Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet (5 op)
Toteutuksen tunnus: XX00EY95-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.07.2023 - 31.07.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2023 - 31.12.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kulttuuripalvelut ja musiikki
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 5 - 25
- Koulutus
- Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opettajat
- Katri Halonen
- Vastuuopettaja
- Katri Halonen
- Ryhmät
-
K0623S6Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma ylempiAMK
- Opintojakso
- XX00EY95
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 17 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 12.09.2023 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EY95-3001 |
AR302
Digitila Konehuone
|
Ti 10.10.2023 klo 09:30 - 12:00 (2 t 30 min) |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EY95-3001 |
AR302
Digitila Konehuone
|
Ti 10.10.2023 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EY95-3001 |
AR302
Digitila Konehuone
|
Ma 13.11.2023 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Etänä Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EY95-3001 |
|
Ke 15.11.2023 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
etänä Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EY95-3001 |
|
Ti 12.12.2023 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet XX00EY95-3001 |
AR303
Oppimistila Stage
|
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan ammatillista osaamista, tutkimus- ja kehittämisosaamista sekä kriittisen argumentoinnin ja tiedonmuodostuksen taitoja, joilla on mahdollisuus vaikuttaa alan kehitykseen.
Tavoitteet:
• Opiskelija osaa tunnistaa, arvioida ja perustella tutkimus- ja kehittämistarpeita eri näkökulmista.
• Opiskelija osaa kriittisesti arvioida ja hyödyntää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa ja aineistoa työelämän kehittämisessä sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnassa.
• Opiskelija tuntee alansa tutkimus- ja kehittämishankkeisiin sopivia menetelmiä ja osaa valita tutkimus- ja kehittämisprojektin tavoitteiden kannalta tarkoituksenmukaiset laadulliset, määrälliset tai kehittämismenetelmät.
• Opiskelija kykenee soveltamaan menetelmiä tarkoituksenmukaisesti.
• Opiskelija osaa noudattaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita, hallitsee tietosuojan ja tutkimusetiikan ja osaa soveltaa avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita tutkimus- ja kehittämistoiminnassa.
• Opiskelija osaa arvioida tutkimus- ja kehittämishankkeen luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti
• Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan viestinnän.
• Opiskelija osaa toimia aloitteellisesti ja vastuullisesti monialaisissa kehittämisverkostoissa sekä toteuttaa erilaisia työelämän kehittämisprojekteja.
Sisältö
• Tutkimus- ja kehittämistyön lähestymistapoja
• Tutkimus- ja kehittämistarpeiden tunnistaminen ja arviointi
• Systemaattinen tiedonhankinta tutkimus- ja kehittämistyössä
• Tutkimus- ja kehittämisprosessit ja menetelmät:
o Määrälliset, laadulliset ja kehittämismenetelmät
o Aineiston hankinta, analyysi, luotettavuus ja tulkinta
• Tutkimusetiikka, tietosuoja ja hyvä tieteellinen käytäntö sekä avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteet
• Tutkimus- ja kehittämistyön viestintä ja raportointi
Aika ja paikka
Arabian kampus, ryhmäopetus 12.9., 10.10., 13.11., 15.11., 12.12.
Oppimateriaalit
Ojasalo, Moilanen & Ritalahti. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan.
HUOM! painos 1 ja 2 edellyttävät perhetymistä palvelumuotoilun perusteisiin muuta kautta.
Opetusmenetelmät
Etäopiskelu, ryhmäopetus, Aineiston analyysiharjoitee, kirjatentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
tentti auki koko opintojakson ajan
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luentoja ja itsenäistä opiskelua yhteensä 135 tuntia.
Sisällön jaksotus
Tarkka aikataulu ilmoitetaan myöhemmin.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa viestiä ja raportoida tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kykenee analysoimaan ja perustelemaan alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija vertailee, analysoi ja hyödyntää kehittämisen kannalta olennaista tietoa tarkoituksenmukaisesti kehittämistoiminnassa. Hän hallitsee hyvin alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti. Hän noudattaa tietosuoja- ja tutkimuseettisiä ohjeita. Hän viestii ja raportoi selkeästi tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa itsenäisesti toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita ja kykenee yhteistyöhön muiden kanssa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija arvioi kriittisesti ja perustelee monipuolisesti alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija analysoi ja arvioi kriittisesti kehittämisen kannalta olennaista tietoa sekä soveltaa sitä taitavasti kehittämistoiminnassa. Hän hallitsee erinomaisesti alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja innovatiivisesti. Hän on sisäistänyt tietosuoja- ja tutkimuseettiset ohjeet ja kehittää niiden mukaista toimintaa. Hän viestii ja raportoi vakuuttavasti tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa johtaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita sekä kykenee rakentavaan yhteistyöhön muiden kanssa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa viestiä ja raportoida tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson tehtävien arviointi
•Tehtävä 1: Menetelmätentti. Arviointi Hyväksytty (vähintään 7 pistettä)/Hylätty yksilösuoritus
•Tehtävä 2: Valmiin työn analyysitehtävä. Arviointi ryhmätyö (hyväksytty)
•Tehtävä 3: Aineisto-tehtävä excelissä. Arviointi hyväksytty / täydennettävä / hylätty
•Tehtävä 4: Oparisi aineiston keruun suunnitelma, Arviointi 0-5, yksilötehtävä, DL 8.1.24
Tehtävistä 1-3 on saatava hyväksytty tulos. Loppuarvosana perustuu tehtävän 4 arvosanaan.