Jalkaterapia osana terveys- ja kuntoutuspalveluja (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EP47-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.12.2023 - 17.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2024 - 17.05.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Jalkaterapian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anni Anttila
- Mona Liljegren
- Katja Hämäläinen
- Vastuuopettaja
- Emma Salomaa
- Ryhmät
-
SXD23S1Jalkaterapian tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- SX00EP47
Toteutuksella on 12 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 29 t 50 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 30.01.2024 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
Ruotsi: Jalkaterapia osana terveys- ja kuntoutuspalveluja SX00EP47-3004 |
MPB6008
Oppimistila
|
Ma 05.02.2024 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
Jalkaterapia osana terveys- ja kuntoutuspalveluja SX00EP47-3004 |
MPB6005
Oppimistila
|
To 08.02.2024 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Ruotsi: Jalkaterapia osana terveys- ja kuntoutuspalveluja SX00EP47-3004 |
MPC4011
Oppimistila
|
To 15.02.2024 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
ETÄ: Ruotsi: Jalkaterapia osana terveys- ja kuntoutuspalveluja SX00EP47-3004 |
|
Pe 16.02.2024 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Ruotsi: Jalkaterapia osana terveys- ja kuntoutuspalveluja SX00EP47-3004 |
MPC4011
Oppimistila
|
Ti 20.02.2024 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
ETÄ: Ruotsi: Jalkaterapia osana terveys- ja kuntoutuspalveluja SX00EP47-3004 |
|
To 29.02.2024 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
Ruotsi: KIRJALLINEN TENTTI: Jalkaterapia osana terveys- ja kuntoutuspalveluja SX00EP47-3004 |
MPC4011
Oppimistila
|
Ti 19.03.2024 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
Jalkaterapia osana terveys- ja kuntoutuspalveluja SX00EP47-3004 |
MPB6005
Oppimistila
|
Pe 05.04.2024 klo 08:00 - 08:50 (0 t 50 min) |
alkaterapia osana terveys- ja kuntoutuspalveluja SX00EP47-3004/ Ruotsi: Mahdollisuus tutustua omaan ruotsin kirjalliseen tenttiin (vapaaehtoinen tilaisuus) |
MPB2029
Anatomian opetustila
|
Ti 09.04.2024 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
ETÄ: Jalkaterapia osana terveys- ja kuntoutuspalveluja SX00EP47-3004 |
|
Ti 16.04.2024 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
ETÄ Jalkaterapia osana terveys- ja kuntoutuspalveluja SX00EP47-3004 |
|
Ma 06.05.2024 klo 12:30 - 15:00 (2 t 30 min) |
Jalkaterapia osana terveys- ja kuntoutuspalveluja SX00EP47-3004 |
MPB6007
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää työyhteisön verkostomaisuuden ja osaa toimia työyhteisön erilaisissa rooleissa. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelut ja niitä koskevan lainsäädännön pääpiirteittäin Opiskelija tuntee esteettömyyskäsitteen asiakkaan, työntekijän, toimintaympäristön ja lainsäädännön näkökulmista.
Opiskelija tuntee jalkaterapiapalveluiden järjestämisen periaatteet. Hän tuntee palveluiden järjestämisen periaatteet ja kilpailutuskäytänteet. Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveyspalveluiden merkityksen yksilöille, yhteisöille ja yhteiskunnalle. Hän osaa ohjata asiakasta palveluiden piiriin tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija tunnistaa omat mahdollisuudet jalkaterapian toimijana ja kehittäjänä.
Opiskelija osaa kuvata jalkaterapiaprosessin vaiheet ja osaa hyödyntää niitä jalkaterapian suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija on tietoinen terveys- ja sairauskertomusjärjestelmästä ja kirjaamisvelvollisuudesta ja osaa kirjata tarvittavat tiedot asiakastietojärjestelmään. Opiskelija osaa laatia jalkaterapian lähetteitä ja palautteita hahmottaakseen moniammatillisen työn merkityksen osana asiakkaan kokonaishoitoa.
Työelämän ruotsi:
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon. Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa TAI suomen kielellä (S2) Suomessa ottaen huomioon viestintä tilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot (ruotsi tai suomi toisena kielenä) ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1. Opiskelija osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa ei lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti hyödyntäen teknologiaa ja digitalisaation suomia mahdollisuuksia oman alansa työtehtävissä. Opintojen aikana opiskelijalle syntyy kyky ottaa vastuuta oman kieli- ja viestintäosaamisensa kehittämisestä sekä kyky ja motivaatio kehittää niitä.
Sisältö
- Jalkaterapiapalvelut pääkaupunkiseudulla
- Verkostoituminen
- Esteettömyys
- Palvelunohjaus
- Kilpailutus
- Jalkaterapiaprosessi: jalkaterapiatarpeen määritys, jalkaterapian suunnittelu, jalkaterapian toteutus, jalkaterapian arviointi
- Kirjaaminen
- Potilasasiakirjojen laatiminen ja säilyttäminen
- Terveydenhuollon asiakas- ja potilasasiakirjajärjestelmät ja niihin kirjaaminen
- Jalkaterapianimikkeistön soveltaminen kirjaamisessa
- Jalkaterapian lähete ja palaute moniammatillisen työn tukena
Toisen kotimaisen kielen opiskelu integroidaan seuraavin sisällöin:
- Ammattialan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
- Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit
- Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen
Aika ja paikka
Myllypurin kampus
Zoom
Teams
Jalkaterapian yritykset / perusterveydenhuolto / erikoissairaanhoito tutustumikäynnin osalta
Ruotsin tunnit alkavat 8.2. klo 8.30.
