Jazz Skills (5 cr)
Code: KX00EZ76-3002
General information
Enrollment
27.11.2023 - 07.01.2024
Timing
01.01.2024 - 17.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Cultural Services and Music
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Music
Teachers
- Pekka Luukka
- Markku Nikula
- musiikki virtuaali
Teacher in charge
Pekka Luukka
Groups
-
KXF23S1ESMusiikin tutkinto-ohjelma, musiikin esittäminen
-
KXF23S1SPJMusiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus pop/jazz
-
KXF23S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Objective
After completing the course, the student is able to:
- clearly outline the development of jazz
- situate the history of jazz in the broader context of music history as a whole
- describe different eras and styles of jazz
- search for and find information about the history of jazz
- identify the aesthetics and characteristics of jazz through listening
- work independently and in groups
- apply knowledge critically and creatively to professional work.
Content
Jazz Skills is divided into two parts: history and theory.
In the history portion, the student acquires a clear picture of the development of jazz from the early 20th century to the present day. The subject is examined from the perspectives of both individuals and bands, taking into account key events and aesthetics related to jazz. The course also outlines technological developments and the significance of jazz in a broader social context. Learning takes place through lectures, independent study and group work, and includes listening examples, written materials, and assignments.
In the theory portion, the aim is to give the student a clear picture of unique characteristics of jazz through listening examples, playing, singing and transcription.
Location and time
SolaopPopjazz-ryhmän hahmoaineosuus alkaa 19.1.2024. Opetus tapahtuu perjantaisin klo 14:45-16:15 kahdeksan viikon ajan lk AS417. Opettajana toimii Markku Nikula
Jazzhistoria keskiviikkoisin 9.00 - 10.30 8 krt, tentti 3.4.
Esittämisen pääaineen jazzteoria 13.00 - 14.30 8krt
Materials
Hahmoaineosuus: erillisen luettelon mukaan
Teaching methods
Hahmoaineosuus: aktivoivat luennot, harjoitukset
Exam schedules
Hahmoaineosuus: ei tenttiä
Jazzhistoria 3.4
Completion alternatives
Hahmoaineosuus: opiskelija suorittaa hyväksytysti yhdessä sovitut tehtävät.
Student workload
Kontaktiopetus kahdeksan viikon ajan + kotitehtävät
Content scheduling
SolaopPopjazz-ryhmän hahmoaineosuus alkaa 19.1.2024. Opetus tapahtuu perjantaisin klo 14:45-16:15 kahdeksan viikon ajan lk AS417. Opettajana toimii Markku Nikula
Jazzhistoria keskiviikkoisin 9.00 - 10.30 8 krt, tentti 3.4., opettaja Pekka Luukka
Esittämisen pääaineen jazzteoria 13.00 - 14.30 8krt , opettajana Pekka Luukka
Further information
SolaopPopjazz-ryhmän hahmoaineosuus alkaa 19.1.2024. Opetus tapahtuu perjantaisin klo 14:45-16:15 kahdeksan viikon ajan lk AS417. Opettajana toimii Markku Nikula
Jazzhistoria keskiviikkoisin 9.00 - 10.30 8 krt, tentti 3.4., opettaja Pekka Luukka
Esittämisen pääaineen jazzteoria 13.00 - 14.30 8krt , opettajana Pekka Luukka
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
To pass the course, the student is able to:
- identify the main artists, compositions and styles of jazz through listening examples
- recognize characteristics of different eras of jazz
- identify, search for and find information about the history of jazz and apply this knowledge critically and creatively to their own professional activities
- transcribe essential jazz repertoire for small ensembles
- work independently and in groups.
Assessment methods and criteria
: Hahmoaineosuus: Jatkuva arviointi 30%, oppimistehtävät 70%
Jazzhistoria kotitehtävät 100%, Jazzhistorian tentti 60%.
Esittäjien jazzteoriaosuus: Tehtävät 100% eli kaksi soolotranskriptiota:
1. 1 chorus Rhythm Changes/ I Got Rhythm sooloa tai
2 chorusta 12-blues tai molliblues sooloa.
2. 1 chorus jazzstandardi, soolotranskriptio.
Prerequisites
For the theory section, the prerequisites are basic skills and knowledge of music theory, chord symbols, and proficiency in aural skills.