Skip to main content

Development of the Welfare State (5 cr)

Code: SX00EO96-3011

General information


Enrollment

02.05.2023 - 30.09.2023

Timing

14.08.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Seats

0 - 45

Degree programmes

  • Social Services

Teachers

  • Katja Ihamäki
  • Lauri Narinen

Groups

  • SXH23S2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto, varhaiskasvatus

Objective

The students will understand the most important theories of welfare and happiness. The students understand how the structures and processes of society affect the lives of individuals and communities. They are familiar with the development trends of societal policy and their links to the needs of change in welfare services. The students are familiar with structures and processes supporting well-being, social inclusion and safety. The students understand the courses of action in societal decision making. The students also understand how the global economy and Finland's economic development affect the functioning of society and the living conditions of people. They are familiar with the different ways in which welfare services are organized and provided.

Content

Welfare theories. Development of the Finnish welfare state and society. International welfare state models. The multi producer model of the welfare state. The welfare society's dependency on global economy, production, the standard of living, economic policy and employment.

Location and time

Lecturers: Katja Ihamäki & Lauri Narinen

Katja Ihamäki:
Thu 12.10. at 14.30-16. MPA5018*
Thu 2.11. at 12.45-16. MPA4015
Tue 21.11. at 12.45-16. MPA6012
Mon 11.12. at 12.45-16. MPA6019

Lauri Narinen
Pe 3.11. klo 12:45-16 A4008
Ti 7.11. klo 12:45-16 A6017
To 16.11. klo 8:45-12 A5020
Ma 20.11. klo 12:45-16 A2028

Exam on Tuesday 12.12. at 13.-15.30 MPD1002. Re-exams are in January and in February.

Materials

Kurssin tentti- ja muu tieto tarkentuu.

Tenttimateriaali:
Hyvinvointi ja talous,
- http://talouskurssi.fi
- verkkokurssin tehtävät tulee tehdä ennen kontakteja, tarkempi info myöhemmin.

Sosiaalipolitiikan lähiopetuksen osuudessa (Ihamäki) on kaksi tehtävää, lähiopetus ja kirjan artikkelit. Ohjeistus tehtäviin kurssin toteutustiedoissa (oman dokumentit).

Tenttikirjallisuus, Ihamäki:
- Hyvinvointivaltio ylittää jälkensä. Toim. Sakari Hänninen ja Paula Saikkonen. THL 2017, 25–39, 97-128, siis luvut ovat 1, 5 ja 6.

Tehtävät ovat Omassa ja ohjeistukset.

VAIHTOEHTOINEN SUORITUS ILMAN LÄHIOPETUSTA
Ilmoittaudu sähköpostilla sekä Katja Ihamäelle että Lauri Nariselle, jos olet valinnut vaihtoehtoisen suoritustavan ennen kurssin alkua.

Hyvinvoinnissa & Taloudessa (Narinen): Ilmoitetaan myöhemmin.


Sosiaalipolitiikassa (Ihamäki):
- Hyvinvointivaltio ylittää jälkensä. Toim. Sakari Hänninen ja Paula Saikkonen. THL. 2017. THL 2017, 25–39, 97-128. Siis luvut 1, 5 ja 6.
- Sosiaalipolitiikka - hukassa vai uuden jäljillä? Toim. Elina Palola & Vappu Karjalainen. THL. 2011. Sivut 103-248.
- Jorma Sipilä ja Anneli Anttonen. Universalismi ja sen vahtoehdot. Teoksessa Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Toim. Maritta Törrönen ym., sivut 57–74.
- Mikko Mäntysaari. Hyvinvointiliberalismi ja uusliberalismi sosiaalityön
toimintaympäristöinä. Teoksessa Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Toim. Maritta Törrönen ym., sivut 75–86.

Tehtävät (kaksi tehtävää) Omassa ohjeistus.

