Skip to main content

Managing Work Community (5 cr)

Code: S000EQ08-3003

General information


Enrollment
06.05.2024 - 19.05.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2024 - 29.09.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Mode of delivery
On-campus
Unit
(2019-2024) School of Wellbeing
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Master's Degree Programme in Elderly Care - Human Ageing and Services
Teachers
Marjatta Komulainen
Mia Rosenström
Teacher in charge
Mia Rosenström
Groups
S1623S6
Vanhustyön tutkinto-ohjelma ylempi
Course
S000EQ08

Implementation has 2 reservations. Total duration of reservations is 6 h 30 min.

Time Topic Location
Thu 05.09.2024 time 08:45 - 12:00
(3 h 15 min)
Etänä / Työyhteisön johtaminen S000EQ08-3003
Tue 24.09.2024 time 08:45 - 12:00
(3 h 15 min)
Etänä / Purku / Työyhteisön johtaminen S000EQ08-3003
Changes to reservations may be possible.

Objective

Upon completion of the course, the students know how to:
- Manage work community and its personnel
- Apply the principles of human resource management that support wellbeing at work
- Advance the profitability of the organization and take job satisfaction into consideration
- Anticipate and support the changes in working environments and working patterns
- Support the self-direction and self-management skills of the personnel

Content

- Managing the staff
- Wellbeing at work, job satisfaction and profitability of work
- Change in work and work environments
- Self-managing employees

Location and time

5.9.2024 klo 8.45-12 Opintojakson aloitus (etä)
24.9. klo 8.45-12 Opintojakson purku (etä)

Materials

Moodlesta löytyvä materiaali

TENTTIKIRJALLISUUS:

Kirjat:

1) Collin ym. 2019: Siedätystä johtamisallergiaan – Vastuullinen johtajuus itseohjautuvuuden ja luovuuden tukena työelämässä. Luvut 1) Valmentava esimiestyö – vastuullinen keino itseohjatuvuuden ja luovuuden vahvistamiseen? Riitta Viitala ja 2)Itseohjautuvat organisaatiot – Mitä on johtajuus ilman esimiehiä? Pertti Salovaara
Nämä 2 lukua löytyvät Moodlessa skannattuna, kirja löytyy myös e-kirjana Metropolian kirjastosta
2) Martela F. ym. 2021: Itseohjautuvuus ja työn imu Suomessa (hankeraportti, e-kirja MetCatissa)

Artikkelit:

3) Wang, H. (2014). Impact of authentic leadership on performance: Role of followers' positive psychological capital and relational processes. Journal of Organizational Behavior, 35(1), pp. 5-21.? löytyy Nebraskan yliopiston sivuilta: http://digitalcommons.unl.edu/managementfacpub/123/
4) Barnard, A; Simbhoo, N 2014. South African managers in public service: On being Authentic. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 9:1

Artikkelit ovat luettavissa Metropolian verkossa.
Sen voi hakea MetCatista "Kansainvälisten e-aineistojen haku"-toiminnolla.
Hakusanana voi olla esim. artikkelin nimi.
Vinkki: Jos nimen kirjoittaa lainausmerkkien sisään, haku etsii sanoja jotka esiintyvät juuri tuossa järjestyksessä.

Teaching methods

Face to face teaching, blended learning, group exercisis, exam

Exam schedules

Tentti suoritetaan 21.9 klo 06.00 -27.9. klo 23.59 välisenä aikana. Tentti koostuu 60 tosi/epätosi väittämästä. Tentin suorittamiseen kuluu aikaa n. 1-3 tuntia, tenttiaika on rajoitettu max 5 tuntia. Kun avaat tentin, on se suoritettava yhdellä avauskerralla (tentin avaus=1 suorituskerta). Varaa siis riittävästi aikaa suorittaa tentti. Tenttimateriaali saa olla käytössä koko tentin suorittamisen ajan. Tentti on suoritettu hyväksyttävästi, kun puolet vastauksista on oikein (30/60). Tarvittaessa tentin voi uusia 3.10. klo 06.00-23.59 välisenä aikana.

TENTTIKIRJALLISUUS:

Kirjat:

1) Collin ym. 2019: Siedätystä johtamisallergiaan – Vastuullinen johtajuus itseohjautuvuuden ja luovuuden tukena työelämässä. Luvut 1) Valmentava esimiestyö – vastuullinen keino itseohjatuvuuden ja luovuuden vahvistamiseen? Riitta Viitala ja 2)Itseohjautuvat organisaatiot – Mitä on johtajuus ilman esimiehiä? Pertti Salovaara
Nämä 2 lukua löytyvät Moodlessa skannattuna, kirja löytyy myös e-kirjana Metropolian kirjastosta
2) Martela F. ym. 2021: Itseohjautuvuus ja työn imu Suomessa (hankeraportti, e-kirja MetCatissa)

Artikkelit:

3) Wang, H. (2014). Impact of authentic leadership on performance: Role of followers' positive psychological capital and relational processes. Journal of Organizational Behavior, 35(1), pp. 5-21.? löytyy Nebraskan yliopiston sivuilta: http://digitalcommons.unl.edu/managementfacpub/123/
4) Barnard, A; Simbhoo, N 2014. South African managers in public service: On being Authentic. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 9:1

Artikkelit ovat luettavissa Metropolian verkossa.
Sen voi hakea MetCatista "Kansainvälisten e-aineistojen haku"-toiminnolla.
Hakusanana voi olla esim. artikkelin nimi.
Vinkki: Jos nimen kirjoittaa lainausmerkkien sisään, haku etsii sanoja jotka esiintyvät juuri tuossa järjestyksessä.

