Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: KM00EI71-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 27.08.2023

Ajoitus

12.09.2023 - 11.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 20

Koulutus

  • Muotoilun tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • kulu virtuaali::muotoilu

Vastuuopettaja

Tero Marin

Ryhmät

  • KXE22S1DM
    Digitaalinen muotoilu

Tavoitteet

Opiskelija tutustuu palvelumuotoilun käsitteistöön, prosesseihin ja menetelmiin. Hän perehtyy palvelumuotoilun tutkimukselliseen otteeseen ja tyypilliseen palvelumuotoiluprosessin dokumentointitapoihin.

Sisältö

- palvelumuotoilun perusteet
- palvelumuotoilun suunnittelutyökalut
- palvelumuotoilun menetelmät
--palvelumuotoiluprosessi
- tutkimuksellinen toiminta palvelumuotoilussa
- prototyyppien hyödyntäminen palvelumuotoilussa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee palvelumuotoilun käsitteistöä ja perusteita. Hän tuntee palvelumuotoilun keskeiset työkalut ja tekniikat. Opiskelija tunnistaa tutkimuksellisen otteen merkityksen palvelumuotoilussa. Hän osaa tuottaa palvelumuotoiludokumentaatiota ja hahmottaa palvelumuotoilun prosessin. Opiskelija tietää prototyyppien hyödyntämisestä suunnittelun apuvälineenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee palvelumuotoilun käsitteistön ja perusteet. Hän osaa soveltaa palvelumuotoilun työkaluja ja tekniikoita. Opiskelija kykenee arvioimaan palvelumuotoiluun liittyvän tutkimuksellisen otteen merkitystä suunnittelutyön laadulle. Opiskelija ymmärtää palvelumuotoiludokumentaation merkityksen ja osaa tuottaa sitä. Hän hallitsee palvelumuotoilun prosessin. Opiskelija hallitsee prototyyppien hyödyntämisen osana suunnittelutyötä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti palvelumuotoilun käsitteistön ja lähtökohdat. Hän osaa soveltaa luovasti ja perustellusti palvelumuotoilun työkaluja ja tekniikoita. Opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida monipuolisesti palvelumuotoiluun liittyvän tutkimuksellisen otteen merkitystä suunnittelutyön laadulle. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoiludokumentaation menetelmiä ja ymmärtää syvällisesti sen merkityksen suunnittelussa. Hän ymmärtää palvelumuotoilun prosessin ja osaa muokata sitä luovasti ja tarvelähtöisesti. Opiskelija osaa tarkastella laaja-alaisesti prototyyppien hyödyntämistä osana suunnittelutyötä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tuntee palvelumuotoilun käsitteistöä ja perusteita. Hän tuntee palvelumuotoilun keskeiset työkalut ja tekniikat. Opiskelija tunnistaa tutkimuksellisen otteen merkityksen palvelumuotoilussa. Hän osaa tuottaa palvelumuotoiludokumentaatiota ja hahmottaa palvelumuotoilun prosessin. Opiskelija tietää prototyyppien hyödyntämisestä suunnittelun apuvälineenä.