Siirry suoraan sisältöön

Kansainväliset strategiat (5 op)

Toteutuksen tunnus: LC00EG75-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.12.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

16.01.2023 - 12.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Leiritie 1

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Degree Programme in International Business and Logistics

Opettaja

  • William Simcoe

Vastuuopettaja

Suvi Moll

Ryhmät

  • LXC21_MAR
    LXC21_Marketing

Tavoitteet

Opiskelija kykenee arvioimaan eri markkina-alueiden kansainvälistymiseen vaikuttavia tekijöitä ja potentiaalia. Opiskelija kykenee identifioimaan kilpailuedun lähteitä kansainvälistymmistrategiassa, hyödyntäen sekä paikallisia tekijöitä että globaaleja hankintoja. Opiskelija tuntee kansainvälisyysstrategioiden päätyypit ja ymmärtää millä tavoin globaali integraatio eroaa muuntaumiskyvystä paikallisiin olosuhteisiin. Opiskelija kykenee arvioimaan markkinoita laajentumista tai markkinoilletuloa silmälläpitäen, ottaen huomioon markkinoiden houkuttelevuuden, niiden kulttuurisen ja muunkaltaisen etäisyyden sekä kilpailijoiden vastaiskujen uhan. Opiskelija kykenee arvioimaan erityyppisten markkinoilletulostrategioiden kuten yhteisyrittäjyyden, lisensoinnin, franchising-yrittäjyyden ja tytäryhtiöittämisen suhteellisia hyötynäkököhtia. Opiskelija ymmärtää liiketoimintaetiikan merkityksen kansainvälisessä liiketoimintaympäristössä.

Talousetiikkaan liittyvistä sisällöistä keskustellaan ja niitä analysoidaan kansainvälisellä projektiviikolla (2op)

Sisältö

- Kansainvälistymiseen vaikuttavat tekijät
- Maantieteelliset kilpailuedun lähteet
- Sijainnista riippuva kilpailuetu: Porterin timantti
- Kansainvälinen arvojärjestelmä
- Kansainvälisyysstrategiat
- Markkinoiden valinta ja markkinoilletulo
- Maiden ja markkinoiden erityispiirteet
- Kilpailullisuuden erityispiirteet
- Markkinoilletulostrategiat
- Tytäryhtiöiden roolit kansainvälisessä portfoliossa
- Kansainvälistyminen ja suorituskyky

Liiketoimintaetiikkaan liittyvistä sisällöistä keskustellaan ja niitä analysoidaan kansainväisen projektiviikon aikana (2op).

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Esitietovaatimukset

Kansainväliset markkinat ja liiketoimintakäytännöt tai vastaavat opinnot