Skip to main content

Management of indoor air quality problems (5 cr)

Code: TX00DC11-3005

General information


Enrollment

02.05.2023 - 21.08.2023

Timing

28.08.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

School of Real Estate and Construction

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Seats

0 - 100

Degree programmes

  • Building Services Engineering

Teachers

  • Jorma Säteri
  • Jarmo Palm
  • Miika Kuivikko
  • Virtuaali Talotekniikka

Groups

  • TXF20S2_KIINT
    Kiinteistöjohtamisen opintopolku
  • TXF20S1
    Talotekniikan tutkinto-ohjelma päivä
  • TXF20S2
    Talotekniikan tutkinto-ohjelma monimuoto
  • TXF21S2_KIINT
    Kiinteistöjohtamisen opintopolku
  • TXF21S2_ISS
    TXF21S2_ISS

Objective

Students know the factors and legislation related to health and comfort in buildings.
Students know how to order IAQ investigations and communicate their results.
Students know the measurement methods of common contaminants and can interpret the results.

Content

Sisäympäristön fysiologiset olosuhteet ja lainsäädäntö (1 op). Lämpöolot, akustiikka ja valaistus.
Terveydensuojelulaki ja -asetus, työturvallisuus- ja työterveydenhuoltolainsäädäntö (0,5 op)

Kemialliset epäpuhtaudet (1 op). Peruskäsitteet. Rakennuksen kemialliset epäpuhtaudet: esiintyminen, viitearvot
Sisäilman kemiallisten epäpuhtauksien tutkimusmenetelmät.
Haitta-aineiden (asbesti, PAH-yhdisteet, PCB) syntymekanismit, esiintyminen, tutkimusmenetelmät

Mikrobit (2 op). Tavanomaiset ja vaurioon viittaavat mikrobit ja niiden esiintyminen rakennuksissa. Mikrobien kasvuun vaikuttavat tekijät, kosteuden rooli . Asumisterveysasetuksen ja sen soveltamisohjeen mikrobeja koskevat osuudet. Näytteenotto (pinta, ilma, materiaali).

Tutkimusprosessin hallinta. Tutkimustulosten esittäminen ja tiedottaminen (riskiviestintä) (0,5 op)

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student recognises the fundamental concepts and methods associated with the course and is able to solve simple problems.

Assessment criteria, good (3)

In addition to above, the student is able to apply the fundamental concepts and methods associated with the course to simple problems in natural and technical sciences.

Assessment criteria, excellent (5)

In addition to above, the student is able to apply the fundamental concepts and methods associated with the course to more demanding problems in natural and technical sciences.

Assessment criteria, approved/failed

The student recognises the fundamental concepts and methods associated with the course and is able to solve simple problems.