Siirry suoraan sisältöön

Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet (5 op)

Toteutuksen tunnus: XX00EY95-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 31.07.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kulttuuripalvelut ja musiikki
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Paikat
5 - 25
Koulutus
Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Katri Halonen
Vastuuopettaja
Katri Halonen
Ryhmät
K0623S6
Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma ylempiAMK
Opintojakso
XX00EY95

Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 17 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ti 12.09.2023 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EY95-3001
AR302 Digitila Konehuone
Ti 10.10.2023 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EY95-3001
AR302 Digitila Konehuone
Ti 10.10.2023 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EY95-3001
AR302 Digitila Konehuone
Ma 13.11.2023 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Etänä Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EY95-3001
Ke 15.11.2023 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
etänä Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EY95-3001
Ti 12.12.2023 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EY95-3001
AR303 Oppimistila Stage
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan ammatillista osaamista, tutkimus- ja kehittämisosaamista sekä kriittisen argumentoinnin ja tiedonmuodostuksen taitoja, joilla on mahdollisuus vaikuttaa alan kehitykseen.
Tavoitteet:
• Opiskelija osaa tunnistaa, arvioida ja perustella tutkimus- ja kehittämistarpeita eri näkökulmista.
• Opiskelija osaa kriittisesti arvioida ja hyödyntää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa ja aineistoa työelämän kehittämisessä sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnassa.
• Opiskelija tuntee alansa tutkimus- ja kehittämishankkeisiin sopivia menetelmiä ja osaa valita tutkimus- ja kehittämisprojektin tavoitteiden kannalta tarkoituksenmukaiset laadulliset, määrälliset tai kehittämismenetelmät.
• Opiskelija kykenee soveltamaan menetelmiä tarkoituksenmukaisesti.
• Opiskelija osaa noudattaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita, hallitsee tietosuojan ja tutkimusetiikan ja osaa soveltaa avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita tutkimus- ja kehittämistoiminnassa.
• Opiskelija osaa arvioida tutkimus- ja kehittämishankkeen luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti
• Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan viestinnän.
• Opiskelija osaa toimia aloitteellisesti ja vastuullisesti monialaisissa kehittämisverkostoissa sekä toteuttaa erilaisia työelämän kehittämisprojekteja.

Sisältö

• Tutkimus- ja kehittämistyön lähestymistapoja
• Tutkimus- ja kehittämistarpeiden tunnistaminen ja arviointi
• Systemaattinen tiedonhankinta tutkimus- ja kehittämistyössä
• Tutkimus- ja kehittämisprosessit ja menetelmät:
o Määrälliset, laadulliset ja kehittämismenetelmät
o Aineiston hankinta, analyysi, luotettavuus ja tulkinta
• Tutkimusetiikka, tietosuoja ja hyvä tieteellinen käytäntö sekä avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteet
• Tutkimus- ja kehittämistyön viestintä ja raportointi

Aika ja paikka

Arabian kampus, ryhmäopetus 12.9., 10.10., 13.11., 15.11., 12.12.

Oppimateriaalit

Ojasalo, Moilanen & Ritalahti. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan.
HUOM! painos 1 ja 2 edellyttävät perhetymistä palvelumuotoilun perusteisiin muuta kautta.

Opetusmenetelmät

Etäopiskelu, ryhmäopetus, Aineiston analyysiharjoitee, kirjatentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

tentti auki koko opintojakson ajan

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luentoja ja itsenäistä opiskelua yhteensä 135 tuntia.

Sisällön jaksotus

Tarkka aikataulu ilmoitetaan myöhemmin.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa viestiä ja raportoida tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee analysoimaan ja perustelemaan alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija vertailee, analysoi ja hyödyntää kehittämisen kannalta olennaista tietoa tarkoituksenmukaisesti kehittämistoiminnassa. Hän hallitsee hyvin alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti. Hän noudattaa tietosuoja- ja tutkimuseettisiä ohjeita. Hän viestii ja raportoi selkeästi tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa itsenäisesti toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita ja kykenee yhteistyöhön muiden kanssa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija arvioi kriittisesti ja perustelee monipuolisesti alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija analysoi ja arvioi kriittisesti kehittämisen kannalta olennaista tietoa sekä soveltaa sitä taitavasti kehittämistoiminnassa. Hän hallitsee erinomaisesti alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja innovatiivisesti. Hän on sisäistänyt tietosuoja- ja tutkimuseettiset ohjeet ja kehittää niiden mukaista toimintaa. Hän viestii ja raportoi vakuuttavasti tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa johtaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita sekä kykenee rakentavaan yhteistyöhön muiden kanssa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa viestiä ja raportoida tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson tehtävien arviointi
•Tehtävä 1: Menetelmätentti. Arviointi Hyväksytty (vähintään 7 pistettä)/Hylätty yksilösuoritus
•Tehtävä 2: Valmiin työn analyysitehtävä. Arviointi ryhmätyö (hyväksytty)
•Tehtävä 3: Aineisto-tehtävä excelissä. Arviointi hyväksytty / täydennettävä / hylätty
•Tehtävä 4: Oparisi aineiston keruun suunnitelma, Arviointi 0-5, yksilötehtävä, DL 8.1.24

Tehtävistä 1-3 on saatava hyväksytty tulos. Loppuarvosana perustuu tehtävän 4 arvosanaan.

Siirry alkuun