3D-mallinnus ja Mixed Reality -sovellukset (15 op)
Toteutuksen tunnus: TX00DG11-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.12.2022 - 05.03.2023
Ajoitus
13.03.2023 - 07.05.2023
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
ICT ja tuotantotalous
Toimipiste
Karaportti 2
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Santeri Saarinen
- Ulla Sederlöf
- Toni Spännäri
- Matti Peltoniemi
Ryhmät
-
TVT20-MMediatekniikka
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa käyttää 3D- ja CAD- mallinnusta mittatarkkojen tulostettavien mallien sekä erilaisten tilojen tekemiseen. Opiskelija osaa WebGL- ja WebVR-teknologioiden perusteet ja osaa soveltaa näitä tietoja projektissa. Opiskelijalla on ymmärrys 3D-skannaamisesta, panoraamakuvaamisesta, sekä 360-videoista, ja pystyy hyödyntämään teknologioita eri sovellusalueilla.
Sisältö
- 3D- ja CAD- mallinnuksen rakenne ja toiminta
- 3D -skannausteknologiat ja sovellusalueet
- Panoraama- ja 360-kuvausteknologiat ja sovellusalueet
- Selainpohjaiset Web3D ja WebVR toteutusteknologiat
- Unity:n hyödyntäminen mallien esittelyssä (alkeet)
- Oma kurssiprojekti
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee suppeasti 3D- ja CAD ratkaisuja ja järjestelmiä, hahmottaa lisäävän valmistuksen periaatteet, osaa perusteet Web3D ja WebVR teknologioista, sekä osaa käyttää näitä tietoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee keskeiset 3D- ja CAD ratkaisuja ja järjestelmiä, ymmärtää lisäävän valmistuksen periaatteet, osaa Web3D ja WebVR teknologioista, sekä osaa soveltaa näitä tietoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee perusteellisesti 3D- ja CAD ratkaisuja ja järjestelmiä, ymmärtää lisäävän valmistuksen periaatteet, osaa Web3D ja WebVR teknologioista, sekä osaa soveltaa ansiokkaasti näitä tietoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tuntee suppeasti 3D- ja CAD ratkaisuja ja järjestelmiä, hahmottaa lisäävän valmistuksen periaatteet, osaa perusteet Web3D ja WebVR teknologioista, sekä osaa käyttää näitä tietoja.
Esitietovaatimukset
Mediatekniikan aikaisemmat opinnot tai vastaavat (perustiedot: HTML + CSS + Javascript, mediaformaatit (kuva, video) ja niiden editointi). Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.