Terveyden edistäminen ja ravitsemus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EB62-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
27.11.2023 - 10.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
18.03.2024 - 26.05.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Ulla Marjosola
- Merja Lahdenperä
- Vastuuopettaja
- Ulla Marjosola
- Ryhmät
-
SXP23S1Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- SX00EB62
Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 23 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 19.03.2024 klo 12:30 - 14:30 (2 t 0 min) |
Terveyden edistäminen ja ravitsemus SX00EB62-3008 Käydään läpi toteutus ja Moodle |
|
Pe 22.03.2024 klo 08:30 - 11:00 (2 t 30 min) |
Terveyden edistäminen ja ravitsemus SX00EB62-3008 ORIENTAATIO ZOOM |
|
Pe 22.03.2024 klo 12:30 - 14:15 (1 t 45 min) |
Terveyden edistäminen ja ravitsemus SX00EB62-3008 Tiimikohtaista työskentelyä |
|
Ti 26.03.2024 klo 08:30 - 11:15 (2 t 45 min) |
Terveyden edistäminen ja ravitsemus SX00EB62-3008 1. Luento /ZOOM |
|
To 04.04.2024 klo 08:30 - 11:15 (2 t 45 min) |
Terveyden edistäminen ja ravitsemus SX00EB62-3008 2. Luento/ ZOOM |
|
Pe 19.04.2024 klo 08:30 - 11:15 (2 t 45 min) |
Terveyden edistäminen ja ravitsemus SX00EB62-3008 RAVITSEMUSLUENTO/ Merja Lahdenperä |
|
Ma 22.04.2024 klo 10:00 - 11:00 (1 t 0 min) |
Terveyden edistäminen ja ravitsemus SX00EB62-3008 tehtävän ohjaus (vapaaehtoinen) |
|
Ma 29.04.2024 klo 08:30 - 11:00 (2 t 30 min) |
Terveyden edistäminen ja ravitsemus SX00EB62-3008 Seminaaritehtävien luku |
|
To 02.05.2024 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Terveyden edistäminen ja ravitsemus SX00EB62-3008 TE-Seminaarit |
|
To 02.05.2024 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
Terveyden edistäminen ja ravitsemus SX00EB62-3008 TE-arviointia |
Tavoitteet
- osaa selittää terveyden edistämisen teoreettiset lähtökohdat ja eettiset periaatteet
- osaa analysoida väestön terveyskäyttäytymistä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää näyttöön perustuvia, vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon yhteyden ja kansallisten ja kansainvälisten suositusten merkityksen terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
-osaa nimetä terveyskäyttäytymisen ja terveyspalvelujen seurantamenetelmiä
- osaa soveltaa ravitsemusneuvontaa ja -ohjausta kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
Sisältö
Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja tieteellinen perusta
Suomalaisen väestön terveyskäyttäytyminen
Kansalliset ja kansainväliset terveyden edistämisen ohjelmat ja suositukset
Terveyden ja toimintakyvyn sekä terveystottumusten arviointi
Terveysohjauksen menetelmät ja varhainen puuttuminen
Terveyden edistämisen aineistot ja materiaalit
Terveystulosten ja vaikutusten seurantamenetelmiä
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio
Ravitsemustilan arviointi yleisellä tasolla
Sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot osana kokonaishoitoa
Aika ja paikka
Kevät 2024
Oppimateriaalit
Päivittyvät Moodle -materiaalit
Suomen viralliset ravitsemussuositukset
https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ravitsemus--ja-ruokasuositukset/
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento 2 kontaktia orientaatio ja ravitsemusluento muut etäyhteydellä
Ohjatut tehtävät
Verkko-opetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Duodecim Oppiportin verkkotestit
Verkkotehtävät
Tiimityöt
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Harkinnan varainen AHOT
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135t
2,5 op opiskelu virtuaaliympäristössä
2 op itsenäinen-/tiimiopiskelu
0,5 osallistuminen luennoille
Sisällön jaksotus
1. Terveyden edistäminen, mitä se on?
2. Elintavat, ravitsemus ja oman terveyden kartoitus
3. Health Promotion & Health Literacy - Terveyden edistäminen teoriat ja mallit
4. Suomalaisten terveys ja taustatekijät
- elintapojen/ terveystottumusten puheeksi ottaminen ja elintapamuutoksessa tukeminen
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Orientaatioluennoilla ja seminaareissa LÄSNÄOLOVELVOITE
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija tai edistynyt.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen lähiopetukseen / ETÄ- toteutukseen
Itsenäinen/tiimiopiskelu verkossa
Oma ruokapäiväkirja ja sen raportointi
Oppimistehtävät