Siirry suoraan sisältöön

Menetelmälliset valinnat tutkimuksellisessa kehittämisessä (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EQ93-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Jyrki Konkka
Miia Ojanen
Marianne Roivas
Ryhmät
S0923S6
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma ylempi
Opintojakso
SX00EQ93

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 13 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ma 22.01.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Menetelmälliset valinnat tutkimuksellisessa kehittämisessä SX00EQ93-3003
MPA4008 Oppimistila
Ti 13.02.2024 klo 09:00 - 12:15
(3 t 15 min)
Menetelmälliset valinnat tutkimuksellisessa kehittämisessä SX00EQ93-3003
MPA4008 Oppimistila
Ma 25.03.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Menetelmälliset valinnat tutkimuksellisessa kehittämisessä SX00EQ93-3003
MPA6010 Oppimistila
Ke 10.04.2024 klo 09:15 - 12:00
(2 t 45 min)
Menetelmälliset valinnat tutkimuksellisessa kehittämisessä SX00EQ93-3003
MPA4016c Digitila
To 23.05.2024 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Menetelmälliset valinnat tutkimuksellisessa kehittämisessä SX00EQ93-3003
MPA6010 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija tuntee tutkimuksellisen kehittämistoiminnan yleiset metodologiset periaatteet sekä sen erilaiset strategiset ja menetelmälliset vaihtoehdot. Opiskelija hallitsee erilaisten kehittämistehtävien kannalta relevantit strategiset vaihtoehdot ja menetelmät ja osaa soveltaa niitä myös omissa kehittämistehtävissään.

Sisältö

Määrällisen tutkimuksen strategiat ja menetelmät; laadullisen tutkimuksen strategiat ja menetelmät; toiminnallisen kehittämistoiminnan strategiat ja menetelmät; arviointitutkimuksen strategiat ja menetelmät. Opinnäytetyösuunnitelma.

Opiskelijat syventyvät erilaisiin tutkimuksellisen kehittämistoiminnan strategioihin ja menetelmiin. Opiskelija perehtyy oman osaamisensa kehittämisen kannalta keskeisiin tutkimusstrategioihin, kuten määrällinen strategia, laadullinen strategia, toiminnallinen strategia ja arviointitutkimus. Eriytyvä osa toteutetaan aihetta koskevaan kirjallisuuteen tutustumalla sekä osallistumalla aihetta koskevaan työskentelyyn.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- analysoi ja arvioi kriittisesti yhteiskunnallisen kehittämisen kannalta olennaista tietoa ja hyödyntää sitä kehittämisessä
- hallitsee sosiaalialan tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä
- ideoi, valmistelee ja toteuttaa tutkimuksellista kehittämistyötä sekä arvioi sen vaikuttavuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- analysoi ja arvioi kriittisesti yhteiskunnallisen kehittämisen kannalta olennaista kansainvälistä ja kotimaista tietoa ja hyödyntää sitä kehittämisessä
- hallitsee sosiaalialan tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti
- ideoi, valmistelee ja toteuttaa tutkimuksellista kehittämistyötä sekä arvioi sen vaikuttavuutta yhteistyössä asiakkaiden ja muiden kumppaneiden kanssa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- analysoi ja arvioi kriittisesti yhteiskunnallisen kehittämisen kannalta olennaista kansainvälistä ja kotimaista tietoa sekä hyödyntää sitä kehittämisessä monipuolisesti
- hallitsee sosiaalialan tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja innovatiivisesti
- ideoi, valmistelee ja toteuttaa tutkimuksellista kehittämistyötä vaativissa toimintaympäristöissä sekä arvioi sen vaikuttavuutta yhteistyössä asiakkaiden ja muiden kumppaneiden kanssa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- analysoi ja arvioi kriittisesti yhteiskunnallisen kehittämisen kannalta olennaista tietoa ja hyödyntää sitä kehittämisessä
- hallitsee sosiaalialan tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä
- ideoi, valmistelee ja toteuttaa tutkimuksellista kehittämistyötä sekä arvioi sen vaikuttavuutta.

Siirry alkuun