Sosiaalipalvelutyö (etätoteutus) (10 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EP06-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 21.05.2023
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuija Strandén-Mahlamäki
- Laura Holmi
- Ulla Saukkonen
- Janika Kosonen
Ryhmät
-
SXH22K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön merkityksen sosiaalialan työtä ohjaavana välineenä. Hän tietää sosiaalihuollon keskeisimmän yleislainsäädännön ja normihierarkian. Opiskelija tuntee sosiaaliturvan kokonaisuuden. Opiskelija osaa huomioida asiakasturvallisuuden ulottuvuudet sosiaalialan työssä. Hän tietää sosiaalihuollon asiakkaan oikeussuojakeinot ja ymmärtää sosiaalialan merkityksen ja tehtävän huono-osaisuuden ehkäisemisessä ja lieventämisessä. Opiskelija tunnistaa asiakkaan voimavaroja ja osaa laatia asiakassuunnitelman yhdessä asiakkaan kanssa. Opiskelija tuntee palveluohjauksen erilaisia malleja. Hän osaa soveltaa sosiaalialan työtä ohjaavia säädöksiä ja keskeisiä ohjeita.
Opiskelija ymmärtää verkko-ohjauksen erityispiirteitä ja vaatimuksia sosiaalialan työssä. Hän osaa tehdä ohjaustyötä verkossa ja ohjata asiakkaita palveluihin. Opiskelija tietää digitaalisten ympäristöjen mahdollisuuksia sosiaalialan työssä.
Sisältö
Sosiaalihuollon keskeinen yleislainsäädäntö, palvelujärjestelmä ja muu sosiaaliturva sosionomin työssä. Asiakasturvallisuus. Normihierarkia: perustuslaki, yleislaki, erityislaki, asetus, ohjeet. Asiakkaan oikeusturva, muistutus, kantelu ja muutoksenhaku. Asiakkaan vastuu, voimavarat ja läheisverkoston kartoittaminen. Palveluohjauksen mallit. Palvelutarpeen arviointi. Erityisen tuen tarpeessa oleva henkilö. Asiakassuunnitelma. Asiakastyön dokumentointi ja asiakirjojen käsittely.
Kohtaamis- ja ohjaustaidot verkossa. Verkossa tapahtuvan ohjauksen erityispiirteet ja vaatimukset. Eettiset periaatteet, tietoturvallisuus ja tietosuoja. Digitalisaation mahdollisuudet ja haasteet sosiaalialan työssä.
Aika ja paikka
KOHTAAMISTA JA OHJAUSTA VERKOSSA (4 op) opiskellaan Moodlessa ja tapaamisia on myös Zoomissa / Ulla Saukkonen ja Tuija Strandén-Mahlamäki (päivitetty 22.11.2022)
Aikataulu:
13.3.- 20.3. Orientoiva verkkotehtävä ja omat tavoitteet, palautus viim. 20.3.
13.3. - 30.3. Chat-tehtävän (reaaliaikainen verkkokeskustelu) materiaalin lukeminen, varaa riittävästä aikaa, omaksuttavaa asiasisältöä on n. 120 sivua
23.3. klo 12.45-16.00 Lähiopetus Zoomissa, pakollinen läsnäolo
30.3. klo 13.00-14.30 Reaaliaikainen verkkokeskustelu/chat Moodlessa, pakollinen osallistuminen
3.4. klo 14.30-16.00 Keskusteluharjoitus zoomissa, asiakasviestin analysointi
Kaksi oppimistehtävää verkossa, tehtävän palautukset viim. 11.4. ja 19.4.
19.4. klo 13.30-16.00 Vierailija työelämästä ja palaute oppimistehtävästä Zoomissa
25.4. klo 14.00-16.00 Reaaliaikainen ohjausharjoitus Moodlessa (pari-chat), pakollinen osallistuminen
Oppimistehtävä (itsearviointi) verkossa, tehtävän palautus viim. 2.5.