Oppimateriaalit
Jalkaterapian materiaali OMAn työtilassa
Ruotsin materiaalit erillisellä Moodle-alustalla.
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Tutustumiskäynti Jalkaterapian ammattilaisen vastaanotolla erikseen ohjatun tehtävänannon myötä
Verkkokurssit liittyen palvelujärjestelmään
Ruotsi: osallistuminen opetukseen, pari- ja ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämän jalkaterapeuttien luona tutustumiskäynti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ruotsin kirjallinen tentti 21.3.. Uusinnat kampuksen yhteisinä tenttipäivinä. Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty opintosuoritus kahdesti ja hyväksytty opintosuoritus kerran.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op = 27t opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Jalkaterapian palvelujärjestelmä 1op/ Anni Anttila
Jalkaterapiaprosessi 1op/ Mona Liljegren
Ruotsin kielen osuus 3 op
Lisätietoja opiskelijoille
Jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi tai opiskelija ei ole aiemmin opiskellut ruotsia, suoritetaan suomen opinnot tai näyttö.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
Toinen kotimainen kieli: Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
Toinen kotimainen kieli: Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
Toinen kotimainen kieli: Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Toinen kotimainen kieli
Hyväksytty / Hylätty
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit, ruotsin kieli
Tyydyttävä (1): Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Hyvä (3): Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.
Kiitettävä (5): Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.
Ruotsin kielesta annetaan kaksi arvosanaa: kirjallinen taito ja suullinen taito. Kirjallisen ja suullisen kokeen lisäksi arviointiin vaikuttaa osallistuminen opetukseen sekä kurssitehtävien palauttaminen ajallaan.
Jos opiskelija ei saa toteutuksen tehtäviä suoritettua sen päättymiseen mennessä, tulee hänen ilmoittautua opintojakson uudelle toteutukselle. Kurssitehtävien palauttaminen myöhässä laskee kokonaisarvosanaa. Mahdollinen uusintatentti on suoritettava seuraavan lukukauden aikana.
Esitietovaatimukset
- Jalkaterapian ammatilliset perusteet (5op)
- Jalkaterveyden edistäminen (5op)
- Toinen kotimainen kieli: Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B1.
Lisätiedot
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää työyhteisön verkostomaisuuden ja osaa toimia työyhteisön erilaisissa rooleissa. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveyspalvelut ja niitä koskevan lainsäädännön pääpiirteittäin Opiskelija tuntee esteettömyyskäsitteen asiakkaan, työntekijän, toimintaympäristön ja lainsäädännön näkökulmista.
Opiskelija tuntee jalkaterapiapalveluiden järjestämisen periaatteet. Hän tuntee palveluiden järjestämisen periaatteet ja kilpailutuskäytänteet. Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveyspalveluiden merkityksen yksilöille, yhteisöille ja yhteiskunnalle. Hän osaa ohjata asiakasta palveluiden piiriin tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija tunnistaa omat mahdollisuudet jalkaterapian toimijana ja kehittäjänä.
Opiskelija osaa kuvata jalkaterapiaprosessin vaiheet ja osaa hyödyntää niitä jalkaterapian suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija on tietoinen terveys- ja sairauskertomusjärjestelmästä ja kirjaamisvelvollisuudesta ja osaa kirjata tarvittavat tiedot asiakastietojärjestelmään. Opiskelija osaa laatia jalkaterapian lähetteitä ja palautteita hahmottaakseen moniammatillisen työn merkityksen osana asiakkaan kokonaishoitoa.
Työelämän ruotsi:
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon. Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa TAI suomen kielellä (S2) Suomessa ottaen huomioon viestintä tilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot (ruotsi tai suomi toisena kielenä) ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1. Opiskelija osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa ei lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti hyödyntäen teknologiaa ja digitalisaation suomia mahdollisuuksia oman alansa työtehtävissä. Opintojen aikana opiskelijalle syntyy kyky ottaa vastuuta oman kieli- ja viestintäosaamisensa kehittämisestä sekä kyky ja motivaatio kehittää niitä.
Sisältö
- Jalkaterapiapalvelut pääkaupunkiseudulla
- Verkostoituminen
- Esteettömyys
- Palvelunohjaus
- Kilpailutus
- Jalkaterapiaprosessi: jalkaterapiatarpeen määritys, jalkaterapian suunnittelu, jalkaterapian toteutus, jalkaterapian arviointi
- Kirjaaminen
- Potilasasiakirjojen laatiminen ja säilyttäminen
- Terveydenhuollon asiakas- ja potilasasiakirjajärjestelmät ja niihin kirjaaminen
- Jalkaterapianimikkeistön soveltaminen kirjaamisessa
- Jalkaterapian lähete ja palaute moniammatillisen työn tukena
Toisen kotimaisen kielen opiskelu integroidaan seuraavin sisällöin:
- Ammattialan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
- Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit
- Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen
Lisätiedot
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Esitietovaatimukset
- Jalkaterapian ammatilliset perusteet (5op)
- Jalkaterveyden edistäminen (5op)
- Toinen kotimainen kieli: Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B1.