Social Service Work (10 cr)
Code: SX00EP06-3008
General information
- Enrollment
-
28.11.2022 - 11.12.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2023 - 21.05.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- On-campus and online
- Unit
- (2019-2024) School of Wellbeing
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Social Services
- Groups
-
SXH22K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
- Course
- SX00EP06
Implementation has 12 reservations. Total duration of reservations is 33 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Mon 20.03.2023 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Sosiaalipalvelutyö (etätoteutus) SX00EP06-3008 |
|
Thu 23.03.2023 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
ZOOM/Sosiaalipalvelutyö (etätoteutus) SX00EP06-3008 |
|
Mon 27.03.2023 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Sosiaalipalvelutyö (etätoteutus) SX00EP06-3008 |
|
Thu 30.03.2023 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Sosiaalipalvelutyö (etätoteutus) SX00EP06-3008 |
|
Thu 30.03.2023 time 13:00 - 14:30 (1 h 30 min) |
Sosiaalipalvelutyö (etätoteutus) SX00EP06-3008 |
|
Mon 03.04.2023 time 14:30 - 16:00 (1 h 30 min) |
ZOOM/Sosiaalipalvelutyö (etätoteutus) SX00EP06-3008 |
|
Tue 04.04.2023 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Sosiaalipalvelutyö (etätoteutus) SX00EP06-3008 |
|
Wed 12.04.2023 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
Sosiaalipalvelutyö (etätoteutus) SX00EP06-3008 |
|
Wed 19.04.2023 time 13:30 - 16:00 (2 h 30 min) |
Sosiaalipalvelutyö SX00EP06-3007 ja etätoteutus SX00EP06-3008 |
|
Mon 24.04.2023 time 09:00 - 13:00 (4 h 0 min) |
Sosiaalipalvelutyö (etätoteutus) SX00EP06-3008 Seminaari Zoomissa |
|
Tue 25.04.2023 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Sosiaalipalvelutyö (lähitoteutus) SX00EP06-3006, Sosiaalipalvelutyö (etätoteutus) SX00EP06-3008 |
|
Tue 09.05.2023 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Sosiaalipalvelutyö (lähitoteutus) SX00EP06-3006, Sosiaalipalvelutyö (etätoteutus) SX00EP06-3008 |
MPD1002
Myllypuro-sali
|
Objective
The students understand the importance of legislation as a tool for guiding social work. They are familiar with the most important general legislation and the hierarchy of norms in social welfare. The students are familiar with the whole social security system.
The students knows how to take into account the dimensions of client safety in social work. They know the legal remedies of the social welfare client and understand the importance of the social sector and the role of poverty prevention and reduction. The students recognize the client's resources and are able to draw up a client plan together with the client. The students are familiar with different models of service guidance. They are able to apply the regulations and key guidelines governing social work.
The students understand the special features and requirements of online counselling in social work. They are able to carry out counselling work online and guide the clients to services. The students are familiar with the possibilities of digital environments in social work.
Content
Key general legislation of social welfare, the service system and other forms of social security in the work of the Bachelor of Social Services. Client safety. Hierarchy of standards: constitution, general laws, special laws, decrees, instructions. Client's legal protection, reminder, complaint and appeal. Client responsibility, resources and mapping the close network. Models of service coordination. Assessment of service needs. Person in need of special support. Client plan. Document client work and processing documents.
Online meeting and counselling skills. Specific features and requirements of online counselling. Ethical principles, information security and data protection. Opportunities and challenges of digitalisation in social work.
Location and time
KOHTAAMISTA JA OHJAUSTA VERKOSSA (4 op) opiskellaan Moodlessa ja tapaamisia on myös Zoomissa / Ulla Saukkonen ja Tuija Strandén-Mahlamäki (päivitetty 22.11.2022)
Aikataulu:
13.3.- 20.3. Orientoiva verkkotehtävä ja omat tavoitteet, palautus viim. 20.3.
13.3. - 30.3. Chat-tehtävän (reaaliaikainen verkkokeskustelu) materiaalin lukeminen, varaa riittävästä aikaa, omaksuttavaa asiasisältöä on n. 120 sivua
23.3. klo 12.45-16.00 Lähiopetus Zoomissa, pakollinen läsnäolo
30.3. klo 13.00-14.30 Reaaliaikainen verkkokeskustelu/chat Moodlessa, pakollinen osallistuminen
3.4. klo 14.30-16.00 Keskusteluharjoitus zoomissa, asiakasviestin analysointi
Kaksi oppimistehtävää verkossa, tehtävän palautukset viim. 11.4. ja 19.4.
