Skip to main content

Basics of Ethics in Social Services, Empowerment and Challenges of Work (10 cr)

Code: SX00EP05-3007

General information


Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

01.01.2023 - 21.05.2023

Number of ECTS credits allocated

10 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Social Services

Teachers

  • Jyrki Konkka
  • Anna Rinnemaa
  • Janika Kosonen

Groups

  • SXH22K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

The students understand the importance of values and the ethical foundation in the work of social services and are able to apply ethical concepts and principles in professional activities. The students understand the diversity of values and ethical perspectives and are able to critically evaluate the justification of different ethical solutions in social services. The students understand the importance of professional ethics in social services, commit to the professional ethical principles of social services and are able to act in accordance with them.
The students are able to utilize the means of societal influencing and create citizenship supporting inclusion and sense of community. They are able to critically evaluate different media texts and their meanings. They understand the role of the media as a developer of community and inclusion and know how to utilize the media and media skills in the context of the social field.
The students are familiar with different concepts of empowerment. They know how to plan and use socio-pedagogical methods in client work that support the empowerment of individuals and communities. The students understand the questions related to the ethics of filing client work. The students are able to anticipate and act in challenging and threatening client situations. The students understand the importance of client safety. The students are able to reflect on their own professional activities and well-being at work.

Content

Professional ethics in the social field , the ethical basis for work in the social field (theory of values; key theories of normative ethics; theory of justice), ethical thinking and problem solving. Empowerment concepts and their use in the social field. Practical work methods supporting empowerment. The channels for societal influencing. Civic engagement. Media education, critical media literacy and social media. Language use empowering the client. Ethics in documenting client work. Supporting and restricting the right of self-determination. Challenging and threatening client situations. Client safety. The importance of emotions and processing them in social services. Well-being at work.

Location and time

Opettajat Jyrki Konkka (JK), Janika Kosonen (KJ) ja Anna Rinnemaa (AR)

Aloitus. ke 11.1. klo 8.30 - 14.15 Myllypuro
Työn haasteet -luento 24.1. klo 12.45 - 16.00 (KJ) yhdessä lähitoteutuksen kanssa (tila tarkentuu myöhemmin)

26.1. - 1.2. ensimmäinen tentti: EXAM-akvaario (empowerment)
9.2. - 15.2. toinen tentti: EXAM (media)
23.2. - 1.3. Tentti: Etiikka EXAM (etiikka)

12.3. oppimispäiväkirjan DL

1. uusinta EXAM aika ilmoitetaan myöhemmin
2. uusinta EXAM

Materials

MUUTOKSET MAHDOLLISIA

MEDIAKASVATUS

Baillargeon, Normand 2011. Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi. Suom. Tapani Kilpeläinen. Tampere: Niin & näin. Luku 5. Tiedotusvälineet (suomennoksessa s. 233–279).

Pekkala, Leo, Salomaa, Saara & Spisak Sanna (toim.) 2016. Monimuotoinen mediakasvatus. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti.

Niemi, Mari K. & Houni, Topi. 2018. Viettelevä, vastakkainasetteleva, vihainen: Kuinka populismi haastaa journalismia? Teoksessa Niemi, Mari K. & Houni, Topi (toim.). Media & populismi. Työkaluja kriittiseen journalismiin. sivut 10-30.

Niemi, Mari K. & Perälä, Annu 2018. Keiden ääni kuului, keiden ”kriisistä” puhuttiin? Ylen journalistiset valinnat turvapaikanhakijoita käsittelevissä ohjelmissa. Teoksessa Niemi, Mari K. & Houni, Topi (toim.). Media & populismi. Työkaluja kriittiseen journalismiin. sivut 146 - 172.



ETIIKKA

Arki, arvot, elämä, etiikka - Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry. Ammattieettinen lautakunta. Helsinki 2017


Ethics in Social Work - An Ethical Code For Social Work Professionals. Akademiker förbundet SSRA)

NASW: The Code of Ethics

Shelly Kagan: Normative Ethics, luvut 1 -- 5

John Christman: Social and Political Philosophy - A Contemporary Introduction (2nd ed.) luvut 4 ja 5

Moodlen materiaali

EMPOWERMENT

Adams, R. 2003. Social work and empowerment. British association of social workers. LUVUT 1-2 (SIVUT 3-43). Saatavana Metropolian e-kirjana.

Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari ym. Sosiaalityö ja teoria. Jyväskylä: PS-kustannus. 315 - 337.
Linkki artikkeliin: https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/61787/Hokkanen_ActaE%20145pdfA.pdf?sequence=4&isAllowed=y (HUOM. linkistä aukeavassa tiedostossa sivut ovat 105-127).

Kivipelto, Minna (2022) Rakenteellisen sosiaalityön ulottuvuudet. Teoksessa Eeva Liukko, Heidi Muurinen, Tuomo Kokkonen ja Ville Santalahti (toim.) Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. THL raportti 1/2022, s.13-19. Linkki julkaisuun: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-790-6.

Kivistö, Mari (2017) Sosiaalityö digitalisaatiossa ja eettisyyden vaade. Teoksessa Mari Kivistö ja Kirsi Päykkönen (toim.) Sosiaalityö digitalisaatiossa. Lapin yliopiston yhteiskuntatieteellisiä julkaisuja C.Työpapereita 58, s.21-41. Linkki julkaisuun: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-035-7.

Rantamäki, Niina & Matthies, Aila-Leena (2022) Kansalaiset ja asiakkaat sosiaalityön monitoimijaisen toimijaverkoston osana. Teoksessa Eeva Liukko, Heidi Muurinen, Tuomo Kokkonen ja Ville Santalahti (toim.) Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. THL raportti 1/2022, s.51-58. Linkki julkaisuun: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-790-6.

Teaching methods

Exam
group discussions
essay

Student workload

10 op = 270 h

Mediakasvatuksen tentti 2,5 op
Tenttiin lukeminen, lukupiirityöskentely (valmistautuminen, tapaamiset, muistion kirjoittaminen), tenttiin osallistuminen: 67,5 opiskelijan työtuntia (33,75 opiskelijan työtuntia / vko)

Empowerment tentti 2,5 op
Tenttiin lukeminen, lukupiirityöskentely (valmistautuminen, tapaamiset, muistion kirjoittaminen), tenttiin osallistuminen: 67,5 opiskelijan työtuntia (33,75 t / vko)

Etiikan tentti 2,5 op
Tenttiin lukeminen, lukupiirityöskentely (valmistautuminen, tapaamiset, muistion kirjoittaminen), tenttiin osallistuminen: 67,5 opiskelijan työtuntia (33,75 t / vko)

Oppimispäiväkirja ja työn haasteet 2,5 op
Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen, koosteen tekeminen, tekstin editointi sekä Ammatillisen kasvun ohjaus: työn haasteet -luento ja kirjallinen tehtävä 67,5 opiskelijan työtuntia

Further information

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, good (3)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, excellent (5)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, approved/failed

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Prerequisites

The students have completed the following courses:
Introduction to Social Pedagogy; Professional Communication and Academic Writing;
Internship 1 - Social Service Work in the Client’s Everyday Life

Further information

The prerequisite course for the passing grade is: Internship 2- Professional Client Work in Social Field