, häiriöitä ehkäisevän ja voimavaralähtöisen mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet
- osaa selittää mielenterveys- ja päihdeasiakkaan hoitotyön (psykososiaaliset auttamismenetelmät, lääkehoito) suunnittelun, toteuttamisen ja arvioinnin teoreettiset perusteet
- osaa kuvata akuutissa kriisissä olevan ihmisen tukemisen perusteet
- osaa päihdehoitotyön varhaisen puuttumisen ja puheeksioton keskeiset menetelmät
- osaa selittää ihmisen kehityksen eri vaiheet
- tuntee mielenterveys - ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmän
- ymmärtää mielenterveyslain keskeisen sisällön ja merkityksen yksilölle

Sisältö

- perustiedot keskeisimmistä mielenterveyshäiriöistä ja psykiatrisista sairauksista
- perustiedot riippuvuutta aiheuttavista aineista (alkoholi, tupakkatuotteet ja huumeet) ja päihdeongelmista
- mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmät ja vuorovaikutuksen keskeiset sisällöt
- mielenterveys- ja päihdehoitotyön etiikka ja keskeinen lainsäädäntö
- monikulttuurisuus mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- lääkehoito mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- päihdehoitotyön varhaisen puuttumisen ja puheeksioton keskeiset menetelmät
- perustiedot kriisipsykologiasta
- perustiedot kehityspsykologiasta
- viitekehyksenä toipumisorientaatio

Aika ja paikka

Viikot 12-16

Oppimateriaalit

Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Seuri T & Schubert C. 2017.Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (saatavana sähköisesti Metropolian kirjastosta)
Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius S. 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (saatavana sähköisesti Metropolian kirjastosta)
Lönnqvist J., Henriksson M & Marttunen M. 2017 Psykiatria. Duodecim. (saatavana sähköisesti Metropolian kirjastosta)
Psykiatrian Käypä hoito –suositukset
Päihdelääketieteen Käypä hoito -suositukset
Lastenpsykiatrian Käypä hoito–suositukset
Flinck A, Kälvinmäki J, Leppäkoski P & Paavilainen E. 2013. Toimintaohje perhe-ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja tehneiden hoitotilanteissa. https://www.julkari.fi/handle/10024/110832

sekä
Keltikangas-Järvinen, L. (2006). Ympäristö vai perimä–psykologian pitkä tie tasapainoiseen ihmiskäsitykseen. Tieteessä tapahtuu, 24(2).
Pesonen, A. (2010). Varhainen vuorovaikutus on suotuisan psyykkisen kehityksen edellytys. Duodecim, 126, 515-20.
Saari, S. (2012), muutkin painokset käyvät). Kuin salama kirkkaalta taivaalta. Kriisit ja niistä selviytyminen. Otava. s. 13-73 (traumaattiset tapahtumat, uhrit ja käsittelyprosessi) ja 142-149 (psyykkinen ensiapu).
Sinkkonen, J. (2004). Kiintymyssuhdeteoria–tutkimuslöydöksistä käytännön sovelluksiin. Duodecim, 120(15), 1866-1873.

Lista muusta suositellusta oppimateriaalista annetaan orientaatiotunnilla ja opetuksen yhteydessä.

Opetusmenetelmät

Opetusmenetelmät:
Aktivoiva luento
Harjoitteet (vuorovaikutus)
Verkko-opetusta (Moodle).
Käänteinen oppiminen (ennakkoon luettava materiaali ja valmistautuminen tunnille, ns. dialogitentit).
simulaatio
Tentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lääkelaskukoe on orienaatiotunnin yhteydessä.
Lääkelaskukokeen uusinnat (2 kertaa) mahdollistetaan opintojakson aikana.

Tentti pidetään opintojakson viimeisellä viikolla
Uusintatentit: Examia-tenttinä aikaisintaan noin 1 kk varsinaisen tentin jälkeen.
Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty opintosuoritus kahdesti ja hyväksytty opintosuoritus kerran. Uusinnassa ja arvosanan korottamisessa noudatetaan samoja arviointikriteereitä ja -periaatteita kuin varsinaisessa opintosuorituksessa. Uusimis- tai korotusmahdollisuus ei koske toteutusten osia, jollei tieto uusimismahdollisuudesta ole kirjattu opintojakson toteutussuunnitelmaan. (Tutkintosääntö)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa 27h opiskelijan työtä, 5op=135h.
Lähiopetuksen lisäksi varaathan aikaa myös verkkotehtävien tekemiseen ym.

Sisällön jaksotus

Tentti ja simulaatiot viimeisillä viikoilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Edeltävät opinnot:
Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 1 ja 2 , lääkehoito 1 tulee olla tehty ennen opintojakson alkua.

Läsnäolo orientaatiotunneilla on pakollinen.
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen ja työskentelyyn.
Mahdolliset poissaolot tulee korvata erikseen sovittavalla tavalla.
Verkko-opintojen hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivisesta osallistumista ja osatehtävien suorittamista sovitusti.
Psykologian osuus (1 op) koostuu ennakkotehtävistä Moodlessa, kahdesta lähitapaamisesta, sekä osaamisen osoittamisesta joko tentissä ja/tai dialogitentissä. Psykologian osuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista työskentelyyn Moodlessa ja tenttien hyväksyttyä suorittamista.

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

AHOT: Osa-AHOT päätös on oltava ennen opintojaksolle osallistumista. Opiskelija ilmoittautuu opintojaksolle ja osallistuu orientaatiotunnille. Opiskelijoille järjestetään orientaationtunnin jälkeen tilaisuus esittää AHOT päätös, ja jossa sovitaan puuttuvan osuuden suoritustapa. Opintojakson alettua osa-AHOT tai HOPS opiskelijoita ei voida enää hyväksyä opintojaksolle.

Hoitotyön viitekehyksenä on Recovery (toipumisorientaatio), jonka keskiössä ovat merkityksellinen elämä, identiteetti ja toivo, toipujan osallisuus ja ihmissuhteet sekä voimaantuminen (empowerment).

Opintojaksopalaute:

Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko"

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Lääkelaskukoe (hyväksytty-hylätty)
Verkkotehtävät ja itsenäiset tehtävät (100%)
Arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Opintojakson arvosana (hyl/1-5) perustuu tenttiin.

Esitietovaatimukset

Kliinisen hoitotyön perusteiden osaaminen.
Lääkehoidon perusteiden osaaminen.