Siirry suoraan sisältöön

Tekniikan alan ruotsi (5 op)

Toteutuksen tunnus: TX00EA96-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.05.2023 - 31.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
23.10.2023 - 17.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Elektroniikka-tiimi
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Camilla Hällstén
Vastuuopettaja
Raisa Kallio
Ryhmät
TXJ21S2B
Sähkövoimatekniikan pääaine, syksyllä 2021 aloittaneet monimuoto-opiskelijat
TXJ20S2B
Sähkövoimatekniikan pääaine, syksyllä 2020 aloittaneet monimuoto-opiskelijat
Opintojakso
TX00EA96

Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 29 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ti 24.10.2023 klo 17:00 - 20:15
(3 t 15 min)
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3017
Zoom ID: 698 6042 6033 pw: svenska
To 26.10.2023 klo 17:00 - 20:15
(3 t 15 min)
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3017
Online
Ti 31.10.2023 klo 17:00 - 20:15
(3 t 15 min)
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3017
Zoom ID: 698 6042 6033 pw: svenska
Ti 07.11.2023 klo 17:00 - 20:15
(3 t 15 min)
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3017
Zoom ID: 698 6042 6033 pw: svenska
Ti 14.11.2023 klo 17:00 - 20:15
(3 t 15 min)
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3017
Zoom ID: 698 6042 6033 pw: svenska
To 16.11.2023 klo 17:00 - 20:15
(3 t 15 min)
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3017
Online
Ti 21.11.2023 klo 17:00 - 20:15
(3 t 15 min)
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3017
Zoom ID: 698 6042 6033 pw: svenska
Ti 05.12.2023 klo 17:00 - 20:15
(3 t 15 min)
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3017
Zoom ID: 698 6042 6033 pw: svenska
Ti 12.12.2023 klo 17:00 - 20:15
(3 t 15 min)
Tekniikan alan ruotsi TX00EA96-3017
Zoom ID: 698 6042 6033 pw: svenska
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon. Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa TAI suomen kielellä (S2) Suomessa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.

Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot (ruotsi tai suomi toisena kielenä) ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1. Opiskelija osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti hyödyntäen teknologiaa ja digitalisaation suomia mahdollisuuksia oman alansa työtehtävissä. Opintojen aikana opiskelijalle syntyy kyky ottaa vastuuta oman kieli- ja viestintäosaamisensa kehittämisestä sekä kyky ja motivaatio kehittää niitä.

Sisältö

Opintojakson sisältö määräytyy tutkintokohtaisesti, ja sisällöt ovat kullekin tutkintoalalle olennaisia suullisia ja kirjallisia harjoituksia:
• Ammattialan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
• Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit
• Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
• Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.

Esitietovaatimukset

Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B1

Lisätiedot

Opintojakson tarkennettu sisältö määräytyy tutkintosuunnitelmakohtaisesti, ja se integroidaan tutkinnon kontekstiin opetussuunnitelmassa ja substanssiopintoihin. Suullisen ja kirjallisen kielitaidon osaaminen arvioidaan erikseen.

Siirry alkuun