Skip to main content

Basics of Ethics in Social Services, Empowerment and Challenges of Work (10 cr)

Code: SX00EP05-3008

General information


Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

01.08.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

10 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Social Services

Teachers

  • Jyrki Konkka
  • Elina Savolainen
  • Anna Rinnemaa

Groups

  • SXH22S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

The students understand the importance of values and the ethical foundation in the work of social services and are able to apply ethical concepts and principles in professional activities. The students understand the diversity of values and ethical perspectives and are able to critically evaluate the justification of different ethical solutions in social services. The students understand the importance of professional ethics in social services, commit to the professional ethical principles of social services and are able to act in accordance with them.
The students are able to utilize the means of societal influencing and create citizenship supporting inclusion and sense of community. They are able to critically evaluate different media texts and their meanings. They understand the role of the media as a developer of community and inclusion and know how to utilize the media and media skills in the context of the social field.
The students are familiar with different concepts of empowerment. They know how to plan and use socio-pedagogical methods in client work that support the empowerment of individuals and communities. The students understand the questions related to the ethics of filing client work. The students are able to anticipate and act in challenging and threatening client situations. The students understand the importance of client safety. The students are able to reflect on their own professional activities and well-being at work.

Content

Professional ethics in the social field , the ethical basis for work in the social field (theory of values; key theories of normative ethics; theory of justice), ethical thinking and problem solving. Empowerment concepts and their use in the social field. Practical work methods supporting empowerment. The channels for societal influencing. Civic engagement. Media education, critical media literacy and social media. Language use empowering the client. Ethics in documenting client work. Supporting and restricting the right of self-determination. Challenging and threatening client situations. Client safety. The importance of emotions and processing them in social services. Well-being at work.

Materials

Muutokset mahdollisia

Mediakasvatus:
Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus:
Baillargeon, Normand 2011. Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi. Suom. Tapani Kilpeläinen. Tampere: Niin & näin. Luku 5. Tiedotusvälineet (suomennoksessa s. 233–279).

Finnish Media Education - Promoting Media Literacy in Finland. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Saatavana osoitteessa https://kavi.fi/wp-content/uploads/2021/01/Finnish-Media-Education.pdf

Kanerva, Anna, Lahtinen, Emmi & Oksanen-Särelä, Katja 2022. Näkökulmia mediakasvatuksen ja medialukutaitojen yhdenvertaisuuteen. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Saatavana osoitteessa https://mediataitokoulu.fi/nakokulmia.pdf

Pekkala, Leo, Salomaa, Saara & Spisak Sanna (toim.) 2016. Monimuotoinen mediakasvatus. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Saatavana osoitteessa https://www.mediataitokoulu.fi/monimuotoinen_mediakasvatus.pdf

Lisäksi Moodlessa olevat artikkelit
Niemi, Mari K. & Houni, Topi. 2018. Viettelevä, vastakkainasetteleva, vihainen: Kuinka populismi haastaa journalismia?
ja
Niemi, Mari K. & Perälä, Annu.2018. Keiden ääni kuului, keiden "kriisistä" puhuttiin? Ylen journalistiset valinnat turvapaikanhakijoita käsittelevissä ohjelmissa.

Empowerment-kirjallisuus:
Moodlemateriaali (kunkin teeman diaesitykset) sekä seuraava tenttikirjallisuus:
Adams, R. 2003. Social work and empowerment. British association of social workers. LUVUT 1-2 (SIVUT 3-43). Saatavana Metropolian e-kirjana.

Hokkanen, Liisa 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari ym. Sosiaalityö ja teoria. Jyväskylä: PS-kustannus. 315 - 337. Linkki artikkeliin: https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/61787/Hokkanen_ActaE%20145pdfA.pdf?sequence=4&isAllowed=y (HUOM. linkistä aukeavassa tiedostossa SIVUT 105-127).

Ryynänen, Sanna & Nivala, Elina 2017. Empowerment or emancipation? Interpretations from finland and beyond. Journal of research in social pedagogy. 30. SIVUT 33-46. Linkki artikkeliin: https://recyt.fecyt.es/index.php/PSRI/article/view/55785

Rantamäki, Niina & Matthies, Aila-Leena 2022. Kansalaiset ja asiakkaat sosiaalityön monitoimijaisen toimijaverkoston osana. Teoksessa Liukko, Eeva & Muurinen, Heidi & Kokkonen, Tuomo & Santalahti, Ville (toim.) Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. THL raportti 1/2022. SIVUT 51-58. Linkki julkaisuun: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-790-6

Kivistö, Mari 2017. Sosiaalityö digitalisaatiossa ja eettisyyden vaade. Teoksessa Kivistö & Päykkönen (toim.) Sosiaalityö digitalisaatiossa. Lapin yliopiston yhteiskuntatieteellisiä julkaisuja C.Työpapereita 58. SIVUT 21-41. Linkki julkaisuun: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-035-7.


Etiikka:

Tenttikirjallisuus:

Shelly Kagan: Normative Ethics, luvut 2 - 5, erityisesti ss. 59-78.

John Christman: Social and Political Philosophy - A Contemporary Introduction (2nd ed.) luku 5 (tai painoksesta riippuen luku 4): Toleration, Pluralism, and the Foundations of Liberalism

Taustamateriaali, joka pitää tuntea kurssin alkaessa:

Arki, arvot, elämä, etiikka - Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry. Ammattieettinen lautakunta. Helsinki 2017

Ethics in Social Work - An Ethical Code For Social Work Professionals. Akademiker förbundet SSRA)

NASW: The Code of Ethics

Taustamateriaali, johon on hyvä tutustua kurssin edetessä:

Temkin, Larry: Being Good in the World of Need (Shelly Kaganin "tekijät" sosiaalialan työn kannalta relevanttina sovelluksena.)

Christman, John: Social and Political Philosophy, (tarvittaessa projektin materiaalien lähtökohdaksi).

Teaching methods

Itseohjautuva oppiminen (Moodle-työtilan ohjaamana)
Oppimispäiväkirja
Lukupiirityöskentely
Tenttikirjallisuuden lukeminen ja tentti

Student workload

10 op = 270 tuntia

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, good (3)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, excellent (5)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, approved/failed

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment methods and criteria

Aktiivinen osallistuminen lukupiirityöskentelyyn, tenttien ja oppimispäiväkirjan suorittaminen (0-5)

Prerequisites

The students have completed the following courses:
Introduction to Social Pedagogy; Professional Communication and Academic Writing;
Internship 1 - Social Service Work in the Client’s Everyday Life

Further information

The prerequisite course for the passing grade is: Internship 2- Professional Client Work in Social Field