Markkinointitutkimus (5 op)
Toteutuksen tunnus: LD00EH84-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.12.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
17.01.2023 - 03.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pertti Vilpas
- Pirjo Elo
Vastuuopettaja
Anne Perkiö
Ryhmät
-
LXD21S1_M1LXD21S1_M1
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija pystyy toteuttamaan pienimuotoisia määrällisiä ja laadullisia markkinointitutkimuksia sekä osaa arvioida tutkimustiedon luotettavuutta ja ostaa markkinointitutkimuksia. Opiskelija hallitsee määrällisen tutkimusaineiston tilastolliset perusanalyysit ja osaa tulkita tuloksia ja esittää niitä havainnollisessa muodossa.
Sisältö
- Kvantitatiiviset ja kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät
- Tutkimusprosessin vaiheet, otantamenetelmät, kyselylomakkeen ja haastattelurungon laatiminen, aineiston keruu ja analyysi
- Tutkimusaineiston analyysi, tulosten luotettavuus ja tulosten raportointi
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaan Myyrmäen kampuksella
Oppimateriaalit
* Heikkilä Tarja: Tilastollinen tutkimus, Edita Prima 2010 tai uudempi luvut 1–5 (ei laskentakaavoja).
* Anita Saaranen-Kauppinen & Anna Puusniekka: Menetelmäopetuksen tietovaranto, KvaliMOTV - luvut 1, 2.3, 3, 6-7 (sivulle 110 saakka). http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2012112210007
* Luentoaineisto ja tunneilla jaettava materiaali
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Projekti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laadullisen ja määrällisen tutkimuksen toteuttaminen itsenäisesti annetun ohjeistuksen mukaisesti.
Lisätietoja opiskelijoille
Suoritettuna ennen opintojaksoa:
- Liiketalouden matematiikka ja tilastollinen analyysi LD00EH18 (5 op) tai vastaavat tiedot
- Markkinointi LD00EH20 (5 op) tai vastaavat tiedot
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitustyöt 100 %:
• Kvalitatiivisen tutkimuksen projekti 45 %
• Kvantitatiivisen tutkimuksen projekti 55 %
• Tehtäviin liittyy myös itse- ja vertaisarviointia
Esitietovaatimukset
Markkinointi 5 op ja Liiketalouden matematiikka ja tilastollinen analyysi 5 op tai vastaava osaaminen