International connections

N/A

Student workload

5 ect= 135 hours

Further information

Huom!

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Toteutuksesta vastaavat lehtorit Marjatta Komulainen ja Mia Rosenström.


Työyhteisöjen johtaminen -toteutus sisältää monipuolisia oppimisaktiviteetti tehtäviä yksilötehtävistä ja ryhmätehtävään. Toteutus sisältää tehtävinä ennakkotehtävän; tentin ja ryhmätehtävän.


Opetus tapahtuu webinaarina verkossa. Oppimisaktiviteetteihin osallistuminen laajentaa ymmärrystä työyhteisöjen dynamiikasta ja toteutuksen sisällöstä.

Ennakkotehtävänä on arvioida oman työyhteisönne johtamisen nykytilaa ja nostakaa esille kehittämishaasteita sekä hyviä käytänteitä kansallisen Työterveyslaitoksen johtamismallin avulla. Johtamismallin työstämiseen on osallistunut Metropoliasta Marjatta Komulainen. Ennakkotehtävän palautus ennen toteutuksen alkua mennessä, verkkokeskustelu ryhmissä ennakkotehtävään liittyen .Ennakkotehtävä puretaan webinaarissa ensimmäisellä opetuskerralla, jolloin siihen liittyy myös opetusaktiviteetti.


Aikataulu tehtävän palautukselle on Moodlen etusivulla. Ryhmätehtävästä vastaavat Marjatta Komulainen ja Mia Rosenström.

Ennakkotehtävän tekemisen voi aloittaa halutessaan kesällä 2024. Ennakkotehtävä on yksilötehtävä. Vastuu Marjatta Komulainen.

Toteutuksen suorittaminen tarkoittaa itsellistä tenttiin lukemista ja Moodle alustan tehtävien tekemistä sekä keskusteluja Moodle alustalla.

verkko-opinnot / online studies (= pääosin verkossa tapahtuvaa opetusta)

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

The students know how to:
- Define and implement the principles of the work community and workplace management
- Define and explain the importance and support of workplace wellbeing and staff productivity
- Identify and describe the significance of change in work patterns and work environments on workplace management and wellbeing and supporting the self-management of the staff
- Identify and describe their own actions and management capacity based on the ethical principles of care of older people and equality

Assessment criteria, good (3)

The students know how to:
- Analyse and comprehensively apply the principles of workplace and staff management
- Analyse the meaning of workplace wellbeing and apply different kinds of methods to advance job satisfaction and staff productivity
- Analyse the significance of change in work patterns and work environments and create solutions for workplace management and workplace wellbeing based on the observations and data
- Analyse their own practice based on the ethical principles of care of older people and equality and draw conclusions about their own management capacity

Assessment criteria, excellent (5)

The students know how to:
- Critically and in a goal oriented manner evaluate and develop the principles of workplace and employee management
- Critically evaluate the meaning of workplace wellbeing and further develop practices increasing job satisfaction and staff productivity
- Critically evaluate the changes in work patterns and work environments and create innovative solutions for workplace and staff management and supporting wellbeing and employees
- Critically evaluate their own practice based on the ethical principles of care of older people and equality and develop their own management capacity

Assessment criteria, approved/failed

The students know how to:
- Define and implement the principles of workplace and staff management
- Define and explain the importance and support of workplace wellbeing to job satisfaction and staff productivity
- Identify and describe the significance of change in work patterns and work environments on workplace and staff and supporting the self-management of employees
- Identify and describe their own actions and management capacity based on the ethical principles of care of older people and equality

Assessment methods and criteria

The students know how to:
- Define and implement the principles of workplace and staff management
- Define and explain the importance and support of workplace wellbeing to job satisfaction and staff productivity
- Identify and describe the significance of change in work patterns and work environments on workplace and staff and supporting the self-management of employees
- Identify and describe their own actions and management capacity based on the ethical principles of care of older people and equality

Objective

Upon completion of the course, the students know how to:
- Manage work community and its personnel
- Apply the principles of human resource management that support wellbeing at work
- Advance the profitability of the organization and take job satisfaction into consideration
- Anticipate and support the changes in working environments and working patterns
- Support the self-direction and self-management skills of the personnel

Content

- Managing the staff
- Wellbeing at work, job satisfaction and profitability of work
- Change in work and work environments
- Self-managing employees

Go back to top of page