Siirry suoraan sisältöön

Terapeuttisen toiminnan perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP71-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 30.09.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
23.08.2023 - 02.10.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 37
Koulutus
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jasu Forss
Akvaliina Lacho
Ryhmät
SXI23S2
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Opintojakso
SX00EP71

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 14 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ke 23.08.2023 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
Oreintaatio/Terapeuttisen toiminnan perusteet SX00EP71-3005
MPA6009 Oppimistila
Ma 28.08.2023 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
Terapeuttisen toiminnan perusteet SX00EP71-3005
MPA6009 Oppimistila
Ke 06.09.2023 klo 12:30 - 15:00
(2 t 30 min)
ETÄ/Terapeuttisen toiminnan perusteet SX00EP71-3005
Ma 02.10.2023 klo 09:00 - 15:30
(6 t 30 min)
Terapeuttisen toiminnan perusteet SX00EP71-3005
MPA6009 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Aika ja paikka

23.8- 2.10.2023 sisältäen kontaktiopetusta ja itsenäistä työskentelyä yksin ja ryhmässä.

Läsnäoloa edellyttävä opetus:
23.8 orientaatio opintojaksoon
28.8 luento-opetus ja työpajatyöskentely
2.10 ryhmätöiden esitykset

Lisäksi yksi etäopetuskerta 6.9
Yksilötehtävän palautus 27.9.
Ryhmätehtävien palautus 15.10.

Oppimateriaalit

Hautala, T. - Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita. Erityisesti luku 1 ja luku 2 (s. 117-123)Toiminnan terapeuttisen voiman malli.

Toimintaterapian nimikkeistö 2017

Muu materiaali tiedoksi opintojakson alussa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Hyväksyttyjä oppimistehtäviä ei voi uusia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson ryhmätehtävä arvioidaan numeraalisesti (0-5), yksilötehtävä hyväksytty-täydennettävä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op, josta osa itsenäistä työskentelyä yksin tai ryhmässä. Luento-opetus aikataulutettu, itsenäinen työskentely suunniteltu kontaktiopetuksen väliin jääviin aikoihin.

Opetusmenetelmät

Luento-opetus ja työpajatyöskentely (edellyttää läsnäoloa)
Ryhmätyöskentely ja -tehtävä sekä tehtävän esitys
Yksilötehtävänä

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla työskennellään ryhmissä ja omien ja yhdessä jaettujen kokemusten kautta opitaan asioita. Aktiivisella osallistumisella ja läsnäololla on oman oppimisen kannalta merkitystä paljon.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Hyväksytty/

Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.

Hylätty/

Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.

Lisätiedot

Opintojaksolla työskennellään ryhmissä ja omien ja yhdessä jaettujen kokemusten kautta opitaan asioita. Aktiivisella osallistumisella ja läsnäololla on oman oppimisen kannalta merkitystä paljon.

Siirry alkuun