Erityiskasvatus elämän eri vaiheissa (verkkokurssi) (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BZ76-3017
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
28.11.2022 - 11.12.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2023 - 21.05.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Ulla Saukkonen
- Ryhmät
-
SXH21K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXH21K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Opintojakso
- SX00BZ76
Toteutuksella on 1 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 1 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 29.03.2023 klo 15:00 - 16:00 (1 t 0 min) |
Erityiskasvatus elämän eri vaiheissa (verkkokurssi) SX00BZ76-3017 / Ohjaustapaaminen |
Tavoitteet
Opiskelija tuntee erityiskasvatuksen peruskäsitteet, arvolähtökohdat ja tavoitteet. Hän tuntee keskeiset kehityksen ja oppimisen erityisvaikeudet ja tuen tarpeet eri ikäkausina. Opiskelija osaa tukea asiakkaiden ja heidän perheidensä elämänhallintaa ja toimintakykyä sekä arkielämän sujuvuutta.
Sisältö
Erityiskasvatusta ja sen järjestämistä ohjaavat periaatteet. Kehityksen ja oppimisen erityisvaikeudet eri ikäkausina. Oppimisen ja koulunkäynnin tuki. Erityisvarhaiskasvatus, erityisopetus, oppilashuoltotyö, ammatillinen erityisopetus, valmentava ja kuntouttava opetus. Muut erityiskasvatuksen palvelut ja tukimuodot. Aiheeseen liittyvä lainsäädäntö.
Aika ja paikka
Opintojakson suoritusaika 1.2.-30.4.2023
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali:
1) Salakari A. ja Virta M. (2018): ADHD-aikuisen selviytymisopas 2.0 Tutkittua tietoa ja käytännön vinkkejä. Tammi (täysin uudistettu painos) sivut 1-91 (osa 1)
2) YLE Tiedeykkönen Extra (2017): Oppimisvaikeudet (löytyy https://areena.yle.fi/audi o)
• Osa 1: Lukivaikeus voi haitata vielä työelämässäkin
• Osa 2: Dyskalkulia vaikeuttaa muttei estä laskemaan oppimista
• Osa 3. Hahmotushäiriö voi vaikuttaa kellon tuntemiseen ja kartanlukutaitoon
• Osa 4: Huono työmuisti hankaloittaa päässälaskua ja muita arkisia toimia
3) YLE Tiedeykkönen (2019): Tätä on autismin kirjo - monimuotoisia häiriöitä, kehityksellisiä ongelmia, mutta myös erityislahjakkuutta (löytyy https://areena.yle.fi/audi o)
4) Puustjärvi, A. ja Repokari, L. (2017): Lasten käytöshäiriöihin tulee puuttua ajoissa. Lääkärilehti 21/2017
https://www.laakarilehti.fi/tieteessa/katsausartikkeli/lasten-kaytoshairioihin-tulee-puuttua-ajoissa/?public=0a34f8bb355a519541d62d6aa8f29986
Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson Moodle-työtilassa, verkkokurssin alkaessa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso on tarkoitettu sosiaalialan tutkinto-ohjelman opiskelijoille.
Opintojakso suoritetaan kokonaisuudessaan verkkotyöskentelynä moodle-oppimisalustalla (suomenkielinen)
- verkkotentti (monivalintakysymyksiä)
- kirjallisia oppimistehtäviä
Opintojakson suorittaminen aloitetaan tentistä. Tentin jälkeen muut osiot voi suorittaa haluamassaan järjestyksessä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson on tarkoitettu sosiaalialan tutkinto-ohjelman opiskelijoille.
Opintojakso suoritetaan kokonaisuudessaan verkkotyöskentelynä 1.2.-.30.4.2023 välisenä aikana. Opintojakson suorittaminen aloitetaan tentistä, Tentin jälkeen muut osiot voi suorittaa haluamassaan järjestyksessä.
Opintojakson moodle-työtila avataan viimeistään helmikuun alussa ja opintojakson tehtävät tulee suorittaa huhtikuun loppuun mennessä.
Tarkemmat ohjeet moodle-työtilaan kirjautumiseen lähetetään sähköpostilla tammikuun loppuun mennessä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
tentti ja oppimistehtävät