Siirry suoraan sisältöön

Suunnitteluperusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: TR00FF93-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 27.08.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.08.2023 - 17.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kiinteistö- ja rakennusala
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jorma Lehtinen
Jarkko Könönen
Kaisa Hyyti
Ryhmät
TXR23S1
Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
TR00FF93

Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 86 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ti 29.08.2023 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Suunnitteluperusteet TR00FF93-3001
MPA2022 Visuaalinen kulttuurikasvatus ja kuvataide
Ti 12.09.2023 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Suunnitteluperusteet TR00FF93-3001
MPA3015 Oppimistila
Ti 26.09.2023 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Suunnitteluperusteet TR00FF93-3001
MPA3015 Oppimistila
Ma 09.10.2023 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Suunnitteluperusteet / Itsenäinen työskentely
MPC5012 Oppimistila
Ti 10.10.2023 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Suunnitteluperusteet
MPA3016 Arkkitehtistudio
Ma 16.10.2023 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Suunntteluperuseet / itsenäinen työskentely
MPA5018 Oppimistila
Ti 17.10.2023 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Suunntteluperuseet / itsenäinen työskentely
MPA5018 Oppimistila
Ti 31.10.2023 klo 09:15 - 11:30
(2 t 15 min)
Suunnitteluperusteet TR00FF93-3001
MPA6009 Oppimistila
Ti 31.10.2023 klo 13:00 - 15:00
(2 t 0 min)
Suunnitteluperusteet TR00FF93-3001
MPA6011 Oppimistila
Ti 31.10.2023 klo 15:00 - 16:00
(1 t 0 min)
Suunnitteluperusteet TR00FF93-3001
MPA6009 Oppimistila
Ma 06.11.2023 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Suunnitteluperusteet
MPA3015 Oppimistila
Pe 10.11.2023 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Suunnitteluperusteet / itsenäinen työskentely
MPA4009 Oppimistila
Ma 13.11.2023 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Suunnitteluperusteet / itsenäinen työskentely
MPA4009 Oppimistila
Ti 14.11.2023 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Suunnitteluperusteet / itsenäinen työskentely
MPA4009 Oppimistila
To 16.11.2023 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Suunnitteluperusteet // Palautepäivä
MPA3015 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson aikana opiskelija perehtyy arkkitehtuurin peruskäsitteisiin ja ottaa käyttöön keskeisimmät suunnittelun työvälineet.
Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa tarkastella rakennuksia ja niiden arkkitehtuuria peruskäsitteiden kautta.
Opiskelija osaa hyödyntää piirtämisen tekniikoita ja pienoismallityöskentelyä oppimisen tukena.
Opiskelija osaa koota harjoitustöistä ammattialalle tyypillisiä esityksiä ja esitellä laatimiaan ehdotuksia.

Sisältö

Arkkitehtuurin keskeiset käsitteet (tila, volyymi, muoto, rakenne, pinta, rytmi, valo, väri, suhde, mittakaava, funktio, ympäristö, maisema).
Pienoismallityöskentely.
Rakennusten ja ympäristön havainnointi.
Ammattialalle tyypilliset piirtämisen tavat.
Ehdotusten esittely ja argumentointi.

Aika ja paikka

Myllypuron kampus.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan kurssin alussa.

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Kurssityö
Ohjatut harjoitukset

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan kurssin alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Suorituksen saaminen edellyttää 80% osallistumista lähiopetukseen ja ohjaukseen, yms.
Opiskelijan työkuorma 27 h / op, joka sisältää lähiopetuksen ja opiskelijan itsenäisen työskentelyn.
Rakennusarkkitehtuuri opintojen laajuus ja harjoitustöiden työmäärä on mitoitettu kokopäivätoimisen opiskelun mukaan.
Suorituksen saaminen edellyttää, että kaikki kurssitehtävät on tehty hyväksyttävästi.
Jos kurssissa on alkutentti, se pitää läpäistä ennen kurssiin aloittamista

Lisätietoja opiskelijoille

Suorituksen edellytyksenä on luennoille ja ohjauksiin osallistuminen.

Katso tarvittaessa etäopetustoteutukseen liittyvästä henkilötietojen käsittelystä ja henkilötietojen käsittelyssä käytettävistä järjestelmistä, ohjelmistoista, IT-sovelluksista ja sähköisistä työvälineistä Metropolian laajasta opiskelija- ja opintorekisterin tietosuojaselostuksesta (joka löytyy Omasta: Tietosuojaseloste: Metropolian opiskelija- ja opintotietorekisteri).

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa suunnittelutyöhön on merkittäviä puutteita. Suunnitteluratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet hyvin.
Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusasiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Hän osaa perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset johdonmukaisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Opiskelija hallitsee suunnitteluprosessin.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opiskelijalla ei ole juurikaan poissaoloja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa osaamistavoitteet kiitettävästi.
Opiskelija hahmottaa kiitettävästi opintojaksolla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa kuvata ja perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset asiantuntevasti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista ja korkeatasoista.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän on hyödyntänyt aktiivisesti ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Hän kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa suunnittelutyöhön on merkittäviä puutteita. Suunnitteluratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Oppimistehtävät
Aktiivisuus luennolla

Esitietovaatimukset

Ei esitietovaatimuksia.

Lisätiedot

Lähtökohtana on osallistuminen ja sitä kautta oppiminen.
Opiskelijalla on itsellään rooli tutkivana oppijana.
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.

Siirry alkuun