Siirry suoraan sisältöön

Puulle maalatun taiteen ja polykromiveistosten konservointi (10 op)

Toteutuksen tunnus: KX00EO60-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 08.12.2023

Opintopistemäärä

10 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 16

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Tannar Ruuben

Vastuuopettaja

Tannar Ruuben

Ryhmät

  • KXA21S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija tuntee maalatun puupohjaisen taiteen (puupohjalle maalatut maalaukset, ikonit, ja polykromiveistokset) historiaa. Opiskelija tuntee puupohjaisten esineiden materiaalit, pintakäsittelyt, valmistamisen historian ja teknologian, konservoinnin tekniikat ja -materiaalit.
Opiskelija pystyy alustavasti kartoittamaan kohteen materiaalit non-destruktiivisesti sekä ottamalla näytteitä ja analysoimalla niitä eri analysointimenetelmin.
Opiskelija pystyy dokumentoimaan esineen kirjallisesti sekä valokuvin vaatimusten mukaisesti.
Opiskelija osaa tehdä konservointisuunnitelman perustuen dokumentointiin ja konservoida kohteen, ottaen huomioon eettiset ja esteettiset periaatteet sekä konservoinnin materiaalivaatimukset.
Opiskelija pystyy konservoimaan käytännössä itsenäisesti tai osana ryhmää esineen tai esineitä hyväksytyn konservointisuunnitelman mukaisesti ja perustelemaan valitut konservointimenetelmät ja materiaalit kohteen dokumentoinnin ja tutkimuksen pohjalta.

Sisältö

Konservoitavan kohteen perusteellinen kirjallinen ja kuvallinen dokumentointi, mukaan lukien analyyttisin valokuvausmenetelmin ja mikroskopoinnin avulla toteutettu dokumentointi, materiaalianalyysit sekä niiden tulkinnat ennen konservointia.
Materiaalien ja menetelmien valinnat, kohteen konservoinnin eettiset ja esteettiset näkökulmat.
Vaurioiden syntymekanismit, esineiden aikaisemmat säilytys- ja esillepano olosuhteet ennen konservointia sekä konservoinnin jälkeen.
Esineen historiaan ja tulevaan käyttöön tai esilläpitoon liittyvät muut aspektit ja työelämäyhteyksien kautta saatava omistajan palaute / toiveet.
Erilaiset konservointitoimeenpiteet kuten puhdistus, maalinkiinnitys ja konsolidointi, kittaus ja retusointi.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija pystyy hahmottamaan maalatun puupohjaisen taiteen (maalaukset, mukaanlukien ikonit ja polykromiveistokset) keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian, dokumentointitavat, analyysitekniikat, materiaalit ja työskentelytavat. Opiskelija hallitsee taidollisesti opintojakson perusteet ja ymmärtää opintojakson keskeisen sisällön. Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan. Opiskelijalla on vaikeuksia hankitun tiedon tulkinnassa ja sopivien työskentelytapojen ja materiaalien valinnassa. Opiskelijalla on vaikeuksia perustella tehtyjä valintoja. Käytännön työskentely ei ole riittävän itsenäistä ja lopputuloksessa on puutteita. Opiskelijalla on vaikeuksia toimia ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmää vahvistavasti

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hahmottaa hyvin maalatun puupohjaisen taiteen (puulle maalatut maalaukset, ikonit ja polykromiveistokset) keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee hyvin siihen liittyvän teorian, dokumentointitavat, analyysitekniikat, materiaalit ja työskentelytavat. Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta. Opiskelija osaa perustella asiantuntevasti tekemänsä valinnat ja käytäntöön soveltaminen etenee johdonmukaisesti ammattialan käytäntöjä noudattaen. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan. Käytännön työskentelyn lopputulos on hyvää tasoa. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan ja osaa kriittisesti analysoida tätä tietoa. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee maalatun puupohjaisen taiteen (puulle maalatut maalaukset, ikonit ja polykromiveistokset) keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee erittäin hyvin siihen liittyvän teorian, dokumentointitavat, analyysitekniikat, materiaalit ja työskentelytavat. ja on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan. Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa oppimaansa hyvin. Opiskelija kykenee laajaan itsenäiseen työskentelyyn sekä kirjallisten että taitoperustaisien tehtävien osalta. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan sekä tiedon analysointiin ja soveltamiseen. Opiskelija osallistuu keskusteluun argumentoidusti alan käsitteistöä käyttäen. Opiskelija osaa perustella asiantuntevasti tekemänsä valinnat ja käytäntöön soveltaminen etenee johdonmukaisesti ammattialan käytäntöjä noudattaen. Käytännön työskentelyn lopputulos on erittäin hyvää tasoa. Opiskelija työskentelee johdonmukaisesti ja itsenäisesti osoittaen oma-aloitteisuutta ja luovaa ongelmanratkaisukykyä. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija pystyy hahmottamaan maalatun puupohjaisen taiteen (puulle maalatut maalaukset, ikonit ja polykromiveistokset) keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian, dokumentointitavat, analyysitekniikat, materiaalit ja työskentelytavat. Opiskelija hallitsee taidollisesti opintojakson perusteet ja ymmärtää opintojakson keskeisen sisällön. Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan. Opiskelijalla on vaikeuksia hankitun tiedon tulkinnassa ja sopivien työskentelytapojen ja materiaalien valinnassa. Opiskelijalla on vaikeuksia perustella tehtyjä valintoja. Käytännön työskentely ei ole riittävän itsenäistä ja lopputuloksessa on puutteita. Opiskelijalla on vaikeuksia toimia ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmää vahvistavasti