Skip to main content

Human Growth and Development (5 cr)

Code: SX00EO99-3016

General information


Enrollment

27.11.2023 - 10.12.2023

Timing

01.01.2024 - 31.07.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Seats

0 - 45

Degree programmes

  • Social Services

Teachers

  • Taina Valkeapää
  • Tuomas Leisti

Groups

  • SXH23S2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto, varhaiskasvatus

Objective

The students are familiar with the stages of human growth and development (early childhood, childhood, adolescence, adulthood and old age) and are able to analyze the factors affecting them. The students of the early childhood education path will be particularly familiar with the developmental stages of the child's early childhood.

Content

Key development theories. Human physical, mental, cognitive and social development and growth at different ages. The students of the early childhood education path will focus especially on the child's growth and development.

Location and time

15.1.24 8.45-11.45 (Taina V.) Opintojakson orientaatio; LÄSNÄOLOVELVOLLISUUS
16.1.24 8.30-11.45 (Tuomas)
1.2.24 12.45-16.00 (Tuomas)
2.2.24 12.45-16.00 (Taina V.)
26.2.24 8.45-11.45 (Taina V.)
27.2.24 9.00-11.00 (Taina V.) Tentti; LÄSNÄOLOVELVOLLISUUS

Materials

Luentomateriaali

Kirjallisuus:
Pulkkinen, Ahonen & Ruoppila (toim.) 2023. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä, PS-Kustannus. HUOM. uudistettu painos.

Teaching methods

Contact teaching, lectures
Group work
Individual learning assignments
Exam

Please note, changes may occur.

Exam schedules

Tentti 27.2.24 9.00-11.00.

Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.

Completion alternatives

Opintojaksoa koskevat AHOT-hakemukset tulee toimittaa sähköisen järjestelmän kautta ennen opintojakson alkua Taina Valkeapäälle.

Student workload

5 op = 135 tuntia

Content scheduling

3. periodi

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, good (3)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, excellent (5)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, approved/failed

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment methods and criteria

Numeerinen arviointi 0-5

Kiitettävä 5
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa
- toimii asiakaslähtöisesti
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa
ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,

Hyvä 4 -3
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- yhdistelee tietoa eri lähteistä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa

Tyydyttävä 2 -1
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen
ammatillisessa kasvussa.

Hylätty
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai
eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.