19.4. klo 13.30-16.00 Vierailija työelämästä ja palaute oppimistehtävästä Zoomissa
25.4. klo 14.00-16.00 Reaaliaikainen ohjausharjoitus Moodlessa (pari-chat), pakollinen osallistuminen
Oppimistehtävä (itsearviointi) verkossa, tehtävän palautus viim. 2.5.
Lainsäädännön ja palveluohjauksen osuus (6 op) opettaja Janika Kosonen (päivitetty 17.11., muutokset mahdollisia):
20.3. klo 13.00-16 Orientaatio
27.3. klo 13.00-16 Luento Zoomissa
30.3. klo 9.00-12.00 Luento Zoomissa
4.4. klo 13-16 Luento Zoomissa
12.4. klo 9-12 Luento Zoomissa
24.4. 9-13 Seminaari Zoomissa
9.5. 13-16 Tentti kampuksella
Materials
Verkko-ohjauksen osuudessa oppimateriaalia avataan Moodlessa vaiheittain.
Lainsäädännön ja palveluohjauksen osuus (6op):
Luentodiat ja muut Moodlesta löytyvät materiaalit sekä:
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
Sosiaalihuoltolain soveltamisopas (2017)
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000
Laki sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista 254/2015
Ristolainen ym. (2020) Asiakaslähtöinen palveluohjaus
Tuulari & Kemppainen (2022) Lainsäädäntö ja sote-uudistus yhteistyön mahdollistajina. Hallinnon tutkimus, 41(3), 263-270.
Kuusisto & Ekqvisti & Kalliomaa-Puha (2021) Erityistä tukea tarvitsevat päihteitä ongelmallisesti käyttävät asiakkaat sosiaalityöntekijöiden tulkinnoissa. Yhteiskuntapolitiikka 86(4), 419–430.
Hujanen ym. (2021) Sosiaalityön laadukas rakenteinen kirjaaminen sosiaalityöntekijöiden kuvaamana, FinJeHeW, 13(4), 360 - 371.
Teaching methods
Etä- ja lähiopetus
Yksilötyöskentely
Ryhmätyöskentely
Further information
KOHTAAMISTA JA OHJAUSTA VERKOSSA (4 op) opiskellaan Moodlessa ja tapaamisia on myös Zoomissa / Ulla Saukkonen ja Tuija Strandén-Mahlamäki (päivitetty 22.11.2022)
Aikataulu:
13.3.- 20.3. Orientoiva verkkotehtävä ja omat tavoitteet, palautus viim. 20.3.
13.3. - 30.3. Chat-tehtävän (reaaliaikainen verkkokeskustelu) materiaalin lukeminen, varaa riittävästä aikaa, omaksuttavaa asiasisältöä on n. 120 sivua
23.3. klo 12.45-16.00 Lähiopetus Zoomissa, pakollinen läsnäolo
30.3. klo 13.00-14.30 Reaaliaikainen verkkokeskustelu/chat Moodlessa, pakollinen osallistuminen
3.4. klo 14.30-16.00 Keskusteluharjoitus zoomissa, asiakasviestin analysointi
Kaksi oppimistehtävää verkossa, tehtävän palautukset viim. 11.4. ja 19.4.
19.4. klo 13.30-16.00 Vierailija työelämästä ja palaute oppimistehtävästä Zoomissa
25.4. klo 14.00-16.00 Reaaliaikainen ohjausharjoitus Moodlessa (pari-chat), pakollinen osallistuminen
Oppimistehtävä (itsearviointi) verkossa, tehtävän palautus viim. 2.5.
Lainsäädännön ja palveluohjauksen osuus (6 op) opettaja Janika Kosonen (päivitetty 17.11., muutokset mahdollisia):
20.3. klo 13.00-16 Orientaatio
27.3. klo 13.00-16 Luento Zoomissa
30.3. klo 9.00-12.00 Luento Zoomissa
4.4. klo 13-16 Luento Zoomissa
12.4. klo 9-12 Luento Zoomissa
24.4. 9-13 Seminaari kampuksella
9.5. 13-16 Tentti kampuksella
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
see the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, good (3)
see the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, excellent (5)
see the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, approved/failed
see the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment methods and criteria
Sekä verkko-ohjauksen että lainsäädännön ja palveluohjauksen osuuksissa arviointikriteerit käsitellään ensimmäisellä lähiopetuskerralla.
Opintojakson kokonaisarviointi (10 op) muodostuu 40 % verkko-ohjauksen ja 60 % lainsäädännön ja palveluohjauksen osuudesta.