Siirry suoraan sisältöön

Työelämän ruotsi (kesätoteutus, toimintaterapia) (3 op)

Toteutuksen tunnus: SX00FI22-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 02.04.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
22.05.2023 - 31.08.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 28
Koulutus
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Anne Lipasti
Opintojakso
SX00FI22

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 16 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 22.05.2023 klo 12:00 - 15:30
(3 t 30 min)
Työelämän ruotsi (toimintaterapia) SX00FI22-3001
MPA5015 Oppimistila
Ma 29.05.2023 klo 12:00 - 15:30
(3 t 30 min)
Työelämän ruotsi (toimintaterapia) SX00FI22-3001
MPA5015 Oppimistila
Ma 05.06.2023 klo 12:00 - 15:30
(3 t 30 min)
Työelämän ruotsi (toimintaterapia) SX00FI22-3001
MPA5015 Oppimistila
Ma 12.06.2023 klo 12:00 - 15:30
(3 t 30 min)
Työelämän ruotsi (toimintaterapia) SX00FI22-3001
MPA5015 Oppimistila
To 15.06.2023 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Tentti, Työelämän ruotsi (toimintaterapia) SX00FI22-3001
MPA4018 Oppimistila
MPB1005 Tapahtumasali
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kotimaisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon. Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot (ruotsi) ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1. Opiskelija osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti hyödyntäen teknologiaa ja digitalisaation suomia mahdollisuuksia oman alansa työtehtävissä. Opintojen aikana opiskelijalle syntyy kyky ottaa vastuuta oman kieli- ja viestintäosaamisensa kehittämisestä sekä kyky ja motivaatio kehittää niitä.

Sisältö

Opintojakson sisältö määräytyy tutkintokohtaisesti, ja sisällöt ovat kullekin tutkintoalalle olennaisia
suullisia ja kirjallisia harjoituksia:
- Ammattialan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
- Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit
- Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen

Aika ja paikka

Lähiopetus kampuksella, aikataulu lukujärjestyksessä

Oppimateriaalit

Opettajan oma materiaali, saatavana Omassa ennen kurssin alkua pdf-muodossa

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, vuorovaikutteiset harjoitukset, parityöskentely, ryhmätyöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallinen tentti viimeisellä tunnilla 15.6. kello 12.00-14.00 MPA4018.
Suullinen tenttimahdollisuus 15.6. kello 14.30-16.00 tai valinnainen suoritustapa. Tarkemmat tiedot toteutuksella.
Kaksi uusintaa mahdollista

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Läsnäolo lähiopetuksessa 80 %, itsenäistä työskentelyä, kirjoitustehtäviä tuntien ulkopuolella

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus on tarkoitettu ensisijaisesti 4. lukukaudella oleville sekä syksyllä 4.lle lukukaudelle siirtyville opiskelijoille sekä valmistumassa oleville opiskelijoille. Mikäli paikkoja riittää, otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä mukaan myös 1. ja 2. lukukauden opiskelijoita

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Opiskelija osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Opiskelija hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Opiskelija käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Opiskelija ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia. Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä suullisiin ja kirjallisiin tuotoksiinsa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Opiskelija osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Opiskelija ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa. Opiskelija osaa arvioida omaa kielitaitoaan ja asettaa itselleen kehittämistavoitteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Opiskelija käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa. Opiskelija kehittää kielitaitoaan tavoitteellisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Opiskelija osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Opiskelija hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Opiskelija käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Opiskelija ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia. Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä suullisiin ja kirjallisiin tuotoksiinsa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi oppitunneilla, suullinen esitys, kirjallinen lopputentti, ruotsin arviointi 0-5

Esitietovaatimukset

Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B1

Lisätiedot

Suullisen ja kirjallisen kielitaidon osaaminen arvioidaan erikseen.

Siirry alkuun