Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen kasvu ja kehitys (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EO99-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 45

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Taina Valkeapää
  • Tuomas Leisti

Ryhmät

  • SXH23S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä, sosiaaliohjaus

Tavoitteet

Opiskelija tuntee ihmisen kasvun ja kehityksen vaiheet (varhaislapsuuden, lapsuuden, nuoruuden, aikuisuuden ja vanhuuden) ja osaa eritellä niihin vaikuttavia tekijöitä. Varhaiskasvatuspolun opiskelija tuntee erityisesti lapsen varhaislapsuuden kehitysvaiheet.

Sisältö

Keskeisiä kehitysteorioita. Ihmisen fyysinen, psyykkinen, kognitiivinen ja sosiaalinen kehitys ja kasvu eri ikäkausina. Varhaiskasvatuspolun opiskelija keskittyy erityisesti lapsen kasvuun ja kehitykseen.

Aika ja paikka

HUOM. MUUTOKSET MAHDOLLISIA

*MERKITYISSÄ LÄSNÄOLOVELVOLLISUUS

*24.1.24 8.45-11.45 (Taina V.) Opintojakson orientaatio
29.1.24 12.45-16.00 (Taina V.)
5.2.24 12.45-16.00 (Tuomas)
8.2.24 8.45-11.45(Taina V.)
12.2.24 12.45-16.00 (Tuomas)
21.2.24 12.45-16.00 (Taina V.)
4.3.24 12.45-16.00 (Taina V.)
*8.3.24 9.00-11.00 (Taina V.) Tehtävän purku
*11.3.24 13.00-15.00 (Tuomas) Tentti

Oppimateriaalit

Luentomateriaali

Kirjallisuus:
Pulkkinen, Ahonen & Ruoppila (toim.) 2023. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä, PS-Kustannus. HUOM. uudistettu painos.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Ryhmätehtävät
Yksilölliset oppimistehtävät
Tentti

HUOM. muutokset mahdollisia

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

11.3.24 klo 13.00-15.00.

Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksoa koskevat AHOT-hakemukset tulee toimittaa sähköisen järjestelmän kautta ennen opintojakson alkua Taina Valkeapäälle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia

Sisällön jaksotus

3. periodi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeerinen arviointi 0-5

Kiitettävä 5
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa
- toimii asiakaslähtöisesti
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa
ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,

Hyvä 4 -3
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- yhdistelee tietoa eri lähteistä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa

Tyydyttävä 2 -1
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen
ammatillisessa kasvussa.

Hylätty
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai
eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.