Management of indoor air quality problems (5 cr)
Code: TX00DC11-3005
General information
Enrollment
02.05.2023 - 21.08.2023
Timing
28.08.2023 - 31.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
4 op
Mode of delivery
20 % Contact teaching, 80 % Distance learning
Unit
School of Real Estate and Construction
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
- Building Services Engineering
Teachers
- Jorma Säteri
- Jarmo Palm
- Miika Kuivikko
- Virtuaali Talotekniikka
Groups
-
TXF20S2_KIINTKiinteistöjohtamisen opintopolku
-
TXF20S1Talotekniikan tutkinto-ohjelma päivä
-
TXF20S2Talotekniikan tutkinto-ohjelma monimuoto
-
TXF21S2_KIINTKiinteistöjohtamisen opintopolku
-
TXF21S2_ISSTXF21S2_ISS
Objective
Students know the factors and legislation related to health and comfort in buildings.
Students know how to order IAQ investigations and communicate their results.
Students know the measurement methods of common contaminants and can interpret the results.
Content
Sisäympäristön fysiologiset olosuhteet ja lainsäädäntö (1 op). Lämpöolot, akustiikka ja valaistus.
Terveydensuojelulaki ja -asetus, työturvallisuus- ja työterveydenhuoltolainsäädäntö (0,5 op)
Kemialliset epäpuhtaudet (1 op). Peruskäsitteet. Rakennuksen kemialliset epäpuhtaudet: esiintyminen, viitearvot
Sisäilman kemiallisten epäpuhtauksien tutkimusmenetelmät.
Haitta-aineiden (asbesti, PAH-yhdisteet, PCB) syntymekanismit, esiintyminen, tutkimusmenetelmät
Mikrobit (2 op). Tavanomaiset ja vaurioon viittaavat mikrobit ja niiden esiintyminen rakennuksissa. Mikrobien kasvuun vaikuttavat tekijät, kosteuden rooli . Asumisterveysasetuksen ja sen soveltamisohjeen mikrobeja koskevat osuudet. Näytteenotto (pinta, ilma, materiaali).
Tutkimusprosessin hallinta. Tutkimustulosten esittäminen ja tiedottaminen (riskiviestintä) (0,5 op)
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
The student recognises the fundamental concepts and methods associated with the course and is able to solve simple problems.
Assessment criteria, good (3)
In addition to above, the student is able to apply the fundamental concepts and methods associated with the course to simple problems in natural and technical sciences.
Assessment criteria, excellent (5)
In addition to above, the student is able to apply the fundamental concepts and methods associated with the course to more demanding problems in natural and technical sciences.
Assessment criteria, approved/failed
The student recognises the fundamental concepts and methods associated with the course and is able to solve simple problems.