Muuta kirjallisuutta:
Haapola, Ilkka, Karisto, Antti & Takala, Pentti. Matkalla nykyaikaan: elintason, elämäntavan ja sosiaalipolitiikan muutos Suomessa. Porvoo: WSOYpro. 1999.
Julkunen, Raija. Kuka vastaa? Hyvinvointivaltion rajat ja julkinen vastuu. Hyvinvointivaltion rajat -projekti. Helsinki: Stakes. 2006.
Tammilehto, O. (2003). Globalisaation vaikutus köyhyyteen. http://www.tammilehto.info/globkoyh.htm
- Juho Saari, Sakari Taipale ja Sakari Kainulainen (toim.). Hyvinvointivaltion moderneja klassikoita. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Helsinki 2013.
- George Ritzer (2008). The McDonaldization of Society. Pine Forge Press.
- Sote-uudistus. Sosiaali- ja terveyden huollon ja pelastustoimen uudistus. https://soteuudistus.fi/etusivu
- Towards a social investement welfare state? Ideas. policies and challenges. Toim. Nathalie Morel, Bruno Palier and Joakim Palme. Policy Press. 2012.

Teaching methods

Participation in contact teaching 70 %.
assignments and exam (literature and contact teaching)

Alternative achievement
Assignments and different literature exam

Exam schedules

TENTTI kurssin päätyttyä, ajankohta ilmoitetaan myöhemmin. Uusintatentit helmikuun ja maaliskuun yleisinä tenttipäivinä.

Student workload

Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys
Lähiopetus
Lehtorit: Katja Ihamäki & Lauri Narinen

Opettajat:
Katja Ihamäki & Lauri Narinen

Katja Ihamäki:
To 12.10. klo 14.30-16. MPA5018*
To 2.11. klo 12.45-16. MPA4015
Ti 21.11. klo 12.45-16. MPA6012
Ma 11.12. klo 12.45-16. MPA6019

Lauri Narinen:
Pe 3.11. klo 12:45-16 A4008
Ti 7.11. klo 12:45-16 A6017
To 16.11. klo 8:45-12 A5020
Ma 20.11. klo 12:45-16 A2028


Tentti 12.12 klo 13-16
tarkempi toteutustapa ilmoitetaan myöhemmin
Uusintatentit yleisinä tenttipäivinä helmikuussa ja maaliskuussa. Yleisiin tenttipäiviin ilmoittaudutaan etukäteen Omassa.

TENTTI
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys,
Sosiaalipolitiikan osuus (Katja Ihamäki) 2,5 op.
Lähiopetus:
1 op = opiskelijan työnä 27 tuntia.
2,5 op on 67,5 tuntia eli yli 8 päivää.
Sama taloustieteessä


Lähiopetusvaihtoehto, sosiaalipolitiikan osuus (Katja Ihamäki):
Lähiopetus noin 16 tuntia ja tentti.
Tenttikirjallisuus 45 sivua suomenkielistä tekstiä 33 tuntia.
Kaksi tehtävää 20 tuntia.

Kirjatenttivaihtoehto, sosiaalipolitiikan osuus (Katja Ihamäki), 67,5 tuntia:
- Kirjallisuus 218 sivua suomenkielistä tekstiä, noin kuusi päivää
- Kaksi tehtävää, 20 tuntia
- Tentti

Lähiopetusvaihtoehto, talous & hyvinvointi -osuus (Markus Neuvonen):
- Lähiopetus 14 tuntia ja tentti.
- Tenttikirjallisuus suomenkielinen verkkokurssi, noin kuusi päivää.

Kirjatenttivaihtoehto, talous & hyvinvointi -osuus (Lauri Narinen): 67,5 tuntia:
Ilmoitetaan myöhemmin.

Further information

Aikataulu:
Katja Ihamäki & Lauri Narinen: 70 % osallistuminen, jos osallistuu lähiopetusvaihtoehtoon:

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, good (3)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, excellent (5)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, approved/failed

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment methods and criteria

Contact teaching:
Exam and assignments
OR literature exam and assignments
0-5 (exam)