Siirry suoraan sisältöön

Markkinoinnin kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: LD00EJ03-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 13.08.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 22.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Leiritie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Kristiina Suihko
  • Maria Paassola

Vastuuopettaja

Anne Perkiö

Ryhmät

  • LXD21S1
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma päivä
  • LXD21S1_M1
    LXD21S1_M1
  • LXD21S1_M2
    LXD21S1_M2

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan kehittämisosaamista. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa tunnistaa, arvioida ja perustella organisaation kehittämistarpeita. Opiskelija osaa hakea ja hyödyntää kansallista ja kansainvälistä liiketoiminnan kehittämiseen liittyvää tutkimustietoa ja aineistoa. Opiskelija pystyy laatimaan ja tulkitsemaan erityyppisiä tutkimusraportteja. Opiskelija osaa valita kehittämisprojektin tavoitteiden kannalta tarkoituksenmukaiset kehittämismenetelmät ja kykenee soveltamaan menetelmiä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa ottaa huomioon erilaiset kehitystyöhön liittyvät eettiset kysymykset ja näkökulmat.

Sisältö

- Kehittämistyön menetelmät ja mallit
- Kehittämistarpeiden tunnistaminen ja arviointi
- Systemaattinen tiedonhankinta
- Raportointi, lähteiden käyttö sekä tekstin jäsentäminen ja rakentaminen
- Kehittämisprosessit ja menetelmät sekä niiden soveltaminen
- Eettisten näkökulmien huomioiminen osana markkinoinnin kehittämistyötä

Aika ja paikka

Markkinoinnin osuuden opetus tapahtuu pääsääntöisesti Myyrmäen kampuksella

Oppimateriaalit

Opettajien tuottama luentomateriaali
Vierailijoiden tuottama luentomateriaali
Viikoittaisten lukutehtävien artikkelit
Ei erillistä kurssikirjaa

Opetusmenetelmät

Viikoittaiset luennot kampuksella
Viikoittainen ennakkotehtävä (luku & kirjoitus) ennen luentoa
Vierailijaluennoitsijat
Tutkimusviestinnän osuus viikoilla 44, 45 ja 46
Lopputentti kurssin päätteeksi viikolla 50
Osan kurssista opettaa viestinnän opettaja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Markkinoinnin osuudessa pyritään hyödyntämään mahdollisimman paljon yritysmaailmasta tulevia vierailijaluennoitsijoita

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

1. tentti ti 12.12.2023
2. tentti pe 12.1.2024
3. tentti pe 19.1.2024

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Markkinoinnin opettajan osuudessa ei läsnäolopakkoa luennoilla, joten suoristustapa kaikilla sama

Tutkimusviestinnän osuudessa viikoilla 44, 45 ja 46 tehtävät tehdään luentojen aikana: viestinnän opettajan osuuden vaihtoehtoisesta suoritustavasta keskusteltava osuuden opettajan Kristiina Suihkon kanssa

Sisällön jaksotus

Viikoittainen opetus kampuksella jatkuu viikolla 50 olevaan tenttiin asti
Itsenäinen tehtävien tekeminen intensiiviviikolla 42 - ei luento-opetusta
Tutkimusviestinnän osuus viikoilla 44, 45 ja 46

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Markkinoinnin osuus kurssisuorituksesta koostuu seuraavista asioista:
- Viikoittaiset luku- ja kirjoitustehtävät
- Raportit vierailijaluennoista
- Kurssin lopputentti
- Tutkimusviestinnän osuuden hyväksytty suorittaminen

Esitietovaatimukset

Markkinointi 5 op tai vastaava osaaminen