Lainsäädännön ja palveluohjauksen osuus (6 op) opettaja Janika Kosonen (päivitetty 17.11., muutokset mahdollisia):
20.3. klo 13.00-16 Orientaatio
27.3. klo 13.00-16 Luento Zoomissa
30.3. klo 9.00-12.00 Luento Zoomissa
4.4. klo 13-16 Luento Zoomissa
12.4. klo 9-12 Luento Zoomissa
24.4. 9-13 Seminaari Zoomissa
9.5. 13-16 Tentti kampuksella
Oppimateriaalit
Verkko-ohjauksen osuudessa oppimateriaalia avataan Moodlessa vaiheittain.
Lainsäädännön ja palveluohjauksen osuus (6op):
Luentodiat ja muut Moodlesta löytyvät materiaalit sekä:
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
Sosiaalihuoltolain soveltamisopas (2017)
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000
Laki sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista 254/2015
Ristolainen ym. (2020) Asiakaslähtöinen palveluohjaus
Tuulari & Kemppainen (2022) Lainsäädäntö ja sote-uudistus yhteistyön mahdollistajina. Hallinnon tutkimus, 41(3), 263-270.
Kuusisto & Ekqvisti & Kalliomaa-Puha (2021) Erityistä tukea tarvitsevat päihteitä ongelmallisesti käyttävät asiakkaat sosiaalityöntekijöiden tulkinnoissa. Yhteiskuntapolitiikka 86(4), 419–430.
Hujanen ym. (2021) Sosiaalityön laadukas rakenteinen kirjaaminen sosiaalityöntekijöiden kuvaamana, FinJeHeW, 13(4), 360 - 371.
Opetusmenetelmät
Etä- ja lähiopetus
Yksilötyöskentely
Ryhmätyöskentely
Lisätietoja opiskelijoille
KOHTAAMISTA JA OHJAUSTA VERKOSSA (4 op) opiskellaan Moodlessa ja tapaamisia on myös Zoomissa / Ulla Saukkonen ja Tuija Strandén-Mahlamäki (päivitetty 22.11.2022)
Aikataulu:
13.3.- 20.3. Orientoiva verkkotehtävä ja omat tavoitteet, palautus viim. 20.3.
13.3. - 30.3. Chat-tehtävän (reaaliaikainen verkkokeskustelu) materiaalin lukeminen, varaa riittävästä aikaa, omaksuttavaa asiasisältöä on n. 120 sivua
23.3. klo 12.45-16.00 Lähiopetus Zoomissa, pakollinen läsnäolo
30.3. klo 13.00-14.30 Reaaliaikainen verkkokeskustelu/chat Moodlessa, pakollinen osallistuminen
3.4. klo 14.30-16.00 Keskusteluharjoitus zoomissa, asiakasviestin analysointi
Kaksi oppimistehtävää verkossa, tehtävän palautukset viim. 11.4. ja 19.4.
19.4. klo 13.30-16.00 Vierailija työelämästä ja palaute oppimistehtävästä Zoomissa
25.4. klo 14.00-16.00 Reaaliaikainen ohjausharjoitus Moodlessa (pari-chat), pakollinen osallistuminen
Oppimistehtävä (itsearviointi) verkossa, tehtävän palautus viim. 2.5.
Lainsäädännön ja palveluohjauksen osuus (6 op) opettaja Janika Kosonen (päivitetty 17.11., muutokset mahdollisia):
20.3. klo 13.00-16 Orientaatio
27.3. klo 13.00-16 Luento Zoomissa
30.3. klo 9.00-12.00 Luento Zoomissa
4.4. klo 13-16 Luento Zoomissa
12.4. klo 9-12 Luento Zoomissa
24.4. 9-13 Seminaari kampuksella
9.5. 13-16 Tentti kampuksella
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Sekä verkko-ohjauksen että lainsäädännön ja palveluohjauksen osuuksissa arviointikriteerit käsitellään ensimmäisellä lähiopetuskerralla.
Opintojakson kokonaisarviointi (10 op) muodostuu 40 % verkko-ohjauksen ja 60 % lainsäädännön ja palveluohjauksen osuudesta.